Nekromanti Melniboné i DoD. Sinkadus (32?)

Eksem

Champion
I någon Sinkadus (nummer 32 kanske?) fanns reglerna för hur man spelar en Melniboné i DoD. Är det någon som har åtminstonde tärningskombinationerna för Melnibonéer och dessutom skulle vilja dela med sig?

Archer

Swashbuckler
Från Elric! (som snart kommer ut som Stormbringer 5th ed):

STY 2T8+4
FYS 2T8+4
STO 2T8+4
INT 3T8+8
PSY 3T8+8
SMI 2T8+4
KAR 2T8+4

INT antal besvärjelser och 1T3 bundna demoner från början. Kan ha INT x 2 antal memorerade besvärjelser.

Rekommendation: Skaffa Stormbringer 5th ed ;)

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Eksem

Champion
Re: Det här kanske är en dum fråga...

En melniboné är en humaniod varelse som är exakt som människor. Fast starkare, bättre på magi, men också arroganta, självupptagna och saknar känsla för empati. De är allierade med kaos herrar och dominerade under flera år nästan allt område där de unga kungadömena (fritt översatt från the Young Kingdoms) ligger.

Elric (som man kan se på omslaget till DoD 2,3,4) är melniboné. Han är dock ensam om att vara en svag albino med moral och skiljer sig därför från de flesta (alla?) andra melnibonéer.

Archer

Swashbuckler

En människoliknande ras ifrån Michael Moorcocks böcker. De är ett mycket gammalt folk med en stark tradtion av att bruka magi och ingå förbund med både demoner och elementarer. De hade ett imperium i 10.000 år innan det började förfalla.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)

Archer

Swashbuckler

De saknar inte totalt känslor. Men är som du säger arroganta och saknar empati mot människor som de ser som primitiva vildar, knappt mer intelligenta än apor. En melniboné gör vad han känner för att han känner för det, inte för att det följer någon moral. De saknar ett begrepp om moral. Det finns inget gott eller ont, det finns inget rätt eller fel. Det man är, är man, det man känner, känner man och det man gör, gör man. Har man gjort något så finns det ingen anledning till att bry sig om sådana saker som ånger, det tjänar ingen ting till då det förlutna inte kan ändras och att se framåt istället är såpass mycket bättre. De har en mycket högt utvecklad civilisation som är på väg att förfalla. De flesta melnibonér genomlever sitt liv med att förfölja vilket intresse som än må falla dem i smaken. Drogade slavar används på deras ö för att utföra allt fysiskt arbete. Inte för att en melniboné är svag eller öförmögen att utföra detta arbete, utan för att det är under hans värdighet att syssla med sådant, samt att det är tradition. Och traditioner bryter man inte mot. Deras konst och musik är tämligen obegriplig för de flesta människor, även om de uppfattar en del av musiken som oerhört vacker. Dock så har även melnibonér ett kattlikt, grymt och kallt sinneslag som gör att de anser sådana saker som tortyr och musik genom kirurgiskt modiferade slavar att vara en stor konst. De är även brutalt grymma mot sina fiender i strid och drabbas av ett slags mer elelr mindre kontrollerat stridsvansinne när de hamnar i strid. Deras flotta av stora gyllende skepp är mycket fruktade då de är flyttande fort med allsköns beväpning, både normal och magisk. När det gäller deras magi så baserar den sig mest på att köpslå med demoner, elementarer, döda andar, kaosgudar och olika herrar över de olika djur och växtrikena. De här även förbund med många av dessa som sträcker sig många tusen år tillbaka. Deras magi var en gång oerhört mäktig, men dagens magiker har oerhört bleknade kunskaper jämfört mot deras förfäder. Det vill säga nästan alla utom melnibonés kejsare som besitter lite större krafter.

Melniboné's kejsare, Elric, är som tidigare sagt en albino som bryter från allt vad normala melnibonéiska seder och bruk är då han har ett slags moral som strider mot hans folks traditioner. Han slits ständigt mellan sin förståelse för att han förväntas följa dessa traditioner och vad hans samvete säger honom. Som kejsare av melniboné så har han acturiosringen, en ring med en juvel så sällsynt att det bara finns en. Denna är både symbol för hans värdliga och magiska makt då den tillåter honom att kalla på diverse mäktiga väsen till hans hjälp då han behöver dem. Detta är något som inte alltid är så lätt eller lyckas.

