Ja, det låter ju vettigt... men det måste fortfarande betyda att man kan komma upp i samma fallhastigheter som på jorden, fast det tar 10 ggr längre tid? Och faller man i 30m/s så spelar det väl ingen roll om man för tillfället bara väger 10kg, eftersom man fortfarande har samma massa?
Lite relaterat till ämnet, vad är det man dör av om man blir spacad? Killen med gravitationen påstår att man avlider pga syrebrist när man inte kan hålla andan längre, alltså efter ett par minuter!
Kylan påverkar inte särskillt mycket, eftersom det inte finns någon materia i närheten som kan suga upp energin. Man förlorar bara värme genom strålning, vilket inte är tillräckligt fort för att döda på två minuter(Mission to Mars är en bullshitrulle...)
Trycket är 0 atmosfärer, jämfört med 1 atmosfär vid havsnivå. Skillnaden mellan tryckkabin och rymd är alltså inte större än om man stiger upp till ytan efter en 10meters dykning. Det blir överkan på ögon, öron, lungor och ytliga blodkärl, men man lär inte hinna förblöda på två minuter. En astronaut ska ha tappat handsken under en rymdpromenad... Det stack lite, tyckte han, innan han fick dit den igen.
Strålningen är ju givetvis ett problem, men bara om man överlever. Den är ditt minsta problem, så att säga
Så ponera att man sitter ett tag i tryckkammare och vänjer sig vid lägre tryck, samt att man har tillgång till syre. Hur länge klarar man sig då?
Har jag förbisett något?
Jag behöver veta lite, för jag tänker skicka mina RP till Luna city, och det skulle ju kunna bli kul att ha lite överraskkningar till de oerfarna RP:na(och spelarna).
Devastator
C'mon you apes, you wanna live forever!?
Lieutenant John Rico