Nekromanti Mer om Legio Colonan o Schamanism

Greymourn

Swordsman
Hej Bullen...

Jag har ett problem...

För några veckor sedan bråkade jag, Yrwainn Farrach Cem-Shórn (Tokonsk häxmästare) med min kamrat och kompanjon Zhames av Negaidh\Duncreigh. Vi skrek och ropade slagord, och så gjorde jag det där dumma...

... Det var inte meningen, men jag hotade Zhames att hans kropp o själ skulle få gå skillda vägar om han inte lät mig arbeta i fred...

Zhames blev rädd, och hans spelare hotade med att skaffa färdigheten Schamanism. Jag tycker inte att en civiliserad magiker och Schamanism hänger ihop, men det står inte ett ord, varken för eller emot i någon bok. Snälla Bullen, hjälp mig...

P.S Ärligt talat, Neogames har gjort en ENOOOOOOOOOORM miss(la) med schamanism...

William_Besario

Warrior
Jag tycker att schamanism är ganska balanserad , ifall man gör som jag , det tar 10 min att gå in i trans och man blir väldigt groggy i 20 min efter att man gått ut ur trance . alltså är det fullt möjligt att döda schamanen när den är i trance

MVH Sir William Besario , Nybörjare , Småtting , 13år...

Douggie

Warrior
Jag håller med, trots de nya reglerna i Eon 2 så kan man ibland råka ut för väldigt självdestruktiva personer som ger katten / inte vet vad qadosh och dess egenskaper är.

Douggie
--
Vem dör först?

G

Guest

Guest
du dör hans kropp ja men inte hans själ... om jag hade varit schaman utan kropp hade jag djävlats med folk och gort en massa skojiga grejor typ ta kroppen av den man som har den snyggaste frun i staden, tagit över kroppen från den rikaste mannen eller kanske kroppen från någon utländsk diplomt... då skulle man ju kunna spotta kungen i ansiktet och så blir det krig... :C)

Mvh Ezzy

Sir Foilan

Hero
"om jag hade varit schaman utan kropp hade jag djävlats med folk och gort en massa skojiga grejor typ ta kroppen av den man som har den snyggaste frun i staden..."

Där har vi problemet. Problemet är inte att schamanism är för mäktig utan att en del personer helt enkelt inte klarar av att spela en schaman. Struntar man i allt som har med etik, tradition och tillgänglighet att göra går det helt enkelt åt pipsvängen.

/Sir Foilan

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
How about this...

Låt bandet mellan lärling och mästare vara kvar även efter att mästaren "dött". Lärlingen behöver inte veta detta och det kan vara ett sorts sista prov från mästaren. Om lärlingen sköter sig i säg 1 eller 2 kanske t.o.m 3 år så anser mästaren att han har gjort ett bra jobb och kan kila vidare permanent. Om lärlingen missköter sig så slår mästaren till med full kraft och tar lärlingens ande med sig in på andeplanet med meningen "I go, we go" i tanke. Båda två kilar vidare permanent.

Denna regel gör att man inte behöver nå'n houserule med quadoshförlust eller annat. Tänk bara på att:

1. Spelaren vet inte om mästarens prov.

2. Det är helt OK för spelaren att döda och ta över andras kroppar så länge det går i linje med stammens behov och beskydd. Självförsvar är OK också.

3. Du bör låta spelaren missköta sig upprepade gånger, typ 20 grova och egoistiska förseelser innan mästaren gör sitt. En mästare dödar inte sin lärling innan han är helt övertygad om att lärlingen är dum i huvet. Ha tålamod här, du vet att han får sota för det sen.

4. Skulle striden komma så förlorar förmodligen lärlingen. Dra bort två tärningar i svårighet på mästarens slag. -Ob1T6 för att mästaren nu har klippt alla band till sin gamla kropp och helt lyckats anpassa sig till andeplanet som nu är hans "hemmaplan". -Ob1T6 till för att mästaren tänker se till att de båda två åker in i "ljuset". Mästaren kommer i en spirituell bärsärk att greppa och slita i lärlingen tills de båda har gått över. Och nej man får inte -Ob1T6 lättare i andestrid när man slåss mot en som är bärsärk.
Misslyckas du med att slå högre effekt med Ob1T6 mot mästarens PSY än lärlingen gör med sina Ob3T6 så vann lärlingen denna striden...men det kommer en dag imorgon också...och i övermorgon...och dagen efter det.

