Nekromanti Men herre gud, människan spelar ju fel!!!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är ett faktum att folk på Internet fattar ingenting! De sitter i sina hålor och spelar fel! Hur kan de ens tycka att det är kul.

Tacka vet jag så som vi spelar, det är grejjer det. Så borde alla civiliserade människor spela.

Detta är en tråd om spelstilar och viljan att sprida dem, eller prova dem.

Låt höra, vilka forumiter (eller oforumiter för den delen) skulle du vilja kom till ditt spelbord för att få pröva det sätt som du och din grupp spelar. Vilket spel skulle du vilja visa, hur och varför?

Eller tvärt om, vilken grupp verkar spela på ett så fantastiskt spännande vis? Om du fick bjuda in dig själv, med vilka skulle du vilja spela och vilket spel?

--

Och innan du trycker på Submit, kolla en extra gång så att ditt svar är "kärleksfullt". Tråden är inte en arena för pajkastning.

Lukas

Mannen i Gult
Jag skulle personligen vilja prova klassiskt rollspel med dungeons crawl.
eftersom det känns dom en del jag missat. jag skulle vilja prova Pathfinder och faktiskt få testa om det är kul eller inte.
Om jag fick välja vem att spela med så skulle det bli Vitulv eftersom han verkar vara en riktigt bra spelledare.

//Lukas som skulle vilja spela en Bard

Jag skulle vilja sjunka ner vid Dantes bord och spela D&D4E! Jag har spelat c.a två publicerade äventyr till det, men det har känts lite trevande och halvdant. Dante känns som att han har råkoll på vad 4E handlar om och hur det ska gå till.

Sen så skulle jag även vilja slinka ner i stolen med DeBracy (samma stol eller en bredvid, det får han avgöra) och lira Hardcore-Old-School-D&D. Missa feta saves och anse att komma över level fyra är en bragd!

Edit: Kom på att jag MÅSTE bara säga att jag vill spela Star Trek också. Med vem vet jag inte alls, jag vill bara att hela gruppen är Trekkies.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle vilja bjuda in Recca och spela nå't spelledarlöst och indieflummigt, typ Fiasco, Utpost eller Polaris. Detta för att hon verkar nyfiken på och öppen för den här typen av spel, men har inte provat på det själv. Även om hon kanske inte skulle gilla det, vore det kul att visa upp spelstilen.

När det gäller att prova andras spelstilar har jag nog provat det mesta. Klassisk trad, D&D4 och nu senast även Gumshoe-deckare. Jag har inte provat riktig old school, så jag kan tänka mig att hoppa in i en OSR-grupp. Gärna med Debbie, för han är störtskön att spela med och verkar ha fallit för OSR-grejen. Eftersom han är gammal indieräv kan han visa mig hur old school-lir är förträffligt utifrån mina premisser.

Pilzefrau

hon/henne
Jag skulle vilja spela som Ymir gör. En grupp där alla (inklusive jag själv, vilket är var det faller som mest) kan en hel massa om en historisk setting, med en spelledare som orkar förbereda världen så noga, så noga, och ha koll på allting.

Det är säkert inte ens så Ymir spelar, men jag utgår från att Sinoir-krönikan är häftig och bygger ett luftslott därifrån.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Det finns nästan inga främmande spelstilar som jag skulle vilja prova, och jag känner egentligen ingen direkt vilja att spela med någon annan än min spelgrupp (+ några andra IRL och forumskompisar). Jag har spelat i så många år, och provat de flesta spelstilar på ett eller annat sätt, och jag känner mig väldigt trygg i det jag gör nu. Jag vet vad jag gillar och jag vet vad jag inte gillar, helt enkelt.

Jag skulle dock tycka att det vore kul att köra lite skräck någon gång. Inte som kampanj, utan i så fall som ett one-shot. Problemet är att det är en ganska ovanlig genre i min bekantaskapskrets, men samtidigt skulle jag inte trivas med att göra det i en okänd spelgrupp. Så det är lite bökigt.

Jag skulle också kunna tänka mig att köra lite googledocs-rollspel med Simon någon gång. Vi har snackat om det vid flera tillfällen, men det har inte blivit av än så länge.

Arfert

Facit
Jag skulle vilja köra Fantasy! med DeBracy, Hans E Magnusson, Måns, Poppe och Vitulv. Jag kan spelleda. Det skulle nog bli en intressant mix.

Och så skulle jag vilja fortsätta med Stockholmsgänget. Vill veta mer om krigscymbaler och piratcentaurer. :gremwink:

Recca

Femme Fatale
Genesis said:
Jag skulle vilja bjuda in Recca och spela nå't spelledarlöst och indieflummigt, typ Fiasco, Utpost eller Polaris. Detta för att hon verkar nyfiken på och öppen för den här typen av spel, men har inte provat på det själv. Även om hon kanske inte skulle gilla det, vore det kul att visa upp spelstilen.
Jag satt precis och tänkte att jag sjukt gärna skulle testa nåt sånt där konstigt rollspel som Genesis håller i. :gremlaugh:

T.ex. Om natten. :gremwink:

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag skulle vilja att alla som inte förstår sig på Burning Wheels storhet skulle få testa spela med Poppe som spelledare.

