Nekromanti Men va fan jag har inte mens det är magkatarr!!!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Kanske fel forum.

Det fanns en tråd som jag skapde om mensvärk förut och hur det påverkar karaktären (inte spelaren - detkan vi ju lämna). Hur som helst - den tråden blev rätt stor.

Egentligen skulle ju inre skador som magsår/magkatarr kunna påverka en karaktär också. Ständig magvärk är något som drar ner prestationen hos en människa. Och orken. Precis som med mens behöver man itne neogamea sådana regler (om någon fattade den vinken) men finns förslag åsikter/synpunkter på detta så kan det ju vara ett intressant ämne att dryfta.

Troberg

Sinister eater
Egentligen skulle ju inre skador som magsår/magkatarr kunna påverka en karaktär också. Ständig magvärk är något som drar ner prestationen hos en människa. Och orken. Precis som med mens behöver man itne neogamea sådana regler (om någon fattade den vinken) men finns förslag åsikter/synpunkter på detta så kan det ju vara ett intressant ämne att dryfta.
I slutänden bygger man upp ett så stort problemkomplex att det är enklast att abstrahera ner det till en dagsform. Eller ännu enklare, konstatera att det är sådant som slumpvariationen i tärningarna står för.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men det gör ju oooont troberg....

Nej,

Jag kan inte hålla med helt. Iofs förstår jag vad du menar men... Magkatarr är något som m,an dras med i stort sett hela tiden. Visserligen kan man skylla dåliga värden på det här men jag tycker att det är roligare och lite mer unikt att INTE göra det utan låta det uppkomma i spel och låta det påverka värden. Det behöver inte vara mer komplicerat en reduceringar av vissa värden.

Troberg

Sinister eater
Re: Men det gör ju oooont troberg....

Jag kan inte hålla med helt. Iofs förstår jag vad du menar men... Magkatarr är något som m,an dras med i stort sett hela tiden. Visserligen kan man skylla dåliga värden på det här men jag tycker att det är roligare och lite mer unikt att INTE göra det utan låta det uppkomma i spel och låta det påverka värden. Det behöver inte vara mer komplicerat en reduceringar av vissa värden.
Kan man inte slå på som vanligt och låta spelarna själv improvisera in sådana orsaker till dåliga resultat?

Risken är annars att man hamnar i ett läge där man får slå på tabeller för att se att karaktären har hemorojder och därför får minus på rida. Behöver man den detaljrikedomen?

Krille

Lord
"I slutänden bygger man upp ett så stort problemkomplex att det är enklast att abstrahera ner det till en dagsform."

Hmmm... man kanske skulle implementera biokurvor i något rollspel? :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Hmmm... man kanske skulle implementera biokurvor i något rollspel?
Varför inte, astrologi, spådom och annat hokus pokus har ju använts...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Men det gör ju oooont troberg....

Nej den behöver man inte. Man kan improvisera detta. Men det kan vara vört att tänka på att sådana fenomen kan uppkomma. Jag har aldrig varit med om det (fast jag spelar inte så mycket). Men jag kan tänka mig att många spelgrupper kör med sånt. Å de e ju bra. :gremlaugh: