Nekromanti Mer om AI

Devastator

Veteran
JEEEHAH! säger jag.
Jag läste om en kille i Australien för flera år sedan, som byggde robotar baserade på transistorer. De drevs med fotoceller, och evolutionen drev dem till att konkurera med varandra om "en plats i solen". Den robot som kunde knuffa undan de andra bäst kunde "fortplanta" sig...

Men det är ändå fan att utvecklingen går så långsamt. Jag kommer aldrig att få bo på mars, ha sex med en android eller skaffa en full dreadnought conversion...
Crap!

Devastator

Quando omni, flunkus moriarti.
When all else fails, play dead.

Robban

Hero
Jag tycker faktiskt att utvecklingen rasar framåt... Se bara på datorer... En värstingdator i dag kommer att vara "normal" inom 3 månader... Inte för att jag vet om det har med ditt inlägg att göra, men det har det nog...

Tjo och Tjim!

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>

seinet

Swashbuckler
Men det var nog inte det som bäste herr Devastator syftade på. Jag skulle också mer än gjärna vilja bo på Mars, månen duger också ganska bra, fast jag skulle nog inte vilja ha sex med en android (beoror visserligen på om den är j<font size="1" color="008000">[insert a swedish char here]</font>vlig snygg eller inte).

/Seinet - Bygg en bas på Mars NUUUUUUUU!

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com

G

Guest

Guest
Varför flytta till mars? när man äntligen slipper den usla planet vi bor på så ska du flytta till en ny usel planet? usel planering skulle jag vilja påstå. Nej om du har kommit ut i rymden stanna då där. FÖR ALLTID!

Mvh Ezzy

ripperdoc

Myrmidon
Det skulle IMHO vara mycket givande att resa ut i rymden, t.ex. till Mars, men det lär dröja innan jag finner det bekvämt nog att vilja bo permanent i rymden. Nej, Jorden är bra trevlig att leva på en då, även om folk anser den vara förstörd av människan.

/RD

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

G

Guest

Guest
1. Jorden är inte trevlig
2. Mars är inte trevlig
3. Månen är inte trevlig
4. Rymden är trevlig
Du förstår så länge vi befinner oss på ett stort objekt[tex jorden] så kommer vi få kämpa mot det som kallas gravitation. Nej tackar vet jag den tyngdlösa rymden, där man inte blir trött av att bära skolryggsäcken till skolan. Där man inte blir trött bara för att man är fet. Där man klara sig även om man inte är stark. Där man inte behöver ha någon kondition. Där man inte ens behöver tänka på att "gå ut" då frisk luft kommer välande ut ur apparater.

Mvh Ezzy

radrat

Veteran
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Du förstår så länge vi befinner oss på ett stort objekt[tex jorden] så kommer vi få kämpa mot det som kallas gravitation. Nej tackar vet jag den tyngdlösa rymden, där man inte blir trött av att bära skolryggsäcken till skolan. Där man inte blir trött bara för att man är fet. Där man klara sig även om man inte är stark. Där man inte behöver ha någon kondition. Där man inte ens behöver tänka på att "gå ut" då frisk luft kommer välande ut ur apparater.
<p><hr></blockquote><p>...och där du måste motionera MER än på jorden för att inte drabbas av diverse mindre behagliga sjukdomar. Att vara slacker i noll-G är rent livsfarligt. Annars så måste det vara riktigt läckert att bara sväva runt...

here am i sitting in my tin can, far above the moon
planet Earth is blue and there´s nothing i can do...

/Niklas

"Det där går inte fort, gamla russin!"

Scorpion

Veteran
Det har du j-vligt rätt i!!!
Fast, lite tyngdkraft vill jag nog ha, månen blir lagom

Jorden är ganska "fucked up".

