Nekromanti mer pang pang i Star Wars

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Det slog mig ikväll att det finns primitiva civilisationer som slåss med yxor och spjut. Sedan finns det avancerade civilizationer som slåss med lasersvärd och laserpistoler. Finns det ingen vapenteknik i Star Wars rollspelet som ligger mittemellan de primitiva och de avancerade?

Granater är tydligen förekommande i Star Wars, termaldetonators, fragmentgranater, mf, men inte andra explosiva vapen. Detta tycker jag är lite märkligt.

Nu finns det inget som är naturtroget och verkligt med Star Wars så ska vi vara på det humöret så kan man ju förkasta Star Wars helt och hållet.

Men i Star Wars D6 så fanns faktiskt krutvapen med i regelsystemet även om de inte användes så ofta. Jag tycker kanske inte att "nutida" krutvapen riktigt passar in i Star Wars. Men lite Scifi betonade krutvapen skulle kunna fungera.

Kan man inte införa vapen såsom plasmavapen, neutronvapen och disruptorvapen (som används i rollspelet: mutant rymd), nålvapen (som Bobba Fett använde mot en lönnmördare i Episode II), Riktigt avancerade krutvapen som marinsoldaterna hade i Alien II.

Att börja stoppa in MP5:or och M16 i Star Wars skulle däremot kännas helt fel. Men i en galax med tusentals stjärnor och civilisationer och teknologinivåer så tycker man kanske att det borde finnas ett större utbud av avståndsvapen än de 28 som finns i reglerna.

Skadevärdena för avancerade krutvapen skulle kunna ligga på 2T6. Plasma, -neutron och distruptorvapen är högteknologiska och skulle kunna ligga på samma nivå som laservapen men även ta hänsyn till de produktegenskaper som särskiljer dessa vapentyper från varandra.

Vad har ni för synpunkter på detta?

/Eagle
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
För mig tycks det som att "det finns inga krutvapen" är en del av fantasy-känslan i SW, en tydlig markör som separerar det från vår galax. Så mycket som jag tokhatar uppfattningen att krutvapen inte hör hemma i fantasy, är Star Wars kanske faktiskt en av få fantasysettingar där det trots allt är så.

Civilisationer i SW lär gå direkt från bågar och armborst till nån slags skumma engångsskott-laservapen, helt enkelt. 'Kine...Groglurianerna experimenterade tidigt med olika former av primitiva blasterbatterier', liksom.

- Ymir, fem cent och två enorma bronsplattor
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Alltså... Det är liksom kanon att det inte finns papper i Star Wars-världen. Nånstans där inser man att i SW så funkar inga "hur borde det vara"- frågor, utan svaret blir: "Tja, om du vill ha med krutvapen, ha med krutvapen då."
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Star Wars är inget realistiskt universum. Det låter i rymden, robotarna ser ut som leksaker och stora slemsniglar som Jabba tänder på honor från andra arter. Det är space opera. Alltså: det som ser fränt ut gäller, inget annat. Har jag inga problem med!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Jag foreslar att man kallar det for nagot annat, aven om det egentligen handlar om krutvapen.

Exempel: Tandooriska sprangvatskepatroner, dar sprangmedlet ar en lila kvicksilveraktig vatska. Tando-karbinens patroner kan forses med helkula eller penetratorkula (dvs APDS) av svart donjonit. Denna teknik ar vanlig bland lagteknologska folkslag i Parata-oktanten, dar vapnen tillverkas av det skrupelfria foretaget Rooti AG, vilka saljer till alla som betalar kontant.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
I star wars d20 rpg så finns det krutvapen som är primitiva i star wars men används på vissa "backwater planets". Dessa kallas dock för "slugthrowhers" och man skulle ju kunna översätta det liknande...

Har inge problem med det sålänge det används sparsamt och i "rätt" miljö.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,318
Location
Helsingborg
Eagle said:
Vad har ni för synpunkter på detta?
Jag spelar en kaninvarelse från en primitiv kultur som springer omkring med AK4 i Stjärnornas krig. Det tycker jag fungerar, eftersom vapnet visar just det primitiva för varelsen. Sedan minns jag i serietidningen när Luke kom till en reptilvärld som befann sig på medeltiden men hade laserlansar i sina torneringar. Ok, de hade medvetet begränsat sin kultur, men även när jag var tolv tyckte jag det var fånigt.

Om du vill ha mer vapen så sätt dig med dina spelare och hitta på några vapentillverkare och vad de tillverkar för sorts vapen. Låt spelarna komma med massvis av förslag. Vi hittade bland annat på ett företag som bara gjorde defensiva vapen i stil med ljudvågsvapen som bedövade och nätvapen som trasslade in motståndarna. Spelledaren hittade sedan på priserna på vapnen.

