Nekromanti Mer präster

john

Veteran
I mitt tidigare inlägg undrade jag över FV i religion och Läsa modersmål när det gällde religösa skrifter.

Hur är det med Dvärgarnas runor? Går de in under skrift eller är det något annat?

Visst börjar man som amatör, men nivån utövare betyder väll egentligen att man är yrkesverksam elle nått i den stilen.
Hur kommer det sig då med ålderna runt 100-200 år för en dvärg? Vad har han gjort innan i sitt liv. legat och sovit till 5 varje kväll eller?

Jag tycker 6:an verkar väldigt lovande och ser fram emot att få utveckla mina karaktärer. Men jag är lite fundersam till regeln max FV5 från start. Kanske borde man höja den till 10. (jag vet att SL kan ta bort regeln om han vill men för ett så genomtänkt spel i övrigt borde den tanken redan ha varit med från början).

Ponera följande:
Erik vill göra en alvmagiker. Ingen dum kombination.
Hur gamal ska han vara för att bli så bra som möjligt
Jo, snuskigt gamal för att få bonus i de vitala grundegenskaperna för en magiker. Medelålders får lite plus på int, psy och SPI. De viktigaste grundegenskaperna.
Problemet: Erik MÅSTE vara runt 1000 år gammal. Vad F*N har Erik gjort tidigare om han sen bara har 4-5 besvärjelser?
Visst har han säkert mycket i de gratisfärdigheter han har, men vad f*n max FV5 i de vanliga färdigheterna. hmmm

Hygglo

Veteran
tjaa....

han kanske bara har legat framför tv:n & softat... nämen, han har kanske levt ett väldigt skyddat liv där han inte har behövt använda speciellt mycket färdigheter...

"förhoppningsvis så finns det nya raser att spela i bestariumet."
/Okänd

Det är väl just det som du antar fel tror jag. Spelet är inte genomtänkt. Det är tänkt att var kul och framför allt enkelt rollspel som lätt kan rekrytera nya rollspelare, och som fokuserar på att hålla en sago stil. Men jag tror inte det är genomtänkt, på gott och ont.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

För övrigt....

..anser jag att en vettig SL i dod6 låter sina spelare börja på YN utövare i de flesta kampanjer. Sen kanske man vill ha en LF lärlingskampanj, vilket kan vara kul om det är väl förberett, men det är en annan sak.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Hasse

Hero
"Problemet: Erik MÅSTE vara runt 1000 år gammal. Vad F*N har Erik gjort tidigare om han sen bara har 4-5 besvärjelser?

Tja har egentligen inget bra svar mer än att en person som vet att lever i "evigheter" har antligen inte speciellt bråttom att lära sig saker, det kommer ju alltid en morgon dag för honom så att säga. Varför jäkta när man hr 1000år på sig?

"Hur är det med Dvärgarnas runor? Går de in under skrift eller är det något annat?"

Menar du som färdighet att göra eller att läsa?

Menar du att göra så skulle jag se dem som en hantverksfärdighet, jämför med tatuering om än något långsökt.

Menar du läsa så lär man sig förstå runans innebörd då man bränner in runan på kroppen, se stycket "Att lära sig en runa på sid 131 i Religionskapitlet.

Hoppas en del frågetecken blivit uträtade.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

jonix

Warrior
rätar ut frågetecknen lite till.

"Problemet: Erik MÅSTE vara runt 1000 år gammal. Vad F*N har Erik gjort tidigare om han sen bara har 4-5 besvärjelser?

Tja har egentligen inget bra svar mer än att en person som vet att lever i "evigheter" har antligen inte speciellt bråttom att lära sig saker, det kommer ju alltid en morgon dag för honom så att säga. Varför jäkta när man hr 1000år på sig?

DET var ett mycket bra svar, men det finns ett annat svar, fast det är lite sämre.