Mästaren kan inte dödas av lärlingen då lärlingen inte kan hitta "ljuset". Lärlingens kroppsliga band förhindrar detta. När ens kropp är så pass skadad och förruttnad så inte ens Gandalfs farfar skulle kunna hela dig DÅ kan man hitta "ljuset". Det tar ett tag med andra ord. Detta är också den största anledningen till att mästaren just måste vänta så länge innan han kan ta itu med lärlingen, han har nämligen inte hittat "ljuset" själv. Men när man hittar "ljuset" så vet man instinktivt vad det innebär och detta skrämmer vissa som vandrar runt planlöst (spöken och vålnader). De vet inte vart de ska ta vägen, de vet bara att de är rädda för "ljuset". De håller oftast till på en plats de känner igen t.ex. hemmet eller dödsplatsen.

Vad tycks? Jag är rätt nöjd över detta 30 minuters skriveri om jag får säga det själv. Kom bara ihåg de 4 reglerna ovan.

Nu ska jag sova.

PS Bästa rollspelskommentar jag har hört kommer från en vapenmästares förklaring till en fiendes beteende.
"Han är sån för han blev skrämd av en valnöt när han var liten."

Radin

G

Guest

Guest
varför tror alla att schamaner ska vara så himmla goda och snälla? vilka dumheter! schamaner kan också vara onda och elaka...

Mvh Ezzy

Sodivra

Champion
Ja!

Jag utgår från att du menar att man skulle spela Schaman med lärling(ar). Det var nämligen det jag hade tänkt föreslå.. Påminner om lärlingkampanj-idén i "Magikernas Handbok", DoD. Kan nog vara riktigt trevligt med ett gäng som går ut och schamanar sig..

-Mästare, varför är vissa människor onda?
-Vissa människor kan inte se det goda omkring dom, bara det onda.. Dom blir rädda och tror att ondska är det enda som kan rädda dom.. [Visdoms-tjafs]

Ungefär så kan det låta.. Kul va?

(För övrigt ett mycket mysigt inlägg, Radin!)

/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!

Re: Ja!

Man blir bara en primitiv magiker som har -ob4t6 provisoriskt i andestrid. Eller så gör man som en jag känner, det hon vill ha det får hon. Hon har effekten makt till -ob5t6 och alla älskar henne. Shamanen kan inte med att attackera den älsklingen för han fölåter allt hon gör. Nu har vi en odödlig mäktig och jävligt farlig rp. Om han gör det vill säga. Alltså, jo det behövs bättre regler. Men det var en intressant bigrej som man kan använda sig av.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Sabelkatten

Swordsman
Det behöver inte alls vara svårt. Speledaren kan slå hur mycket som helst på en RP som missbrukar shamanism.

SL: "Jaha, dog slog vakten i andestrid och tog över hans kropp. Gör du något särskilt nu?"
RP: "Jag tar vaktens svärd och sticker hans kollega i ryggen."
SL: "När du drar svärdet märker du plötsligt en ny närvaro. Tydligen hade den här vakten en skyddande ande!"

Att hålla på med andar ska inte vara riskfritt.

/Henrik

PS. I Eon teens har två av fyra karaktärer shamanism (min magiker och munken). Jag har inte haft något som helst problem med att använda shamanism (bortsett från att jag började med 0 i andeförnimmelse...) - få kontakt med avlidnas andar, prata med andar på en plats och liknande. DS.

Sir Foilan

Hero
"varför tror alla att schamaner ska vara så himmla goda och snälla? vilka dumheter! schamaner kan också vara onda och elaka..."

Ja varför? Det finns ingen anledning. Schamaner kan säkerligen, liksom alla andra, vara själviska och elaka. Vad jag däremot vill poängtera är att det är inte varje dum liten varelse som har möjlighet att bli schaman eller lära sig schamanistiska färdigheter (IMO). Dessutom tillkommer det med titeln schaman en hel del ansvar och riktlinjer som man förväntas hålla sig inom. Det kan ju t.ex. handla om en sån trivial sak som att hålla sig i anslutning till stammen. Inte vill de förlora honom för att han helt plötsligt fått ett ryck och måste ut och äventyra. IMO är det svårt att spela schaman om kampanjen inte tar särskild hänsyn till detta faktum. Men det går ju faktiskt att få ihop en intressant kampanj runt detta ämne naturligtvis, precis som alla andra ämnen, det gäller bara att vara lite försiktig.

Det tråkiga är att schamanism (tydligen) missbrukas av "maktgalna" spelare.

/Sir Foilan

Oceanliner

Warrior
Vadå hjälp? Du skrämde skiten ur honom

<I>"Det var inte meningen, men jag hotade Zhames att hans kropp o själ skulle få gå skillda vägar om han inte lät mig arbeta i fred"</I>

...med en riktigt go kommentar också. Jag skulle varit nöjd i dagar framöver.

