Nekromanti Mellanöstern-kuriosa runt sekelskiftet?

Ram

Skev
Min Britannia 1914-kampanj har förflyttat sig till östafrika och Saudiarabien. Jag tänkte mig att våra hjältar skulle undersöka lite sabotage mot ett järnvägsbygge i östafrika i en rälsad del (fniss) för att sedan hamna i en fisktank i Saudiarabien där de dras in i en stor lokal konflikt starkt kryddad med bland annat preusiska intressenter, några korsfarare, ett ryskt prinsfölje och en norsk ingenjörsgrupp.

Det som jag skulle uppskatta är hjälp med är arabisk och afrikansk kulturell kuriosa. Vad skulle vara en ball lokal konflikt? Vad skulle de kunna få uppleva vad gäller möten, religion, seder och bruk etc?

Spelet är starkt fantasykryddad historisk "korrekt" med stora situationstecken. Låt verkligheten inspirera, inte hindra. :gremsmile:

RasmusL

Champion
Något som jag tycker är väldigt intressant med dessa kulturer är att de är väldigt polychrona (Edward T Hall myntade detta uttryck om jag inte minns fel).

Det polychrona elementet ger uttryck t ex genom att man har väldigt många bollar i luften samtidigt och mindre fokus på att göra "en sak i taget". I vår tid kan det t ex yttra sig genom att en arab under ett affärsmöte får besök av sin syster. Istället för att vänta tills efter mötet låter han systern komma in och pratar med henne en stund för att sedan återgå till affärsmötet, ta ett telefonsamtal, affärsmötet, etc (något som ofta upplevs som en direkt förolämpning av västerlänningar som inte har koll på läget).

Man är även väldigt öppen med personliga bitar på ett sätt som västerlännignar inte är vana vid. När västerlänningar kommer reser till deras kulturer för att göra affärer (mycket affärer, men det är det kontext jag läst om detta i) bjuds de ofta in på långa middagar där araben gärna diskuterar sin familj, västerlänningens familj, hur mycket pengar de båda tjänar och annat som en västerlänning i regel drar sig för att diskutera med främlingar. Västerlänningen kan efter middagen få intrycket att han blivit "bästa vän" med sin affärskontakt och blir ofta besviken när detta familiära beteende inte ger genomslag på de faktiska affärsuppgörelserna (i Indien om man frågar slumpmässigt vad person på gatan om vägen är det t ex inte helt ovanligt att man kan bli inbjuden på middag hos personens familj. Professorn som jag får använda som referens för detta är iofs arab själv, så inte omöjligt att det är något som spelar in).

Det är saker jag skulle trycka på: Polychron kultur samt ett i våra ögon intimt och öppet bemötande av främlingar.

Cybot

Mest spelbar
En konflik som bubblar över hela mellanöstern 1914 är ju konflikten mellan de ottomanska ungturkarna (som hade starkt stöd inom den ottomanska officerskåren) och de panarabiska strömmningarna.

Ungturkarna ville konvertera det ottomanska imperiet till en sekulär, modern stat (om än med islamska influenser) medans den panarabiska rörelsen var mer religöst fokuserad.

Jag menar, vilken kampanj blir inte bättre om man inkluderar:

Ymir

Liten kantbaron
Abdul-Aziz är 1914 i full färd med den serie erövringar och reformer som leder upp till Saudiarabiens grundande 1932, en kort sammanfattning:

"In 1904, Ibn Rashid appealed to the Ottoman Empire for military protection and assistance. The Ottomans responded by sending troops into Arabia. On 15 June 1904, Ibn Saud's forces suffered a major defeat at the hands of the combined Ottoman and Rashidi forces.[citation needed] His forces regrouped and began to wage guerrilla warfare against the Ottomans. Over the next two years he was able to disrupt their supply routes, forcing them to retreat.

He completed his conquest of the Najd and the eastern coast of Arabia in 1912. He then founded the Ikhwan, a military-religious brotherhood which was to assist in his later conquests, with the approval of local Salafi ulema. In the same year, he instituted an agrarian policy to settle the nomadic pastoralist bedouins into colonies, and to dismantle their tribal organizations in favor of allegiance to the Ikhwan".

I den saudiska fisktanken kommer du givetvis också ha stor användning av att ha koll på vad wahhabismen egentligen går ut på; wikipedia är din vän här, men även wikitravels artikel om nutidens Saudiarabien kan vara intressant (den är nämnligen fantastiskt välskriven).

Cybot

Mest spelbar
Börjar inte T.E. Lawrence att leka i öknen vid den här tidpunkten också? Eller är han fortfarande kvar i Kairo?

Ram

Skev
Tack alla för en massa asbra tips. Flera av dem far rakt ned i grytan och jag skall helt klart läsa på om wahhabismen och Ottomanerna.

Tack, alla!