Scorpion
-Det finns två sätt att göra det här på
Mitt sätt...
eller fel sätt

Devastator

Veteran
Jag har hört en skojig grej om månen... Jag har inte riktigt koll på om det borde stämma eller ej, men killen som sade det brukar kunna sin exologi.
Med månens låga gravitation kan man ju hoppa jävligt högt, säg kanske 10 meter...
Det betyder att man kommer att falla 10 meter också, och även om man inte väger mer än 10-15kg så har man fortfarande samma MASSA, dvs det är lika jobbigt att stanna som på jorden, oavsett åt vilket håll man färdas. Betyder det att man på månen KAN hoppa så högt att man slår ihjäl sig själv?

Devastator

C'mon you apes, you wanna live forever!?
Lieutenant John Rico

Devastator

Veteran
Nä, precis. jag håller med om att datorer går skitfort framåt... Däremot har inte grundtänkandet ändrats särskillt mycket när det gäller hårdvara. Den bara förbättras, men förändras aldrig. Det är ju fortfarande bara kisel och skit...
Det finns andra områden där det går fortare än man tror också.
NASA testar just nu ett nytt framdrivningssystem, som i teorin kan accelerera till ljusets hastighet, jondrift.
Några killar I Schweitz, tror jag, har lyckats "beama" en foton! De flyttade fotonens egenskaper till en annan foton, så egentligen flyttades den inte, men samma foton dök upp på ett annat ställe :)
Energiutvinning ur antimateria förmodas vara närmare än fusionkraft...
Och att ha sex med en android... KLART hon är snygg! Och jävligt bra! Med 600 Terrabyte porr, kamasutratjaffs och coola tekniker i databanken så lär hon kunna en del... men det är därför det kommer att ta för lång tid för att VI ska kunna ha nytta av det. "Adile mk.VI" heter hon förresten...

Devastator

Lieutenant John Rico

seinet

Swashbuckler
Tungdalgen beror på gravitationskonstanten (som ej är konstant), som i sin tur beror på två kroppars avstånd till varandra (avstånden mellan tungdpunkten, i jorden fall: Jordens mitt).

När en sak faller (eller minskar hastigheten uppåt) så påverkas denna sak av en acceleration (negativ i fallet då objektet rör sig upppåt), denna acceleration är det man kallar gravitation. Som alla vet är enheten på acceleration m/s<sup>2</sup>, dvs hastigheten ökar med storheten på accelerationen varje sekund (på jorden ökar alltså hastigheten 9,82 m/s varje sekund). Lite invecklat kanske.

OK, nu till frågan om man kan slå ihjäl sig efter fallet: Nej. Man kommer, precis som i fallet med jorden, att träffa markytan med samma hastighet som man hoppade upp i (vilken är lika stor som på jorden), och som människa kan man relativt lätt överleva hastigheter på runt 30 km/h (cirka 8<sup>1</sup>/<sub>3</sub> m/s).

/Seinet - Detta låter säkert invecklat men jag är ju direkt ingen pedagog så jag kan ju inte förklara så bra (hehe).

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com

Confusion

Veteran
Däremot har inte grundtänkandet ändrats särskillt mycket när det gäller hårdvara. Den bara förbättras, men förändras aldrig. Det är ju fortfarande bara kisel och skit...

uhm...jag misstänker att du inte följer kvantdator-utvecklingen och biodatorerer. De har nyligen lyckats göra en kvantdator med fem atomer som fungerar och som det förtsågs kunde lösa ett problem på nolltid... Sen finns juh hololagringsmedia (gammal idé) i olika stadier av utveckling, holoskärmar har jag för mig några typer jobbade med att få ner till knappnålsstorlek m.m.
Dessutom på andra områden går utvecklingen åt intressanta håll...energisköldar (baserade på kall plasma) är på gång, undervattensfarkoster som med hastigheter över ljudets testas också (tyvärr tror jag inte de har lyckats bygga en som kan svänga ännu) m.m.
Utvecklingen går snabbt framåt, och kommer nog vara i samhället för oss dödliga inom 10-40 år, så nog kommer vi få uppleva det...(dock har vi väl hunnit bli impotenta vid det laget så nått sex med androiden kan vi nog bara drömma om :gremwink: )

/Henning

Devastator

Veteran
Jaha, jag har bara hört talas om kvantdatorer, men jag visste inte att "de" lyckats bygga en. Coolt. Men det lär väl dröja innan de blir marknadsvara...
Och energisköldar och replikanter inom 40 år? Jaa, den som lever får se...

