Nekromanti Mer om NPC-design [Spoiler: Mina Spelare]

Ymir

Liten kantbaron
Jag fattar inte grejen med Level Bonus. Det mäjjkar sense på defenses och attack rolls, men när jag tittar på skadevärdena jag får fram på en NPC jag försöker bygga blir de helt sinnessjuka jämfört med vad saker av motsv level har i monsterboken. Och ändå tolkar jag det som att det tydligt framgår att både Level Bonus och relevanta ability modifiers ska läggas till skadan en NPC gör med en attack. Jag misstänker att lösningen är att det feeeta plus-värde detta blir hos en optad NPC är menad att fördelas som en extra tärning eller nåt istället, jag fattar inte hur bara, en Lich Lvl 14 tex gör ju 2t8+6 med sin at-will-attack, att jämföras med min Lvl 12-NPC-Invoker nedan:

Ordoño of Herrana, human Invoker of Toldoth, Lvl 12
Medium humanoid, age unknown, height 5’9 (182 cm), weight 209 lbs (95 kg)
Initiative +6 Senses Perception +11
Languages Common, Tercerian, Archipelago-Tercerian, the Dark Tongue
Alignment Chaotic Evil
HP 84; Bloodied 42 Healing Surges/Day 2 Surge Value 21 Resist 5 (Necrotic)
AC 22; Fortitude 24, Reflex 25, Will 28
Speed 6
Sacrificial Dagger +1 (standard, at-will), Weapon
+15 vs. AC; 1d4+6 damage, and Ordoño can spend a healing surge to weaken target as a free action.
Shadow Orb (standard, at-will), Necrotic
Ranged 10; +17 vs. Fortitude, 1d10+11 necrotic damage, if bloodied ally is adjacent to target, Ordoño does +1 extra damage.
Eye of Judgement (standard, encounter), Fear, Psychic
Area burst 1 within 10 squares, +17 vs Will, 2d8+11 psychic damage, and targets take -2 to attack rolls until end of their next turn.
Glyph of Imprisonment (standard, encounter), Necrotic
Area burst 1 within 10 squares, +17 vs Will, 1d8+11 necrotic damage. If target moves before the end of its next turn, it takes 5 necrotic damage.
Visions of Ashra (standard, daily), Charm
Ranged 10, +17 vs Will, the target is unable to make attacks (save ends). If attacked, the target can make a saving throw versus this effect. Miss: The target is unable to make attacks until the end of its next turn.
Death Angel’s Visage (immediate interrupt, encounter)
Close burst 5, when an enemy within range makes an attack against Ordoño, it takes -2 to the attack roll. After the attack is resolved, target is pushed 3 squares.
Shroud of Awe (minor, encounter)
Ordoño can make himself heard over 500 feet, and gains +1 to his next intimidate check.
Ghostphase robes (minor, daily)
Ordoño becomes insubstantial until end of his next turn.
Skills Diplomacy +14, Intimidate +14, Religion +16
Str 13 (+7) Dex 11 (+6) Wis 21 (+11)
Con 12 (+7) Int 14 (+8) Cha 17 (+9)
Equipment Ghostphase robes +3, Onyx Disk of Nothingness +3, Sacrificial Dagger +1

- Ymir, undrar

CapnZapp

Myrmidon
Det är väl jättebra att du försöker hålla dig till riktlinjerna, och att du kritiskt granskar de resultat du får fram.

Men jag vet inte var du fått dina siffror ifrån.

Du förväntas ju använda "Level By Damage" tabellen på sidan 185 för ditt monsters skada. (Lägga halv level till skada gör ingen, inte ens spelarkaraktärerna.)

Ditt monster framstår mycket mer som en NPC än ett monster, men en at-will som Shadow Orb förväntas göra 2d6+5 skada för ett level 12 monster.

Hoppas detta är någorlunda relevant?

Tips - för att bygga NPCs, kan jag inte högt nog rekommendera The Book of NPCs där ALLT redan är färdiguträknat åt dig.

