Nekromanti Meningslösa spel!!

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag fattar inte hur folk kan bemöda sig att skriva några av de spel som finns här på rollspel.nu. De är ju bara tråkiga och väldigt lika varandra

Några exempel:
Burkkrig
Ett rollspel
Quest of Bergdalsskolan
Lamp King mfl mfl

Vad är det för poäng med dessa spel? Är det bara jag som inte fattar det roliga med dem.
Är det någon som spelar dessa över huvudtaget? Jag skulle personligen aldrig spela något av dem. Däremot gillar jag Västmark, Zhoria mfl seriösa spel som också finns att ladda hem gratis.

Willie

"Bite me dough boy!" - Mimi i The Drew Carey show
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Jag tror att det är en fråga om enkelhet.

Handen på femur, hur många rollspelare har inte drömt om att skriva ett eget rollspel? Problemet med stora, seriösa rollspel är bara det att det ligger många månaders, ibland års arbete bakom dem, och alla människor har inte det tålamod som krävs för att skriva ett färdigt. Rollspel om krigande ättiksgurkor, däremot, tänker man ut på mindre än en timme och skriver färdigt på en kväll (innan man hunnit nyktra till), och då blir resultatet därefter. I nätringen "svenska rollspelsskapare" finns det ju faktiskt en hel del seriösa rollspel, men majoriteten av dem är inte färdigskrivna. De rollspel som man hinner skriva färdigt innan man tröttnar är de oseriösa.

Det är i alla fall min teori.

Ridijeck
-någon som är intresserad av ett rollspel om krigande ättiksgurkor?
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
<quote>...eller så är skaparen masochist. </quote>

Hmmm, Krille avslöjar sin läggnin? ;)

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag spelar burk krig!

Jag tycker att enkla rollspel är bra på sitt sått.Det är inte jämt man vill spela det helt genomtänkta till minsta detalj seriösa rollspelet, det beror ju helt på vilket humör som RS och SL är på. Spel som burk krig, bamse och smurfarna kanske inte är helt genomtänkta men man kan spela mer som man själv skulle ha gjort eller på något speciellt vis, inte som ens RP hade gjor altså inte lika seriöst rollspelande. Jag tycker att sånna rollspel är helt perfekt för just sånna situationer, man spelar ju trots allt för att det är roligt.

/kloning är kul!
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
"De rollspel som man hinner skriva färdigt innan man tröttnar är de oseriösa"

Där har du åtminstone lite fel, själv började jag skriva ett oseriöst en gång. "Grottor med monster i", eller "Avancerade Dunka och Döda rollspelet" hette det, en DoD parodi som jag skrev ungefär 25 sidor till innan jag lade av.

Jag tror däremot att de små, oseriösa spelen tillkommer enbart pga att någon skrev "Ett rollspel" och andra följde hans exempel av enda anledning att de ville bli "publicerade". Varför någon skrev "Ett rollspel" vågar jag inte ens spekulera om. Troligen var det en mycket, mycket sjuk människa.

/Antonio
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag tror däremot att de små, oseriösa spelen tillkommer enbart pga att någon skrev "Ett rollspel" och andra följde hans exempel av enda anledning att de ville bli "publicerade". Varför någon skrev "Ett rollspel" vågar jag inte ens spekulera om. Troligen var det en mycket, mycket sjuk människa."

Säg det inte högt...kanske du blir avstängd från forumet /images/icons/smile.gif

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag har i ärlighetens namn inte läst spelen ifråga, men spel som "Apa the RPG", "Vin, kvinnor och sång" och "Ärtjakten" har funnits länge, bara inte på nätet. Alla är/var spelbara, även om det kanske inte är något man ägnar år åt. Flippade spel kan vara spelbara, men risken är att man sitter och försöker vara rolig till den grad att man nämner sådant.

Sedan har vi flippade spel skrivna för att _läsas_, som ett skämt; klassiskt exempel är det äventyr till My Little Pony som publicerades i nummer 3 av fanzinet (inte tidningen) Rubicon. Eftersom jag är en sådan där drulle som LÄSER spel jag inte hinner spela, tycker jag sådant är ganska kul.

Nightowl, som fortfarande arbetar på ett icke-flippat rollspel om sword&sorcery-gnagare

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Säg det inte högt...

Nej, att underskatta Trädgårdsmästarens makt är dumt. Mycket dumt.

/Azagthoth
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,964
Location
Barcelona
Anledningen...

...är att det är ganska skoj att skriva såna här rollspel (Jag har också skrivit ett par stycken, ja). Så enkelt var det med det.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
"Nej, att underskatta Trädgårdsmästarens makt är dumt. Mycket dumt."

Precis, men så lågt som jag viskade kan han absolut inte hört mig...

/Antonio
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Precis, men så lågt som jag viskade kan han absolut inte hört mig...

Låtom oss alla hoppas...

/Azagthoth
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Anledningen...

Aha, jag anar ett modernistiskt kulturideal bakom motivationen...att faktiskt göra det är viktigare än om någon läser det/använder det/tycker det är roligt...

mvh
Örnie
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,964
Location
Barcelona
Re: Anledningen...

Njaa, inte riktigt. Det är inte själva skapelsehandlingen som är viktig, men den underhållning som skaparen erhåller från denna.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 
Top