Nekromanti Mer ekonomiska frågor (krille?)

Kullendorff

Warrior
Ok ..

Har nu uppdaterat det flesta prislistor och lönetabeller till Västmarks nivåer och det ser lysande ut.
Har dock stött på patrull - magi.

Magiker och deras pyssel har jag lite svårt att hitta motsvarande i Västmark. Framförallt då Kongelat ...
I Eon så sattes någon gång det väldigt ungefärliga priset på ett kongelat till 1000 silver. Vad jag är intresserad av är VARFÖR någon satte det priset. Det låter inte rimligt.

Om jag nu ska översätta Västmarks priser till Mundana så skulle jag behöva lite hjälp med magiker och deras pyssel.
Dagslöner, kongelat etc ...

Och innan ev. svar .. nu utgår jag ifrån att man kan sätta ett pris på allt. Även om saker inte finns till försäljing är det bra att ha en ungefärlig summa att jämföra med.

Så jag letar alltså inte efter huruvida det skulle finnas kongelat till salu eller inte. Utan hur mycket det skulle kosta.

--------

Nästa fråga.

Karaktärerna har planer på att starta upp ett mindre handelshus. Börja med lite import/export av lyxartiklar samt annat.

Vad jag vill ha hjälp är lite generell input på hur man bäst hanterar det. Vilka problem dom måste övervinna.
Vilka summor vi pratar om årligen .. etc etc ... vilka "tillstånd" och dyl som måste fixas.
Karaktärerna är en vida berömd soldisk Baron, en erkänt väldigt skicklig magiker samt en sabrisk godsherre. Alla har gott rykte och kommer inte ha större problem med att komma upp med ett startkapital ... dock behöver jag veta ungefär i vilken division vi pratar om ...
Pratar vi om 10 eller 100 årslöner för en dagsverkare ... lixom?

----------

Hmm .. ja det var väl allt för tillfället.

MvH
Kullendorff

Staffan

Myrmidon
Nu har jag inte mina böcker framför mig så jag jobbar utifrån vad jag kommer ihåg av M&M. Till att börja med så är priset på ett kongelat satt till 1000 silver för att det är en tredje magnitudens process att framställa ett kongelat, och kostnaden för en tredje magnitudens process är just 1000 silver.

Det är ju inte ett egentligt svar på frågan, utan flyttar bara frågan ytterligare ett steg - varför kostar en alkemisk process just så mycket? Jag har för mig att kostnaderna för alkemiska processer ligger någorlunda nära medelkostnaderna för de ingående ingredienserna plus lite kostnad för att alkemisten ska ha pengar till sig själv och sina assistenter, och slutligen för att man misslyckas med processerna lite då och då.

Kullendorff

Warrior
Strange ....

Det var ju ett jävla överpris ..
;]

Gruppens magiker kan om han har tillgång till ett stort labb (vilket han har på akademin) och assistenter (dito) pumpa ut ett kongelat var sjätte timme ungefär utan någon chans att tala om för fummel.

Så det låter litta väl mycke ... så vi återkommer till frågan VARFÖR en alkemiskt ritual av tredje magnituden ska kosta just 1000 silver??

Hmm .. ja.. jag vette sjutton .. nån som vill hjälpa mig?

MvH
Kullendorff

Staffan

Myrmidon
Re: Strange ....

Ah, men glöm inte ingredienserna - en tredje magnitudens process kräver tre "doser" vardera av tre ingredienser. Jag har ett vagt minne av att jag någon gång räknade fram medelpriset per ingrediens till ungefär 70 silvermynt, vilket alltså ger en medelmaterialkostnad på 630 silvermynt.

Assistenter när det gäller alkemi har en rätt konstig effekt. I och för sig så drar de ner svårighetsgraden, men samtidigt så måste även assistenterna slå Alkemi-slag, och assistenter tenderar att inte vara så där ninjabra. Om jag minns rätt tar en alkemisk process i grunden 12 timmar per magnitud, så att göra ett kongelat tar alltså 36 timmar. Detta drar man ner till 18 timmar genom att höja svårigheten till Ob4T6 - då kan man antingen slå själv med Ob4T6 mot 15, eller ta hjälp av en assistent och slå Ob3T6 mot 15 och Ob3T6 mot 12 (eller så) Sannolikheterna på Ob3T6 är lite skumma, men jag är inte alls säker på att det senare har större sannolikhet.

Kullendorff

Warrior
Jorå ..

Jag har själv ingen större koll på det där.

Får räkan lite på det.
Som det är nu dock så verkar priset fånigt högt.

MvH
Kullendorff

UnConnected

Veteran
Re: Strange ....

En annan sak, om flertalet alkemister pumpar ut hur många kongelat som helst kommer tillslut kongelat bli så vanligt att smarta magiker knappast kommer fortsätta betala 1000 silver/kongelat och då tvingas alkemisten sänka priserna och då kommer mer köpa igen och (om alkemisterna fortsätter med samma produktionstakt) kommer ännu mer prissänkningar krävas tills alkemisterna tvingas ta ut ett så lågt pris att de inte tjänar på att tilverka kongelat...

Detta är bara min åsikt, må hända har jag helt fel.