Nekromanti Mentala trauman i Eon IV

Andy

Vila i frid
På Neobloggen har frågan om hur mycket "skada" ett mentalt trauma ger.

Jag tycker spontant så här (och jag tror att jag hämtar min idé från känslan i Noirs regler).

Säg ett monster som ger Skräck, 3T6. Slaget blir 14 och alla som ser monstret får 14 mentala trauma poäng. Men, det finns egenskaper, förmågor eller andra fördelar som påverkar mentala trauma poäng. Om en per son till exempel har valt fördelen Orädd, som alltid sänker mentala trauma poäng med 3, tar alltså i exemplet ovan endast 11 i "skada".

Sen kan det komma kommentarer som: "Min rollperson är ju monsterdräparbarabar, han blir inte rädd för en drake". Då är svaret: "Har din karaktär lagt bakgrundspoäng på fördelen Orädd, Drakdräparbakgrund eller någon annan förmåga som påverkar mentala trauma poäng?" Om inte, så blir han/hon lika rädd som alla andra. Om du vill vara en drakjägare så ska du som spelare inte lägga alla dina färdighetspoäng eller bakgrundspoäng på krigargrejer, du kanske också ska se över din val av förmågor eller vilket värde du har i relevant egenskap.

Så tycker jag och jag hoppas att jag var tydlig.

Poseur

Swashbuckler
Well det finns inget värre än skräckpoäng imho, speciellt sådana som ger tärningskombinationer antal skräckpoäng.

För det första så är det helt keff att den ena person råkar slå sjukt dåligt, även fast han är garvad monsterdräpare delux med alla fördelar som finns mot rädsla och den andra personen som är en liten 10årig flicka som normalt sett blir rädd av sin egen skugga slår så lågt som möjligt.

För det andra så är det sjukt svårt att relatera till skräckpoäng. Vad innebär skräckpoäng 3?10?32? Liksom visst en drake ger 5t6 skräckpoäng men det betyder allt mellan 5-30. Alltså kan en orm som kanske ger 1t6 vara lika hemsk som en drake med lite otur... (Och nej ormfobi räknas inte in om inte drakfobi gör det.)
Hur rädd är man om man har fem skräckpoäng liksom, det uppmanar bara till dåligt spelande i och med att spelarna antingen spelar på att det "bara" var 10 skräckpoäng eller så spelar de över som tusan. Just för att det är svårt att relatera till. Det är lite samma problem som när man börjar fundera på hur ont 1 i 'smärta' gör eller hur allvarligt 1 i 'trauma' är.

Det är åtminstone vad jag anser.

/Poseur var sjukt rädd för skräckpoäng till EonIv

Petter42

Swordsman
Ska man ha "skräckpoäng" i EON får man får man ju göra det som i resten av spelet. Det funkar sällan smidigt att ha helt olika system för skada, smärta, utmattning och skräck. EON III har ju ett väl etablerat system för sådana saker och för vilken spelgrupp som helst borde det vara skitenkelt att helt enkelt göra en box i stil med trauma-boxen som representerar "skräckpoäng". Motståndskraften och antalet kolumner som används då räknas helt enkelt ut med Vilja och Stridsvana och "skadan" slås med Ob-tärningar. När man fyllt ut några rader får man ut en svårighetsgrad som man slår mot sin motståndskraft.
Det finns redan ett system i EON III som används för smärta, trauma, utmattning (som är en hel massa saker), blodförlust och t.om. blödningstakt. Råkapa alltid mekanismer som redan finns i spelet om det är möjligt.
Förhoppningsvis finns det även extremt flexibla och generella system/koncept i EON IV som lika lätt kan användas till andra saker.

Själv skulle jag, om något, vilja se något som går hand i hand med närliggande funktioner i spelet.

Laowai

Hero
Iom att ens skräck ligger i nivåer som gör alla handlingar ett svårare per rad så bör det vara hyfsat lätt att avväga det i spel dessutom.
Ett svårare, du är lite skakis, men keeping it together.
två svårare, du börjar bli ganska rädd och tittar nervöst in i skuggorna (eller om det är en dräll på en gång: Du är rätt rädd och vill egentligen ta dig därifrån)
tre tvårare, du är jätterädd, det krävs allt mod du kan uppbåda för att inte fly.
Fyra svårare, du är livrädd. du vill fly. nu. helst nyss.
Fem och över, du gör i brallan, springer för livet och gömmer dig i ett hörn, gråtande som ett litet barn.

Edit: detta är typ hur jag skulle förklara det för en spelare som inte helt hajjar abstraktionen med nivåer av räddhet, inte en "såhär borde det stå i böckerna" post.

Edit 2: Kom på att man kanske inte får svårare på handlingar av skräck heller. så om det inte är så, ignore what i just said =)