Nekromanti Mer battle i Linköping

Dimfrost

Special Circumstances
Idag fick jag och walium två boosters var på posten. Efter att walium besviket hade sett hur jag öppnade de figurer han allra helst ville ha, Urthok the Vicious och Thayan Knight, satte vi ihop våra warbands och började spela. Jag testade LE för första gången, eftersom jag nu plötsligt hade ett par bra gubbar. Mitt warband bestod av de ovannämnda samt en bladebearer hobgoblin, en bugbear, en dekanter goblin och en goblin skirmisher. Walle spelade CE med hans nyinskaffade Yuan-Ti Abomination, tre carrion-tribe barbarians, en cursed spirit och en gnoll skeleton.

Hur vi placerade tilesen kändes inte så viktigt eftersom nästan ingen hade några spells eller ranged attacks. Jag försökte få striden att äga rum där det fanns spikstenar som skulle störa hans abomination, men det blev inte så. Istället smög jag omkring längs väggarna medan walle flyttade fram sina gubbar i mitten, av någon anledning med Yuan-ti först. Till sist sprang jag in med min hobgoblin och anföll. Sedan vann jag initiativet nästa runda så att jag fick dit Thayan Knight också, och så började jag slå på Yuan-Ti. Han visade sig vara riktigt dålig på att slå tillbaka, så efter ett litet tag, när hobgoblinen låg på 5 hp och var förgiftad, så kom han ner på under halva HP och missade sitt moralslag. De efterföljande AoO drev ned honom på 5 hp. Jag hade bara förlorat en dekanter goblin vid det här laget, har jag för mig.

Yuan-ti lyckades visserligen rallya nästa runda, men då hade jag vörjat beta av barbarerna. Thayan Knight missade ett moralsave eftersom jag slog en etta, men återvände nästa runda. Som den ultimata förnedringen fick jag slå in de sista fem skadorna i abominationen med min Goblin Skirmisher. :gremsmile: Sedan var det ganska mycket över.

Nästa duell lånade jag ut Urthok till walium. Han spelade urthok, hook horror, bladebearer hobgoblin och dekanter goblin, och jag ställde upp med ett LG-band bestående av Alusair Obarskyr, Cleric of Lathander, två Man-at-arms, Stone Child och Stalwart Paladin. En lätt match, trodde jag, eftersom jag hade hög AC och en massa helare. Terrängen var öppen med bara lite difficult terrain i mitten, och jag fick in en tidig searing light på hook horror. Bladebearern och goblinen blev ihjälchargade utan att jag förlorade mer än en man-at-arms och några skador på Stonechild. Men sedan vände det. När jag chargade Hook Horrorn missade jag samtliga, och visserligen var jag tvungen att slå >=15 för att träffa med Stonechild, men jag missade 4 gånger i rad. Plötsligt dog alla och det var Alusair mot Urthok och Hook Horror, båda med mer än halva HP kvar. Inte bra alls.

Så, det står fortfarande 3-3 mellan oss, och jag har fortfarande aldrig slagit ihjäl Hook Horrorn. Nästa gång ska jag se till att ha med fler offensiva magiker, eller något... Eller så får vi se hur min nyinförskaffade Frenzied Berserker (jag bytte till mig den mot Thayan Knight, ungefär) klarar sig.

/Dimfrost