Nekromanti Mer rollspel jag undrar folk har provat

Tobbo

Veteran
Hallå där !

Det är alltid skoj att veta vad folk anser om spel som är aningen udda och som nyligen kommit ut. Därför har jag här en liiiiten lista på några spel jag skulle vilja veta vad folk anser om dom:

-7th Sea (funderar på att skaffa, är det värt??)
-Inomine (är det bara vår grupp som avgudar detta?)
-Aberrant (många tärningar och bra läsning, men speltekniskt?)
-Furry Pirates (finns det någon som ens funderar på detta spel? *asg*.. vilket skämt.)

Om ni har tips på andra bra spel så.. ja tack !

//Tobbo

Daniel Andersson

Swordsman
7th Sea är helt klart värt att skaffa, trots att det är ganska dyrt. I alla fall om man gillar berättelser som De tre musketörerna, Greven av Monte Christo, Skattkammarön och Mannen med järnmasken. Och det gör väl alla ...?
Läs gärna mina recensioner här någonstans på www.rollspel.nu om ni vill veta mer. /images/icons/wink.gif

Andra bra spel är:
Castle Falkenstein
Earthdawn
Deadlands
och
Unknown Armies

/ Daniel Andersson

Discordian

Swordsman
In Nomine har en mycket cool värld men reglerna är jag inte speciellt förtjust i, särskilt om man vill spela människor (vilket inte är det det främst är avsett för, men det borde iaf vara möjligt utan de stora hål som det skapar).

Aberrant har jag köpt och läst men ännu inte spelat, men det verkar helt OK. Vill man ha ett hyffsat enkelt superhjältespel är det nog svårt att hitta något bättre, även om det i viss mån är låst till just den världen.

"Hellre kul i kaos
Än sur i kosmos" - Jenny Morelli

Vindhand

Myrmidon
In Nomine

men reglerna är jag inte speciellt förtjust i, särskilt om man vill spela människor (vilket inte är det det främst är avsett för, men det borde iaf vara möjligt utan de stora hål som det skapar).

Jag har spelat människa i In Nomine utan större problem... Vad är det du upplever som hål i reglerna?

Örnie_UBBT

Swordsman
Aberrant tycker jag funkar smidigtrent regletekniskt. Det är samma variant av Storyteller-systemet som finns i Trinity (och delvis nya Vampire Revised), med de flesta av buggarna borttagna.
Det finns en del småbuggar i superkraftsbeskrivingarna, men inte så många att det stör.

F ö undrar jag hur man kan bry sig om regeltekniska faktorer och fortfarande gilla In Nomine. Är det inte en 22-sidig errata som SJG la ut på nätet efter att spelet släpptes? Maken till sopig redigering, dåligt sammanhang och inkonsekventa regler har jag nog inte sett se-n tidigt 80-tal...

Fast världen är ju rätt Ok.

mvh
örnie

Discordian

Swordsman
Re: In Nomine

Främst att grundegenskapsskalan inte är anpassad för vanligt folk (det går till exempel inte att ha ett normalt värde - man hamnar antingen över eller under medel) och att systemet med forces gör att man måste ha usla värden på några grundegenskaper.

Det är klart att det går att spela människa, men jag skulle föredra ett annat system.

"Hellre kul i kaos

7th Sea är helt klart värt att skaffa, trots att det är ganska dyrt. I alla fall om man gillar berättelser som De tre musketörerna, Greven av Monte Christo, Skattkammarön och Mannen med järnmasken. Och det gör väl alla ...? Läs gärna mina recensioner här någonstans på www.rollspel.nu om ni vill veta mer.

