Nekromanti mer än rodd?

Tearlach

Warrior
är det någon som har några ideer om hur man skulle kunna kombinera åror med segel.
det vill säga effekten av att använda båda samtidigt?

Tearlach - som oroar sig för pirater.

Xzarjo

Warrior
Tror att förändringen i hastighet knappast är märkbar. Om det inte blåser får du ro, om det blåser tar du upp årorna ur vattnet eftersom att färdas med vind går fortare. Att plaska med åror medan man färdas med vind.... i bästa fall händer inget, i värsta fall saktas farkåsten ner. Tänk själv om du sitter i en lite jolle i fin fin vind och börjar padla på med händerna, det blir ingen skilnad i fart. Vist blir det kanske lite skilnad (vet inte, har inte testat) om du använder en åra från en kanot, men då måste du ha en åra i storlektklass ellefant om du ska ha samma effekt till en te.x kaga.

Mvh Vätten...
.... som inte seglar eftersom det lutar. Jag är nog lite av en dvärg.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Grovhuggna trukher i galär?

Tja...har man några riktigt grovhuggna trukher som roddare i en umbura (tirakisk galär) och ror med vind i seglen för glatta livet så kunde man kanske flyga fram lite fortfare än utan roddarna, men jag tror att skillnaden skulle bli rätt marginellt i det långa loppet. Men jag vet faktiskt inte...hur gjorde vikingarna?

- Ymir, osäker.

[H2O]

Veteran

Om jag inte minns fel så använde inte vikingarna åror samtidigt som de hade segel uppe...
Men jag kan ha fel

Fahnen

Swordsman
Tearlach - som oroar sig för pirater.
skaffa ett tungt avståndsvapen :gremwink:

Jag tror inte att det går att använda åror och segel samtidig, fast jag är ingen båt människa. Kan få halvpanik i små båtar
:gremfrown:.

Fahnen

Swordsman

Jag tror ( är nästan säker) att vikingar rodde när man inte kunde segla, ex i breda floder , när det är vindstilla etc. Fast i övrigt hade/har vikingar dom brutalaste skeppen på jorden. Finns det nån båt som motsvara vikingarnas? Jag har inte S&P, har inte köpt den än, min kompis äger den.

Vikingar Vikingar Vikningar!!!!!!! som inte ska diskuteras på det här forumet.

Alharra

Warrior
Vikingar

Vikingarna gjorde som alla andra. De seglade när det fanns vind, och rodde när det inte fanns - eller om de hade motvind. Det är rätt svårt att kryssa med ett långskepp.

Att vispa runt med åror saktar ner farten genom vattnet, och ger dessutom obalans så att man inte får ut samma fart ur seglen. Att ro och ha segel uppe samtidigt är kort sagt inte någon vidare bra idé, bara en chimär som Hollywood målat upp om de romerska galärerna.