Nekromanti "Men s**t. Vad är det här Eon för nåt?"

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I Mutant inlägget nedan diskuterar vi hur det kändes då Mutant kom i det avseendet att man "för första gången" bytte fantasy mot framtid i rollspelssammanhang.

Hur kände ni då Neogames gav sig ut på banan. Hur resonerade/kände ni då de införde Ob och gjorde en annan variant av det man varit van att se dvs Äventyrsspel? Vilka vägrade ta åt sig det nya? Vilka välkomnade det? Vilka vägrar fortfarande Neogames? Det här ingen regler för och emot tråd utan mer hur det kändes och hur man tänkte då det kom.

Rosen

Myrmidon
Hur resonerade/kände ni då de införde Ob

"Jaha, ännu ett spel med öppna tärningsslag."
Fanns i Sverige både i SRR och Western innan Eon kom, och var utomlands en central feature i t.ex MERP och Rolemaster som jag hade hållit på och spelat i många år.

och gjorde en annan variant av det man varit van att se dvs Äventyrsspel?

Sorry; det jag var mest van att se i svensk väg var Khelataar och Wastelands, och min första tanke var hur mycket likheter jag hittade i Eons system jämfört med deras...

--
Åke

Staffan

Myrmidon
Neotech var jag aldrig så intresserad av, men när Eon kom blev jag genast på alerten. Min första tanke var, "Smart att försöka täcka upp standardfantasyn nu när Drakar och Demoner har övergett den." (Det var 1996, rätt snart efter att DoD Chronopia kom).

Sedan dess har jag tröttnat rätt mycket på Eon, dels för att systemet är rätt långsamt, och dels för att det är så gigantisk skillnad mellan svårighetsgraderna. Min fantasy-fix idag får jag via D&D och Exalted.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, precis.. Eon &co är bara nya spel som inget nytt tillför. Tror inte att så många blev överraskade av obegränsade slag faktiskt.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaa, i början så var jag nog lite skeptiskt till Eon. Det får jag nog säga, varför vet jag inte... Men som tur är så hade vi en SL som trugade & tjatade på oss om Eon... Så efter ett tag så var man fast i Eon åxå.. Vilket jag inte ångrar för en sekund idag !!

Lindenius

Swashbuckler
Jag har faktiskt aldrig brytt mig om Eon. Tror det beror på att det kom under en period då mitt rollspelande låg nere. När jag sedan upptog det igen var det inte standardfantasy som lockade. Sedan blev det ju knappast bättre av att inga av mina töntkompisar heller verkar ha brytt sig om spelet.

//erik. skriver inget här

entomophobiac

Low Prep High Play
Hur kände ni då Neogames gav sig ut på banan. Hur resonerade/kände ni då de införde Ob och gjorde en annan variant av det man varit van att se dvs Äventyrsspel?

Jag tyckte det verkade intressant till en början, även om jag hade alldeles för lite pengar för att köpa saker själv. Men efter några speltester kom jag helt enkelt fram till att det inte var min grej.

Det tilltalar helt enkelt inte min typ av spelstil, och gör det fortfarande inte. Men jag gav det i alla fall en chans.

EchonCique

Hero
Neogames .. De var nya på marknaden och jag köpte glatt Neotech och tillbehören till det. Sedan fanns Marco en hel del på diverse BBS:er jag också frekventerade så jag planerade och skrev en del till Neogames för hemmabruk. Men efter ett tag tröttnade jag på deras regler och deras lite väl - kalla - värld. Jag ville ha mer utrymme för personligt skapande, större valmöjligheter samt möjligheten att faktiskt ignorera tärningar och naturlagar om de inte passade in i mina idéer.

Sedan när Eon kom så vart jag så trött på Neogames grundmekanik i systemet att jag aldrig ens brydde mig om läsa något i Eon. Har fortfarande inte spelat Eon en enda gång. Kommer med stor sannolikhet heller aldrig köpa något mer av Neogames förrän de radikalt förändrar sitt system och sitt tänkande vid skapande av rollspel.

(Bra om man skriver ut spelnamnet och inte tillverkarnas namn..)

Honken

Hero
Jag har själv inga problem med Neogames "ObxT6" system. Det funkar bra för mig. Spelade det för första gången i Neotech 1. Deras system har ju vissa likheter med BRP och i synnerhet DoD (version nummren har sedan länge förbryllat mig, men det är då generellt Äventyrsspel/target games version jag menar).

Däremot ett spel som har varit störst förändring är väl Shadowrun. Jag tror egentligen inte att jag spelat så mycket Shadowrun om det inte varit för en spelvärld som tilltalar mig. Däremot så var det för mig till en början hädelse att inte ha någon typ av "hit location", men efter att ha spelat det i något år så störde det mig inte markant. Nu för tiden är nog Shadowrun en av mina favorit rollspel. Anledningen... tja, skulle tro att det har en system som är skapligt homogent i mina ögon, och att man lagt mycket "kräm" på en i mitt tycke levande och bra definerad spelvärld.

/Honken

Rosen

Myrmidon
Reminds me...

Minns nu att det faktiskt var mer snack om Eon i min bekantskapskrets innan spelet kom ut. Det hade varit på G under ganska lång tid utan att dyka upp, så fler och fler började spekulera i att det kanske inte skulle komma ut överhuvudtaget i slutänden.