Om du vill veta mer om Melnibonér så rekommenderar jag att du läser böckerna om Elric av Melniboné (vilket råkar också vara namnet på den första boken).

Eksem

Champion

Jag skrev inte att de saknar känslor, utan "känsla för empati."

För den som vill läsa Elric rekommenderar jag Millenium-samlingarna. Där får du (uppdelat i två böcker) alla Elri-böker och noveller (utom den där han slåss tillsammans med Earl Aubec mot kaos och boken The Dreamtheif's Daughter som är alldeles ny) i den kronologiska ordning som de utspelar sig (han skrev inte i kronologisk ordning).

White Wolf har också släppt två böcker med exakt sammma innehåll, men de är något dyrare.

*springer och hämtar rätt Sinkadus*
Rätt Sinkadus var nummer 21. Och där står det som följer (och nu citerar jag Johan Anglemark =):
"Om SL vill kan spelare ha melnibonéer som rollpersoner. Det bör dock vara svårt att få en RP som tillhör Draköns legendariska folk. Jag föreslår att chansen skall vara (INT+PSY)x5%-150%. Om spelaren får bli melnibonéer utan detta krav så måste hans INT och PSY höjas så att summan av de två blir minst 31.
En melnibonéer får följande för- och nackdelar:
Socialt ursprung: 1-5 Adel, 6-20 Borgare.
Förbjudna yrken: Gycklare, Stråtrövare, Tjuv (Gigant: Kurtisan, Nomad, Helare).
Grundegenskaper: STY +1, STO +1, FYS +1, SMI +1, KAR +1T3.
Färdigheter: Upptäcka fara +1T3, Drogkunskap +1T6, Giftkunskap +1T4, Historia +1T4, Kunskap om magi +1T6 (om RP ej är magiker).
Magi: +20% chans att bli antagen vid en magikerakademi.

Kom ihåg att en melnibonéer måste spelas som grym eller åtminstone känslokall, och bara ute efter att roa sig. Han behöver inte vara ond, men han får absolut inte vara varmhjärtad och god, bry sig om små barn, tycka om djur o.s.v. Han har tämligen lite respekt för vanliga människors liv, och anser att vanliga människor inte är mycket mer värda än djur."

/Gloria Excelsior, som själv inte har haft någon kontakt med Elric och company.

Archer

Swashbuckler

Jag antar att jag skrev fel. Vad jag menade att skriva var "precis så som någon tidigare skrev så saknar de inte känslor, men känsla av empati för de "lägre" stående människorna".

Archer

Swashbuckler
Gammal info, och ett sätt att se Melnibonér på. Dock så vill jag påpeka att de inte är enbart ute efter att "roa" sig. De förföljer vilken tidsförströelse som helst som de finner intressant. Det kan vara värt att notera att på Melniboné (drakön) så får inga melnibonér dräpa någon fågel. Detta på grund av ett urgammalt förbund med det väsen som härskar över alla fåglar, Filét tror jag hon heter till och med. Melnibonér verkar känslokalla för att det är så de fostras att uppföra sig. De har dock känslor och då de ger utlopp för dessa så tenderar det att bli ganska kraftfullt. Förälskar de sig så är det för livet, blir de arga så är det nog att skrämma den modigaste människa, och så vidare. Vanliga människors liv spelar ingen roll för en melniboné, på drakön så används de som slavar och är i stor utsträckning förbrukningsvara. Man får betänka att melniboné är en civilisation som är över 10.000 år gammal, och de ynka 400 till 3000 år som de yngre kungadömmena (young kingdoms), vilka är människornas länder, har existerat har i stort sett passerat obemärkt för draköns invånare. De anser därför människor vara de primitiva aplika vildar som de en gång jagade och tog till slavar. Då väldigt få melnibonér skulle få för sig att lämna den behagliga vistelsen på drakön så är det en syn på resten av världen som varat. Genom handel livnär sig melniboné. Öns rikedom är legendarisk. De flesta melnibonér är antingen adelsmän (de som är inte är det är inte av rent blod) och eventuellt magiker eller krigare vid sidan av. De är utmärkta sjömän då de väl beger sig från sin ö.

Men nu tror jag att jag har babblat på mer än _nog_ om dett folkslag :)