Om spelarna börjar tönta sig och hitta på bautasupervapen, så hitta på en formel för att balansera ut vapnen. Det finns ju regler för hur mycket det kostar att bygga ut rymdskepp för vissa sorters bonusar, så ta inspiration därifrån.

/Han som gärna hade sett att spelarna kunde bygga ihop nya vapen av flera andra
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
I Star Wars D20 så har ju Slugthrowers klara nackdelar när det gäller den skada de tilldelar - och detta gör ju att de allra flesta väljer Blasters.

I ett äventyr hamande dock spelarna på en planet där teknologin slogs ut och där var det en rollperson som var mycket nöjd över sitt slugthrowergevär och sin ask med 100 skott.

Har dock för mig att det fanns krutvapen även i gamla Star Wars. Har för mig att arketypen "Tuff lantis" i Stjärnornas Krig hade en Slokhatt och en krutpistol (eller nått sådant).

Vem vill inte vara en tuff lantis???

Sedan tycker jag inte att krutvapen tar bort stämningen direkt. Se bara på Firefly - där funkar det riktigt bra.

Ett alternativ för att dämpa deras användning är ju att säga att moderna rustningar (typ Stormtroper armor) har dubbel DR mot sådana (i Saga blir det väl dubbel bonus till reflex defense).

May the force be with you
 

walruz

Veteran
Joined
17 Jun 2008
Messages
33
Location
Falun / Luleå
Jag har för mig att det är mer eller mindre canon (alltså typ Expanded Universe-canon) att krutvapen inte används, eftersom det är busenkelt att tillverka rustningar som ger nästan 100%-igt skydd mot dom.

Oavsett ifall detta stämmer eller inte, har blasters uppenbara fördelar i o m att de rymmer otroligt mängder ammunition jämfört med krutvapen, så det finns ändå vettiga förklaringar till varför krutvapen inte skulle finnas i så stora mängder, särskilt ifall blasters är billiga.

Men som sagt finns det slugthrowers utstattade i ett gäng star wars-spel, så det finns väl egentligen ingen anledning till att inte slänga in dom. Jag menar, det finns vapen som skjuter ljud, så det är väl i princip bara att slänga in vad fan som helst, så länge det verkar häftigt.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Har dock för mig att det fanns krutvapen även i gamla Star Wars. Har för mig att arketypen "Tuff lantis" i Stjärnornas Krig hade en Slokhatt och en krutpistol (eller nått sådant).
Korrekt. Jag tror till och med att termen mausergevar forekom. Kanske mindre lyckat.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
He he...
Ja det känns lite kopplat till vår galax då. Fast termen tuff Lantis är ju annars riktigt hård - jag tänker mig typ Raskens som slåss mot stormtrupper med rejäla rallarsvingar. Förvisso är Raskens sjukt lik Han Solo där i början av TV-serien. Samma 70-tals frisyr och en svart stilfull väst. Bara revären som saknas.

Raskens Solo med sin Prinsessa

Minns sista Star Wars numret av Månadens äventyr där C3PO stod på baksidan och sade att till skillnad från Ronald Reagan så lägger Månadens Äventyr ned Star Wars. Där blev det återigen en koppling som för min hjärna var traumatiskt. Likadant som i ett nummer där Lando drar en paralell med Hitler.

Hallå... för länge sen i en galax långt, långt borta var det ju.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: mer pang pang i Star Wars (ot)

Mekanurg said:
Har dock för mig att det fanns krutvapen även i gamla Star Wars. Har för mig att arketypen "Tuff lantis" i Stjärnornas Krig hade en Slokhatt och en krutpistol (eller nått sådant).
Korrekt. Jag tror till och med att termen mausergevar forekom. Kanske mindre lyckat.
Ojdå! Tyvärr är det så att mauser, bland de oinsatta i vapenutvecklingshistoria (Oj vilket långt och krångligt ord. Undrar om det ens finns?), används som en synonym för cylinderrepeter. Visserligen så uppfanns den typ av cylindermekanism som använts i, i stort sett alla, sådana vapen i mer än 100 år av Paul Mauser, men i alla fall. Fast det finns även exempel på sådana betydelseskiftningar inom vapenhistorien som blivit etablerade och ansedda som "korrekta", som t.ex. Derringer, vilket från början var en vapentillverkare specialiserad på fickpistoler. Dessa blev dock, inte bara uppskattade och välspridda, utan även så kopierade av andra tillverkare att till slut namnet blev en synonym för just fickpistol.

Eller om man tittar utanför vapenvärlden efter fler exempel så finner man t.ex. Walkman som även det från början endast var en modell som till slut blev den etablerade termen för "minibandspelare med hörlurar".

/Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: mer pang pang i Star Wars (ot)

Det var den svenske översättaren som använde ordet mausergevär. I det amerikanska originalet stod något annat, förmodligen bolt-action rifle eller repeater rifle. Han trodde väl att det var självklar term för svenskar.
 
Top