Nekromanti Mer än 8 skade kolummer

Kotten

Veteran
Om det skulle hända att en person skulle spela något väldigt mäktigt tex. Trukk: Frakk (inte för att jag kommer tillåta det men, men..) Då är det ju mycket möjligt att man får 25 i styrk och tex då 26 i tål, eller hur? Jo precis! Skulle man ha det så får man alltså 51(25 + 26) på sin kropps byggnad och då blir man ju gratis massiv, eller? Men då dessa varelser inte är fullt så männskliga borde dem väl få en till kollum om dem tex får 69(25 + 26 +18[3t6] och misstar jag mig inte så är 49 + massiv då borde väl det finnas något vid 60 + att bli riktigt massiv på nåt vänster och då dessa är enorma varelser och inte människor så borde väl inte detta var fullt så ologiskt, eller?
Mvh. Kotten

Duddmannen

Hero
Jätten Jorm

Egentligen har du rätt i det du säger. Dessutom står det dig ju helt fritt att lägga till en sådan kolumn. Om du tycker att det behövs.

Men den största fördelen får ju det här monstret vid Chockslaget och Uthållighet. Det är ju dessa värden som egentligen spelar någon roll. En eller två extra skadekolumner är ju inte värt så mycket om man redan har åtta och styrka nog att bära ordentligt med rustning. Att däremot ha ett Chockvärde på 20+ är ju en riktig höjdare!

Kotten

Veteran
Skadekolumers vikt

Jo visst fast det är ju väldigt bra att ha många kolumer inte bara för att det är svårare att dö/svimma utan det är också bra då det tar längre tid med svårigheten för det är väl mer än en gång då ob1t6 mer eller mindre har väldigt stor betydelse. Fast som sagt ett högt chockslag är också väldigt bra att ha!

Sabelkatten

Swordsman
Re: Jätten Jorm

Enligt Neogames kommer bara Drakar ha fler än 10 kolumner, Men så verkar det ju inte finnas några jättar i Mundana heller.

Jag skulle tro att t.ex. en Blåval skulle ha betydligt mer än 10 kolumner också...

Fast egentligen är kolumnerna inte så intressanta längre när de börjar komma upp i 15-20 stycken. Problemet är att skadesystemet är exponentiellt - dubblar du skadan ökar effekten på målet mer än 2 gånger. Så en drake med 60 i chockslag och 20 kolumner tål inte 20 gånger mer än en människa (chockvärde gånger kolumner är 20 gånger större) eftersom en allvarlig skada på en människa är kanske 2 extraskador: 18 trauma, 12 smärta, 15 blödningstakt och motsvarande skada (20 ggr) mot en drake är då 40 extraskador: ca. 3000 trauma, 2000 smärta, 2500 blödningstakt.../images/icons/shocked.gif. Dödslag på sådär Ob150T6...

/Henrik