<I>"Zhames blev rädd, och hans spelare hotade med att skaffa färdigheten Schamanism"</I>

So what? Din Schaman borde väll fortfarande vara bättre än honom. Envisas han hota med att binda hans stjäl i din sadel eller dina stövlar det borde ändra färgen i hans ansikte till benvitt än en gång. /images/icons/wink.gif

<I>"Jag tycker inte att en civiliserad magiker och Schamanism hänger ihop"</I>

Det tycker nog inte Zhames magikerpolare häller...

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>

G

Guest

Guest
"Det tråkiga är att schamanism (tydligen) missbrukas av "maktgalna" spelare."

syftar du på mig? :C) jag har aldrig spelat en schaman eftersom jag anser att dom är för bra... jag spelade en magiker som kunde lite schamanism men den var väldigt tråkig att spela för att den var för bra...
och när jag sa att jag skulle missbruka makten så menade jag att jag och inte min rp skulle gjort det...

"Dessutom tillkommer det med titeln schaman en hel del
ansvar och riktlinjer som man förväntas hålla sig inom"

just det förväntas inget annat... om man vill spela en ond schaman så ska man få göra det.

Mvh Ezzy

Radin

Veteran
Drag=motdrag

Det är väl inte så "bara" att skaffa sig psykotropi och heliotropi. Du lärde dig nog det av din lärare som förmodligen kan riva sönder din astralsköld med egen magi från andeplanet. Sen har vi ju den lilla gåtan om all annan magi än Daimo-,Teo- och Psykotropi funkar på andeplanet. Krille och Co har ju sagt att det inte går. Så om magin ej funkar där så känns det som om andar inte bryr sig om din Maktbesvärjelse. För dom är och förblir du den vanliga nolla du är. :)

För att göra nå't på andeplanet från den fysiska världen med magi behöver du nå'n av de tre skolornas effekter. För att kasta magi åt andra hållet kanske själva alstringen måste komma från nå'n av de tre men effekterna kan nog vara lite vad som helst eftersom man kastar utåt.
En psykotropibaserad Riva sönder väv med snuskigt hög magnitud är standardutrustning för schamanmästare så att deras eventuellt dumme elev inte ska kunna komma undan sitt straff. :)

Radin

Radin

Veteran
Glömde en sak.

Den här traditionen med att bevaka sin elev efter döden kan föras över från mästare till elev genom att när eleven omedvetet klarat provet så manifesterar sig mästaren i en MYCKET tydlig dröm (så att eleven inte glömmer den) och berättar om detta sista prov som även eleven ska göra när denne skaffat sig en lärling.

Radin

Radin

Veteran
Nja.

Det kanske blir lite tråkigt i längden med övermäktiga andar som dyker upp lite överallt.

Fast det sägs ju att vi alla har en skyddsängel som vakar över oss. Dess kraft kan ju få variera från person till person så att inte alla människor blir omöjliga att besätta. Man skulle kunna få utkämpa en andestrid med skyddsängeln innan man får försöka ta över nå'n annan. Just schamanandar som tar över någons kropp för att döda någon annan fysiskt skulle ju kunna få utkämpa en andestrid ändå mot offrets skyddsande trots att schmanen inte befinner sig på andeplanet. Då deras fördel att ta sig in på andeplanet även har nackdelen att man kan bli anfallen från andeplanet av saker (typ skyddsandar) som vanligtvis inte har nämnvärd påverkan på vanliga människor. Det finns en framsida och en baksida med schamanism. Starkt PSY är som sagt guld värt för en schaman. De flesta skyddsandar bör typ ha PSY 10 och inte erbjuda nämnvärt motstånd men ibland kan man ju stöta på skyddsanden Arne med PSY=Jävelhögt hos nå'n man inte trodde speciellt mycket om. När en skyddsande är besegrad så får den inte anfalla igen förrän schamanen lämnat värdkroppen.

Radin

Re: Nja.

Det är bara djur som har skyddsandar. Men sen har vi ju henea, de är ju skyddade av sina djur och vissa har till och med halvgudar i sig. Snopet för den lilla shamanen./images/icons/wink.gif

Re: Drag=motdrag

Det är just bara att fixa psykotropi. En primitiv magiker kan nog det defenitivt . Och heliotroppi funkar nog, för den besvärjelsen är fäst på själen och inte kroppen. Shamanen kan inte riva sönder en psykotropisk proviosorisk besvärjelse då han/hon inte kan använda ataxatropi. Shamanen får pisk.