Det är inte riktigt meningen att man ska vara jättegammal och "amatör".
Amatör är man när man är ung och dum, sedan stiger erfarenheten med åldern...
Minns jag svarade på ett inlägg för väldigt länge sedan när någon tyckte att det var lite lustigt att han inte kunde använda sig av en trollkarl som dessutom var tjuv, för på yrkesnivån amatör räckte inte FPn till.
Jag svarade att man är ingen trollkarl och tjuv när man är "amatör" tjuvfärdigheterna kommer till när man blir bättre efter hand... nåja, det jag vill ha sagt är att ska man ha en gammal RP så skall man nog funderar på att antingen sänka åldern eller öka yrkesnivån.
Står det egentligen någonstans i boken att man måste börja på yrkesnivån amatör egentligen?

Man får faktiskt fler FPn när man är gammal, det är åldersmodifikationen som finns på någon tabell där i början.

"Hur är det med Dvärgarnas runor? Går de in under skrift eller är det något annat?"

Menar du som färdighet att göra eller att läsa?

Menar du att göra så skulle jag se dem som en hantverksfärdighet, jämför med tatuering om än något långsökt.

Det ÄR en hantverksfärdighet, det står i Vildhjarta. Hantverket heter "runkonst".

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Hasse

Hero
Re: rätar ut frågetecknen lite till.

"Det ÄR en hantverksfärdighet, det står i Vildhjarta. Hantverket heter "runkonst"."

Det tänkte jag inte på, tack för påminnelsen.

"Står det egentligen någonstans i boken att man måste börja på yrkesnivån amatör egentligen?"

Nej inte vad jag minns, fast mitt minne har ju just visat sig inte att vara helt att lita på./images/icons/wink.gif

Hasse

Pink Floyd

jonix

Warrior
hmm, se sid 20...

.. där står ungefär mitt i under överskriften Yrkesnivå;

"Det finns ingen övre gräns för hur många yrkesnivåer en spelare kan nå, men alla spelare börjar på yrkesnivå: amatör"

Det kan man tolka som att man måste börja på YN: amatör (allt annat är ju husregler) eller bara ett smått onödigt och lite dumt konstaterande från RMs sida...
Hmm, vad har spelaren med det här att göra egentligen? =)

jonix.e@sweden.com

Hasse

Hero
Re: hmm, se sid 20...

".. där står ungefär mitt i under överskriften Yrkesnivå;

"Det finns ingen övre gräns för hur många yrkesnivåer en spelare kan nå, men alla spelare börjar på yrkesnivå: amatör"

Det kan man tolka som att man måste börja på YN: amatör"

Eller så kan man man läsa just den biten som fan läser bibeln och tolka den där efter/images/icons/smile.gif och då som så att om man väljer att börja på någon YN över Amatör så kan man inte hoppa de olika YN:a utan man får flöja de regler som gäller vid YN tills man nått den YN man vill vara på.

Hasse

Pink Floyd

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: För övrigt....

Är det någon som har en bra tabell för hur många poäng man får lägga på sina färigheter om man väljer att börja som utövare eller mästare m.m?

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Foggmock

Myrmidon
Re: För övrigt....

värdert FP/YN eller Färdighetspäng per Yrkesnivå passar här.
ska man bygga en RP på YN : Utövare så ger man honom FP grund med åldersmultiplar, plus FP/YN en gågn för amatör-lärling, och lärling-utövare, sammanlagt FP grund * 3 ifall man startade som Mogen. Hängde du med? knappt jag heller.
förklaring:
Men ger honom/henne samma FP som om man stigit i YN under äventyrande, detta resulterar i genomsnitt omkring 200 FP för en RP på YN utövare. förslag är att man också ger honom lite pengar. Vår husregel är att vill man skapa en Amatör är han antingen Ung eller Mogen, Lärling Ung, Mogen eller Vuxen, Utövare Mogen eller Vuxen, Mästare Mogen, Vuxen eller Medelålders, Legend Medelålders,gammal eller uråldrig. tänk på att krigarlegender inte är mycket till krigare i sina sista år...

Jag vet att jag har rätt!

jonix

Warrior
ingen tabell direkt...

Kollade ifall om mina få excelkunskaper hade buggat ihop under sommaren.. döm själv! (16,5kb) /images/icons/smile.gif

Fungerar det inte, är inte det hela världen... tro mig... /images/icons/laugh.gif

jonix.e@sweden.com