Omkring ett år innan den faktiskt pubbades så kom det ett rykte om att de hade fått sätta ner foten i skrivandet och göra en grundlig genomgång av det som redan var skrivet för att det inte var bra nog. Det talades om att de hade låtit en del material skrivas av kompisar till redaktionen, vilket i normala fall brukar vara ett stensäkert tecken på att resultatet blir hellre än bra. En del ansåg att den där pausen lät som en spik i kistan, fast jag tyckte att det talade för spelet att de gjorde en genomgång av det innan det gavs ut istf efteråt...

Förresten, nu minns jag också mitt allra allra första intryck av spelet:
"Aha, gamla 'Northwatch'! En av Parkinsons snyggare, men vad kommer AD&D-lirarna att säga nu?"

--
Åke

Johan Sundkvist

Veteran
Och jag som alltid trott att Neotech baserades på EON. Mäkta missförstånd :gremblush:. Kan bero på att jag bekantade mig först med EON, och sedan med Neotech. har tyvärr ingen större kunskap i något av spelen så jag ger mig inte in i någon regeldispyt av gigantiska proportioner.

Någtra tankar bara....//Johan

walium

Ganska töntig, faktiskt
Är det en fågel? Är det ett flygplan?

Tja, för oss kom Eon in vid en rätt lämplig tidpunkt. Vi hade börjat tröttna på DoD och Mutant, Eon kändes som ett fräscht alternativ med ambitioner som tilltalade oss. Jag har spelat det regelbundet i stort sett ända sedan det kom ut. Men nu känns det nästan som om jag är på väg att tröttna på det. Andra rollspel som DoD 6.0 lockar mer.
Ob-systemet tycker jag är bra och det var en av huvudorsakerna till att vi bytte till Eon. Även om det gnälldes en del över att det faktiskt var teoretiskt möjligt att sticka ihjäl en riddare med en dolk så kändes ändå systemet bättre än DoD:s förutsägbara t20:a.

Krille

Super Moderator
Teoretiskt gnäll

"Ob-systemet tycker jag är bra och det var en av huvudorsakerna till att vi bytte till Eon. Även om det gnälldes en del över att det faktiskt var teoretiskt möjligt att sticka ihjäl en riddare med en dolk"

Heh. Gnäll av den sorten är rätt lustigt - det klagades vid tiden en hel del om att det i BRP och de flesta derivat var teoretiskt omöjligt att sticka ihjäl någon person över huvud taget med en dolk.

För övrigt gnälls det fortfarande över att det är teoretiskt möjligt att ha ihjäl folk med vad som helst i Eon. Nu för tiden så är det dock mest gafflar i låret eller tandpetare som står för den teoretiskt möjliga dödliga skadan.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Teoretiskt snäll

"För övrigt gnälls det fortfarande över att det är teoretiskt möjligt att ha ihjäl folk med vad som helst i Eon. Nu för tiden så är det dock mest gafflar i låret eller tandpetare som står för den teoretiskt möjliga dödliga skadan. "

Tja, det var det ju också, i alla fall om man följde reglerna och personen i fråga inte var en naken och förlamad svartnisse. :gremsmile:

Våra strider var väldigt statiska. De flesta karaktärer hade enhandsvapen, sköld och färdighetsvärden på 15. Lägg till skapliga rustningar och striderna rörde sig i snigelfart.

Jag tycker inte att det ska vara möjligt att nästan exakt räkna ut den potentiella skadan i förväg. Strider ska vara farliga och oförutsägbara, det blev de sällan när vi spelade DoD.

"För övrigt gnälls det fortfarande över att det är teoretiskt möjligt att ha ihjäl folk med vad som helst i Eon. Nu för tiden så är det dock mest gafflar i låret eller tandpetare som står för den teoretiskt möjliga dödliga skadan. "

Om spelaren är tvungen att slå skada för att han slinter med gaffeln så borde han snarare bli arg på spelledaren än på reglerna. :gremsmile:

I den maffia-kampanj som jag kör till Neotech så är jag definitivt öppen för improviserade vapen i stil med lampsladdar och gafflar. Fast konsekvenserna av att misslyckas är förstås tämligen allvarliga. :gremsmile:

Honken

Hero
Neotech 1 kom först, men hade inte det skade system som Eon har, men hade börjat använda Ob-slag i alla fall. Det fanns även skillnader stridsronds mekaniken. Eon är väl en utveckling av deras system, och sedan kom Neotech 2, som då är justerat att passa Neogames "hemma system" eller vad man nu ska kalla det.

Men jag undrar om inte Viking var först med Ob-slag á la Neogames? Vet inte när Viking släpptes.

/Honken

Krille

Super Moderator
"Men jag undrar om inte Viking var först med Ob-slag á la Neogames? Vet inte när Viking släpptes."

Viking kom efter Neotech. Marco lånade till och med spelledarkapitlet som jag hade skrivit till Neotech och lade in i Viking.

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet folk som var spända på att Eon skulle komma ut.. De hade länge varit utan ett vettigt fantasyspel och ville testa något nytt och Eon kom i rätt tillfälle.. Tror vi hörde talas om det ett (halv)år innan det kom ut..

Själv välkomnade jag ett nytt fantasyspel på marknaden.. Tycker det är kul med variation..

/[color:\\"green\\"]Han[/color]s huvudgrupp sökte sig dock till Shadowrun när de ville ha ett nytt spel