Sen skulle dom förstå :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
Pilzeman said:
Jag skulle vilja spela som Ymir gör. En grupp där alla (inklusive jag själv, vilket är var det faller som mest) kan en hel massa om en historisk setting, med en spelledare som orkar förbereda världen så noga, så noga, och ha koll på allting.

Det är säkert inte ens så Ymir spelar, men jag utgår från att Sinoir-krönikan är häftig och bygger ett luftslott därifrån.
Det är till stor del så Ymir spelar. Han har en tämligen unik förmåga att hålla mycket information i huvudet samtidigt, och han vet att använda den till balla fisktankar och settings. Däremot krävs det inte någon hög kännedom av historiska settings för att passa in, snarare är det en preferens för culture gaming som är behjälplig.

Jag skulle som spelare vilja hjälpa Ymir med de höga prestationskrav han ofta känner inför sitt spelledarskap. Det är, som du kanske uppmärksammat, darför det inte spelas något Sinoir i Malmö för tillfället. Om jag - en rollspelare som själv känner mig väldigt bekväm med mitt spelledarskap - skulle besvara trådstarten så uppmärksammar jag nog också gärna Ymir. Det är tråkigt att han begränsas i sitt kul och ett tydligt tecken på att människan spelar fel. Vi får sätta oss ner och diskutera hur vi kan komma runt det någon dag, han och jag. :gremsmile:

Botulf

Hero
Burning Wheel och D&D4. För att de sägs vara annorlunda men välkonstruerade nya sätt att spela fantasyrollspel.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Genesis said:
Jag tänkte precis samma sak. :gremsmile: Jag hade nog valt att plocka fram Zombie Cinema ur min hylla, men alla de här spelen illustrerar väldigt bra hur det kan gå till när det är gruppen som står för det mesta skapandet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Alla nyfikna är välkomna till mitt bord för att spela Dungeons & Dragons som jag inbillar mig att det kunde gå till i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Jag tror att många skulle bli förvånade över vilken fri spelstil det faktiskt är. OSR-grejen (Old School Renaissance) har varit väldigt givande för mig, inte minst när det gäller min relation till spelledande.

När det gäller att prova andra spelstilar har jag två grejer jag särskilt kommer att tänka på:

Precis som Pilzeman skulle jag vilja bjuda in mig själv till Ymir och malmöborna, och uppleva ett riktigt dockskåp. Jag gillar historia och kulturspel, så det vore roligt att se vad som händer när man lägger tyngd där istället för att mest bara ha det som fernissa som brukar vara fallet för mig.

Jag skulle också vilja smyga mig in i Mekanurgs Space 1889-grupp. Även här tror jag det är en fantastisk massa världsbyggande i farten, och det vore roligt att se hur de spelar. Även om spelstilen i sig kanske inte är utpräglat unik så tror jag det liksom finns någon slags framodlad spelkultur i gruppen som är speciell. Jag kan inte låta bli att tänka på surdeg eller filmjölk som paralleller, och i mitt fall är det något väldigt positivt. Honestly! :gremsmile:

Zappelina

Swordsman
Oh, jag hade gärna velat förstå! Jätte-hjärna!

Sen hade jag gärna spelat Polaris, med någon som antingen kan det, eller är tillräckligt intresserad att själv ta tag i att läsa reglerna eller be om att få låna boken.

Rickard

Urverk speldesign
Jag skulle vilja spelleda Vitulv för att visa hur man får action i rollspel.

Sedan skulle jag vilja spela med honom som spelledare så att han kan visa hur han kan få till action i Pathfinder.

Mylingspel skulle jag vilja spelleda, så att hon ser hur (icke)flummigt mitt matinéspel är.

Sedan har jag en rätt gammal önskelista.

Poppe spelleder Mouse Guard.

Marco Behrmann spelleder Noir.

Måns spelleder Revolver.

krank "spelleder" Evolutionens Barn (för det är väl spelledarlöst?).

Genesis spelleder Med ljus och lykta. Jag vill se vad han gör med det.

Fiktionslek spelleder någonting. Jag är nyfiken på hur han är som spelledare.

/Han som gillar att spelleda sin nya spelgrupp, för de är trad så det skriker om det och det är kul att se hur de vaknar till när han presenterar sin spelledarstil

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Han said:
krank "spelleder" Evolutionens Barn (för det är väl spelledarlöst?).
Inte riktigt, men man har inte lika mycket att göra som SL som man har i traditionella spel. Och det går ganska lätt att modda bort SL.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hans E Magnusson said:
Jag skulle vilja att alla som inte förstår sig på Burning Wheels storhet skulle få testa spela med Poppe som spelledare.
JA! Jagvilljagvilljagvill!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Han said:
Jag skulle vilja spelleda Vitulv för att visa hur man får action i rollspel.
Det är lugnt, jag vet redan hur man gör.