Exempelvis en level 12 Human Invoker? 60 sekunder senare kan jag klistra in följande åt dig som en jämförelse:

Human Wrathful Invoker [Level 12 Artillery]

Medium natural humanoid [XP 700]

Initiative +7; Senses Perception +11
HP 95; Bloodied 47
Healing Surges (+23 hp) ○○
AC 26; Fortitude 25, Reflex 24, Will 27
Saving Throws +1
Speed 5

● [m] Morningstar (standard) ✦ Weapon
+12 vs. AC; 1d10 + 4 damage.
● [R] Avenging Light (standard) ✦ Radiant
Ranged 10; +15 vs. Fortitude; 1d10 + 9 radiant damage. If a bloodied ally is adjacent to the target, the attack deals an extra +3 radiant damage. The human invoker can use this power as a ranged basic attack.
● [A] Grasping Shards (standard) ✦ Radiant
Area burst 1 within 10; +15 vs. Fortitude; 5 radiant damage, and the target is slowed until the end of the human invoker’s next turn.
○ [A] Invoke Obedience (standard) ✦ Psychic
Area burst 1 within 10; +20 vs. Will; 2d6 + 9 psychic damage. Before the attack, each target can fall prone as a free action. Each prone target takes 1d6 + 4 psychic damage.
□ [A] Cerulean Flames (standard) ✦ Radiant, Zone
Area burst 1 within 10; +15 vs. Reflex; 3d6 + 9 radiant damage. Miss: Half damage. Hit or Miss: The burst creates a zone of cerulean light that lasts until the end of the human invoker’s next turn. Any creature that starts its turn within the zone and leaves it is blinded (save ends). Sustain Minor: The zone persists.
○ [C] Armor of Wrath (immediate reaction) ✦ Channel Divinity, Radiant
When an enemy within 5 squares of the human invoker hits the human invoker.
The triggering enemy takes 1d6+3 radiant damage and is pushed 2 squares.
○ Angelic Visage (immediate interrupt) ✦ Fear
When an enemy within 5 squares of the human invoker makes an attack roll against the human invoker.
The triggering enemy takes a –2 penalty to the triggering attack roll. After the attack is resolved, the target is pushed 3 squares.
Covenant of Wrath
When the human invoker uses a divine encounter or daily attack power on the human invoker’s turn, the human invoker gains a bonus to the damage roll equal to 1 for each enemy the human invoker attacks with the power.
Human Perseverance [Feat]
The human invoker gains a +1 feat bonus to saving throws.

Skills Endurance +13, Insight +16, Religion +13
Str 11 (+6); Dex 13 (+7); Wis 21 (+11);
Con 17 (+9); Int 14 (+8); Cha 12 (+7)
Equipment chainmail, morningstar

Jag lovar, det tog verkligen bara en minut att ta fram alla ovanstående stats...

http://www.enworld.org/forum/4e-fan-creations-house-rules/255224-book-npcs-2-0-a.html

Ymir

Liten kantbaron
Men jag vet inte var du fått dina siffror ifrån.
Sid 187 och 188 i DMG.

Du förväntas ju använda "Level By Damage" tabellen på sidan 185 för ditt monsters skada. (Lägga halv level till skada gör ingen, inte ens spelarkaraktärerna.)
Det är inget monster, det är en NPC. det står uttryckligen i boxen på sid 187 att Level Bonus (dvs +5 för en lvl 12-npc) ska läggas till "armor class and other defenses, attack rolls, and damage rolls". Level Bonus motsvarar -inte- halva leveln, utan...öhm..något annat. Det är en kompensation för att NPC:er inte får feats och julgranspynt.

Ditt monster framstår mycket mer som en NPC än ett monster
Det är en NPC...

Ditt monster framstår mycket mer som en NPC än ett monster, men en at-will som Shadow Orb förväntas göra 2d6+5 skada för ett level 12 monster.
Den är en ren omfluffning av Invokerns at-will-power Avenging Strike. Regeltekniskt för Ordoño borde den enligt DMG göra 1d10+11 radiant damage.

Tips - för att bygga NPCs, kan jag inte högt nog rekommendera The Book of NPCs där ALLT redan är färdiguträknat åt dig.
Men då får jag ju inte hitta på något själv, och då försvinner typ allt det roliga med att bygga SLP:er.

- Ymir, hävdar

CapnZapp

Myrmidon
Ja då missförstod jag nog och ber om ursäkt för det.

Låt mig göra ett nytt försök; denna gång baklänges. Först "min" Invoker...

