Nekromanti Men Oskrivna blad suuuger! Spela inte det.

Eksem

Champion
Det är ett citat på något som författaren (tror jag?) skrivit om spelet, från en annan tråd i OT-forumet.

Genesis

Ni dés ni maître
Det har ingen som helst tanke bakom, utan är endast ett konglomerat av idéer jag samlade på mig när jag hörde talas om indiespel (men utan att faktiskt spela några). Det har inget drivande tema eller fokus överhuvudtaget, och saknar stöd för spelgruppen att själva skapa ett sådant fokus. Det har en påslängd dilemmaregel som inte har något att göra med något annat, bara för att "Döh, bomber e coolt, juh!". Det innehåller inga som helst tips på hur man faktiskt skall få spelet att funka. Konflikter finns med utan anledning och ingen som helst garanti finns att de kommer att driva ståryn framåt. Konfliktsystemet finns där "bara för att".

Behöver du fler anledningar? Spelet är helt enkelt skrivet av en spelskapare som inte visste vad han sysslade med. Det kan funka, men bara för att spelgruppen får det att funka. Själva spelet hjälper knappast till särskilt mycket.

Spelet är ett försök till narrativism av en snubbe som bara hört talas om narrativism och sett suddiga bilder på det. Det är inkonsekvent och inkoherent. Kort sagt: det suger.

Och det här är väl ett tillfälle så bra som något att tillkännage att jag kommer att dra in Oskrivna blad. Tanken var att det skulle ligga kvar tills Utpost fanns på lulu, men eftersom detta är uppskjutet på obestämd tid kan jag lika gärna lägga ner det nu. I slutet av september kommer Oskrivna blad at plockas bort från lulu.

Rickard

Urverk speldesign
Det jag gillar med Oskrivna blad är genereringen över maktfaktorerna som man sedan använder för att skapa ett scenario. Hur rollpersonens värden fungerar är också en liten ögonhöjare. Däremot är det ett väldigt vagt (ofokuserat) spel när man väl spelar och där märks det att Utpost och Det sjätte inseglet har mycket bättre fokus rent setting-mässigt. Regelsystemet i de två sistnämnda vill någonting dessutom (samarbeta eller dö respektive ångest mellan två val) vilket gör att det känns som om man kämpar mot själva spelet medan Oskrivna blad mest simulerar rollpersonens förmåga att följa sina drivkrafter.

Det är snygga rollformulär till Oskrivna blad i alla fall. :gremtongue:

/Han som antingen dött eller vänt sig mot gruppen när han spelat Genesis spel

Basenanji

Postd20modernist
Då vill jag köpa ett ex snabbt satan.
PM:a mig detaljerna kring stålars så skickar jag nån.

Fö, skärp dig. Du är Genesis. K-Bam!

/Basse, maffiaboss i fantasin

Genesis

Ni dés ni maître
Basenanji said:
Då vill jag köpa ett ex snabbt satan.
PM:a mig detaljerna kring stålars så skickar jag nån.
Detaljer? Du kan köpa spelet här-

Fö, skärp dig. Du är Genesis. K-Bam!
Jo, numera är jag det. Men jag var det inte på den tiden, när jag skrev Oskrivna blad. Jag hade ännu inte funnit mig själv. :gremsmile: