Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Jag gillar Fantasy Flight Games brädspel Middle Earth Quest. Visst, det har lite problem. Och jag är inte ett Tolkien-fan. Men varje gång jag spelar det blir jag sugen på att konvertera stridssystemet till ett rollspel.
Det rollspelet heter Hexmaster. Dethär är ett utkast till Hexmasters stridsregler. Du behöver inte ha spelat MEQ för att förstå dem.
Strid är i encounter-form á D&D4e, fast troligen på hexagonala rutor (just nu är det dock inte viktigt). Varje deltagare i en strid har en egen fas på en stridsrunda där deltagaren får agera. Det finns initiativregler.
Varje spelare har en kortlek med stridshandlingar hennes rollperson kan företa sig. Leken bygger spelaren själv inför spelet och det är spelets främsta mekanik för förbättring av rollpersonen.
Alla kort har en kostnad för att spela dem. De flesta kort har också ett förflyttningsvärde (se nedan). Korten har också oftast antingen ett värde i antingen anfall eller försvar. Värdet kan vara en tärning (slump, yeah!) Skjut- och kastvapen betraktas som något av ett undantag - de har egna kort. Kort kan ha specialregler - ibland kan de tillochmed inte ha något annat än specialregler.
På rollpersonens fas händer dethär:
-Spelarens hand uppdateras. Rollpersonen har ett värde för hur många kort som får dras - kanske får kort också slängas. Hur många poäng spelaren har att spela kort för kontrolleras också - rollpersonen har ett värde för detta.
-Rollpersonen kan göra en förflyttning i sin fas. För att förflytta rollpersonen spelar spelaren valfritt antal kort (troligen upp till ett maximum) från handen och betalar kostnaden. Rollpersonen flyttar antal steg som korten sammanlagt hade i förflyttningsvärde. Specialkort kan spelas samtidigt för att t.ex. shifta (inte dra på sig attacker av angränsande fiender) eller ignorera svår terräng.
-För att göra ett närstridsanfall lägger spelaren ner ett kort nedvänt mot en motståndare som rollpersonen når med sitt vapen. Motståndaren får spela ett kort från sin hand som försvar. Båda korten vänds upp samtidigt, båda parter betalar för dem. Därefter utläses resultatet - motståndaren tar anfallsvärde - försvarsvärde i skada. Rätt normalt kroppspoängssystem används.
Specialkort kan spelas samtidigt som anfallet och kan ge bonusar och specialregler. Spelaren kan göra hur flera anfall bara genom att upprepa proceduren.
-Attacker med avståndsvapen görs genom att spelaren väljer ett mål och spelar ett kort med en avståndsattack. Detta spelas alltså öppet - motståndaren får inte någon möjlighet att försvara sig. Specialkort kan spelas samtidigt.
-I slutet av rundan sker möjligtvis också en uppdatering av spelarens hand. Antalet spenderade poäng kontrolleras - kvarvarande poäng sparas. De ska användas för att spela försvarskort under motståndarnas faser. Möjligtvis kan poäng sparas över rundor.
Specialregler på kort kommer i två varianter:
-De adderar till kortets vanliga regler. T.ex. »Om du gör skada (med dethär kortet), läk ett skada« eller »När dethär kortet spelas som en förflyttning får du ignorera två rutor svår terräng«
-De används istället för kortets vanliga regler. T.ex. »Spela med ett anfall. Gör du skada, läk ett skada.« eller »Spela vid en förflyttning för att ignorera två rutor svår terräng«.
Så, frågor? Hurrarrop? Problem?
Det rollspelet heter Hexmaster. Dethär är ett utkast till Hexmasters stridsregler. Du behöver inte ha spelat MEQ för att förstå dem.
Strid är i encounter-form á D&D4e, fast troligen på hexagonala rutor (just nu är det dock inte viktigt). Varje deltagare i en strid har en egen fas på en stridsrunda där deltagaren får agera. Det finns initiativregler.
Varje spelare har en kortlek med stridshandlingar hennes rollperson kan företa sig. Leken bygger spelaren själv inför spelet och det är spelets främsta mekanik för förbättring av rollpersonen.
Alla kort har en kostnad för att spela dem. De flesta kort har också ett förflyttningsvärde (se nedan). Korten har också oftast antingen ett värde i antingen anfall eller försvar. Värdet kan vara en tärning (slump, yeah!) Skjut- och kastvapen betraktas som något av ett undantag - de har egna kort. Kort kan ha specialregler - ibland kan de tillochmed inte ha något annat än specialregler.
På rollpersonens fas händer dethär:
-Spelarens hand uppdateras. Rollpersonen har ett värde för hur många kort som får dras - kanske får kort också slängas. Hur många poäng spelaren har att spela kort för kontrolleras också - rollpersonen har ett värde för detta.
-Rollpersonen kan göra en förflyttning i sin fas. För att förflytta rollpersonen spelar spelaren valfritt antal kort (troligen upp till ett maximum) från handen och betalar kostnaden. Rollpersonen flyttar antal steg som korten sammanlagt hade i förflyttningsvärde. Specialkort kan spelas samtidigt för att t.ex. shifta (inte dra på sig attacker av angränsande fiender) eller ignorera svår terräng.
-För att göra ett närstridsanfall lägger spelaren ner ett kort nedvänt mot en motståndare som rollpersonen når med sitt vapen. Motståndaren får spela ett kort från sin hand som försvar. Båda korten vänds upp samtidigt, båda parter betalar för dem. Därefter utläses resultatet - motståndaren tar anfallsvärde - försvarsvärde i skada. Rätt normalt kroppspoängssystem används.
Specialkort kan spelas samtidigt som anfallet och kan ge bonusar och specialregler. Spelaren kan göra hur flera anfall bara genom att upprepa proceduren.
-Attacker med avståndsvapen görs genom att spelaren väljer ett mål och spelar ett kort med en avståndsattack. Detta spelas alltså öppet - motståndaren får inte någon möjlighet att försvara sig. Specialkort kan spelas samtidigt.
-I slutet av rundan sker möjligtvis också en uppdatering av spelarens hand. Antalet spenderade poäng kontrolleras - kvarvarande poäng sparas. De ska användas för att spela försvarskort under motståndarnas faser. Möjligtvis kan poäng sparas över rundor.
Specialregler på kort kommer i två varianter:
-De adderar till kortets vanliga regler. T.ex. »Om du gör skada (med dethär kortet), läk ett skada« eller »När dethär kortet spelas som en förflyttning får du ignorera två rutor svår terräng«
-De används istället för kortets vanliga regler. T.ex. »Spela med ett anfall. Gör du skada, läk ett skada.« eller »Spela vid en förflyttning för att ignorera två rutor svår terräng«.
Så, frågor? Hurrarrop? Problem?