Morgonstjärnan har plus fyra. +0 för Strength och +4 för Level Bonus (justerad nedåt från +5) så det stämmer med regeln.
Hämnande Ljus har plus nio. +5 för Wisdom stämmer det med.

Så "din" gubbe...:

Dolken har +1 för Strength och +5 för Level Bonus. +6. Precis rätt. Offerdolkens +1 försvinner i sammanhanget. Shadow Orb gick också på Wisdom (+5) och level bonus +5 ska bli +10. Jag får det till 1d10+10, inte 1d10+11, men det kan enkelt förklaras om "onyx Disc of Nothingness" är ett Implement Ordono kan använda (+1 högre än level threshold).

Så det verkar stämma. Ok. Så till din fråga då...

Just Lichen är ett jobbigt exempel, eftersom den förväntas vara skapad efter NPC-reglerna med en template ovanpå.

Normalt är innehållet i Monster Manual just monsters, inte NPCs, och följer inte NPC-reglerna. En Level 4 Human Mage är alltså ett monster, inte en NPC med någon stark koppling till en klass som Wizard. Ibland kan det se ut så, men det är alltså bara ett utanpåverk.

Det finns t.o.m gott om s.k. "NPCs-as-monsters" där en individ presenteras som exempelvis "Human Paladin" men som inte är i närheten av reglerna för Human Paladin NPCs, utan som just är ett monster, men en eller två coola förmågor som ingen standardpaladin kan.

Om din Lich inte verkar följa NPC-reglerna är nog enklaste förklaringen just denna; att trots referensen till DMGs templates har Lichen skapats som ett monster.

Låt oss se...

Shadow Ray verkar vara en omskinnad Magic Missile. Redan här lämnar vi väl reglerna, strikt räknat? Skadan borde oavsett bli 2d4+6+5. Istället är den 2d8+6. Jag noterar att 2d4+4 motsvarar 2d8 så skadan skiljer egentligen bara ett, fast designern har känt för att "förstora" skadetärningarna två steg vardera från T4:or till T8:or.

Men dessa "friheter" till trots; Shadow Ray beter sig i princip identiskt med Magic Missile. Det skiljer en skadepoäng, och min gissning är att hade det fattats två, hade Lichen rullat T10:or...

Frostburn, Lichens andra power, är i det närmaste identisk med Wizardens Encounter level 13 power. Såvitt jag kan se har designern bara bytt cold+fire mot cold+necrotic men att siffrorna i övrigt stämmer.

Hoppas detta svar känns mer relevant :gremsmile:

Ymir

Liten kantbaron
Jo alltså, jag hänger med på resonemanget, och jag tvivlade inte på att jag räknat rätt på NPC:n ifråga (hans onyx disk är mycket riktigt ett +3-implement). Problemet är bara att -ingen- i monstermanualerna verkar ha tvåsiffriga fasta plus på något. Ingen utom Dagon och Demogorgon iaf. Så jag får intrycket att dylika fasta plus vid någon punkt konverteras till tärningar eller något, men det står inget om detta i böckerna, så jag fattar inte riktigt hur det ska göras.

Gör man -inte- det kommer man ju förr eller senare ha NPC:er som gör skador som 1DX+20, liksom.

- Ymir, helt enkelt förbryllad över det

CapnZapp

Myrmidon
Ah!

Nä, förbrylla dig inte över det. Jag tror WotC ser ett mervärde i att NPC-reglerna inte blir exakt som i Monster Manual. Att man då kan tänka att i MM har de gått ett steg längre.

Men egentligen tror jag bara de förvandlat fasta plus till variabla för att öka spänningen och behålla relevansen i att alls rulla en tärning. 1d4+77 vore ju lökigt.

Att de liksom glömt skriva in detta i DMGn (och inte heller brytt sig om att rätta sig i efterhand) är heller inget att bry sig om. Numera har WotC helt släppt respekten för felfria produkter och exakthet i regelspråket - det bästa du kan förvänta dig är en ersättningsregel i nästa DMG...

Men då är detta är en bagatell i jämförelse. Du som ju läst igenom NPC-reglerna noggrant, har du upptäckt hur rasbonusar inte är en del av NPC-reglerna.

Dvs att om man följer reglerna till punkt och pricka är en NPC identisk oavsett alv, dvärg eller gnoll.

(Detta har "Book of NPCs" sunt nog struntat i)