Nekromanti Mer kartor åt folket!

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag gillar kartor till äventyr. Inte de superdetaljerade som finns i en del gamla äventyr, utan kartor som ger överblick och lockar till utforskande.

Till Äventyrssommar tänkte jag ha en del guidelines för att göra kartor som inspirerar och stödjer äventyrsskrivande. Kanske något till spelarna också.

Gillar ni kartor?

(Tack till krank, som f ö hade en cool idé vad gäller detta.)
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Hur kan man inte gilla kartor? Att inte gilla kartor är att säga "jag hatar när äventyret inte är rälsat".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Ja, jag gillar kartor. Till och med när de är superdetaljerade. När jag skrev ordentliga äventyr till rollspel förr i tiden ritade jag ofta kartan först och hittade sedan på händelser som verkade lämpliga på de platser som jag ritat.

/tobias
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag gillar givetvis kartor. När de är välkonstruerade, givetvis, men vafan - att säga att man bara gillar bra saker är ju ganska självklart tänker jag mig. "bra saker är bra, dåliga saker är dåliga".

Bra kartor kan fylla olika funktioner i olika spel och för olika personer. Spelledaren kan hjälpas i sitt äventyrsmakande av hur nära saker befinner sig, häftiga namn som knyter an till annat, och så vidare. Spelarna kan inspireras till att utforska samma områden. Bygger man en spindelnätsstruktur som SL kan en karta vara utmärkt för att knyta ledtrådar och personer till platser och händelser.

En karta kan också användas för att ge en känsla av sammanhang i och med att SL kan använda de saker som finns på kartan men som inte är direkt använda i äventyret för att färga resor och så vidare, skapa rimliga "slumpmöten" etc...
 
Top