Mellanslag före enhet?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Jag har kollat på nätet, och det vanligaste rådet verkar vara att det ska vara mellanslag mellan siffra och enhet (10 km, 5 mm, 100 kg, 50 kr osv).

Problemet för mig är att i de flesta fall så är jag OK med det, men i vissa fall ser det bara helfel ut (128 GB, 15 %). Framför allt så stör det mig att de förordar mellanslag innan %, då % för mig inte är en enhet, den är en del av siffran, som är enhetslös. % betyder bara "flytta decimalkommat två steg vänster", en genväg för att slippa behöva skriva 0,15.

Någon som har koll på vad som är hårda regler här, och var man kan (och kanske bör) ta sig friheter?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,067
Location
The Culture
Du kan skriva hur du vill, och folk kommer att förstå, men det rekommenderade skrivsättet är med ett mellanslag före %-tecknet. Antagligen för att det inte beskriver en matematisk operation, utan för att "12 %" ska utläsas som "12 procent" och därför är %-tecknet helt enkelt en ersättning för ett ord och ska behandlas som ett ord, med mellanslag före.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Notera att det inte är så på engelska, kring procent. Det finns ingen egentlig logik här, bara språkets godtycke.

När jag produktlokaliserade till svenska var det ett evigt fixande med skillnader i mellanslagsregler (och kring vad för streck man använde).

Jag tycker också att fullt mellanslag ser hemskt ut kring procent-tecken, men det optimala är antagligen någon sorts smalt mellanslag snarare än inget alls. I foruminlägg kanske man inte orkar hålla på så, men typografiskt är det väl det normala?
 
Top