Hehe, vilket skit! Vi får alltså nöja oss med att ha sex med flickor! Eller annat... :)

Devastator

Lieutenant John Rico

Devastator

Veteran
Ja, det låter ju vettigt... men det måste fortfarande betyda att man kan komma upp i samma fallhastigheter som på jorden, fast det tar 10 ggr längre tid? Och faller man i 30m/s så spelar det väl ingen roll om man för tillfället bara väger 10kg, eftersom man fortfarande har samma massa?

Lite relaterat till ämnet, vad är det man dör av om man blir spacad? Killen med gravitationen påstår att man avlider pga syrebrist när man inte kan hålla andan längre, alltså efter ett par minuter!
Kylan påverkar inte särskillt mycket, eftersom det inte finns någon materia i närheten som kan suga upp energin. Man förlorar bara värme genom strålning, vilket inte är tillräckligt fort för att döda på två minuter(Mission to Mars är en bullshitrulle...)
Trycket är 0 atmosfärer, jämfört med 1 atmosfär vid havsnivå. Skillnaden mellan tryckkabin och rymd är alltså inte större än om man stiger upp till ytan efter en 10meters dykning. Det blir överkan på ögon, öron, lungor och ytliga blodkärl, men man lär inte hinna förblöda på två minuter. En astronaut ska ha tappat handsken under en rymdpromenad... Det stack lite, tyckte han, innan han fick dit den igen.
Strålningen är ju givetvis ett problem, men bara om man överlever. Den är ditt minsta problem, så att säga :)
Så ponera att man sitter ett tag i tryckkammare och vänjer sig vid lägre tryck, samt att man har tillgång till syre. Hur länge klarar man sig då?
Har jag förbisett något?

Jag behöver veta lite, för jag tänker skicka mina RP till Luna city, och det skulle ju kunna bli kul att ha lite överraskkningar till de oerfarna RP:na(och spelarna).

Devastator

Lieutenant John Rico

Krille

Super Moderator
"Trycket är 0 atmosfärer, jämfört med 1 atmosfär vid havsnivå. Skillnaden mellan tryckkabin och rymd är alltså inte större än om man stiger upp till ytan efter en 10meters dykning. Det blir överkan på ögon, öron, lungor och ytliga blodkärl, men man lär inte hinna förblöda på två minuter."

Frågan är om det verkligen är tryckskillnaden som är farlig. En del säger att det är tryckförhållandet (det vill säga innertryck delat med yttertryck) snarare än tryckskillnaden som dödar. En explosiv dekompression kan vara dödande även om man befinner sig i ett flygplan i luften och splitter borträknat, eftersom det stora tryckförhållandet leder till ett så kraftigt undertryck att luften mer eller mindre rycks ut, tillsammans med slemhinnor och lungvävnad.

"En astronaut ska ha tappat handsken under en rymdpromenad... Det stack lite, tyckte han, innan han fick dit den igen."

Låter lite som "råttan i pizzan" - en av höghöjdstestpiloterna under 50-talet tappade handsken under uppstigningen. Handen svällde till nära dubbla storleken och man blev tvungen att amputera handen vid landningen.

En bidragande faktor är också att man i en rymddräkt inte kan ha fullt jordiskt tryck, eftersom man då inte skulle kunna röra sig. En rymddräkt är trycksatt till ca 1/3 atmosfär.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>