Jag har precis köpt 7th sea (på inrådan av Daniel Andersson). Tyvärr har jag inte hunnit spela det ännu. Men jag har läst igenom players guide och Gm's guide och jag har verkligen fallit för det. Det är så ooootroligt tufft. Jag har alltid gillat musketörer och pirater och är det något det finns gott om i 7th sea så är det pirater och musketörer. Närvaron på nätet är lite sisådär. Jag har surfat runt rätt mycket men har ännu inte lyckats hitta ett endaste äventyr (några tips Daniel?). Eftersom jag inte hunnit spela det ännu så vet jag inte riktigt hur reglerna fungerar i praktiken men de verkar väldigt bra när man läser dem. Enda nackdelen som jag ser vad gäller reglerna är att man måste ha en sjulhelvetes massa t10:or. Världen i 7th sea är helt enkelt bäst. Den påminner mycket om sena 1600:talets Europa och är helt packad med uppslag för äventyr. Det finns också ett gäng fantasyinslag; magi och fantasivarelser som är riktigt bra. Nu har jag en fråga till Daniel: Är spelledarskärmen med innehåll bra och värt att köpa?

Willie

"Uppskjut inte till morgondagen det du kan göra i övermorgon" Mark Twain

Om ni har tips på andra bra spel så.. ja tack !

Western är ett jättebra spel som jag verkligen rekommenderar.

Willie

"Uppskjut inte till morgondagen det du kan göra i övermorgon" Mark Twain

Daniel Andersson

Swordsman
Åhåå, så det finns de som läser vad jag skriver! /images/icons/smile.gif

När det gäller antalet tiosidiga tärningar har jag aldrig sett något tillfälle då man behöver fler än tio stycken. Har man spelat något WoD-spel lär man ha tillräckligt många.
(Skulle det bli så att man, av olika anledningar, skulle få en tärningskombination som 12k6 (7th Sea-spelare förstår) omvandlas det till 10k8. Har man en kombination som 14k8 (hugaligen!) omvandlas det till 10k10+10.)

Det finns en del sidor om 7th Sea. Dels finns det sidor för de olika hemliga sällskapen, dels finns den officiella (<A HREF="http://www.alderac.com/7thsea/" target="_new">http://www.alderac.com/7thsea/</A>, som uppdateras ungefär en gång om året /images/icons/mad.gif. Men så finns det några som faktiskt har en hel del matnyttigt. Just idag kikade jag in på en som jag tyckte verkade välmatad: <A HREF="http://www.revenants7th.com/" target="_new">http://www.revenants7th.com/</A> Här finns till exempel ett äventyr (som jag dock inte läst och vet hur det är).
En annan sida som varit med länge är denna: <A HREF="http://seventhsea.itgo.com/" target="_new">http://seventhsea.itgo.com/</A>. På denna franska sida finns en karaktärsgenerator, som är översatt till hyfsad engelska: <A HREF="http://7eme.mer.free.fr/" target="_new">http://7eme.mer.free.fr/</A> Slutligen finns webringen för spelet: <A HREF="http://www.webring.org/cgi-bin/webring?ring=pulsar12321;list" target="_new">http://www.webring.org/cgi-bin/webring?ring=pulsar12321;list</A> Spelledarskärmen innehåller en spelledarskärm /images/icons/wink.gif, första delen i äventyrstrilogin The Erebus Cross och första delen i någon sorts "sourcebook" om Explorer's Society.
Skärmen i sig känns inte helt nödvändig, spelet i sig är sådant att behovet av spelledarskärm är ganska begränsat. Jag kan inte påminna mig att jag använt den till annat än att dölja mina tärningsslag.
Äventyret har jag inte spelat. Men hela trilogin känns lite för styrd för min del, men den kan kanske vara bra för spelare och spelledare som vill upptäcka ganska stora delar av Théah, för man flänger runt rätt duktigt (i första delen passerar man, minst, Montaigne, Eisen och Ussura). I äventyren får spelarna också stifta bekantskap med några av Théahs viktiga personer (de jag minns så här rakt av är: L'Empereurs yngsta dotter, Dominique du Montaigne, och hennes make, general Montegue du Montaigne, Kapten Jeremiah Berek och Stefan Heilgrund. De beskrivs dock även i andra produkter.
Dock har jag köpt alla delar (del två heter Scoundrel's Folly och del tre heter Arrow of Heaven), för informationen om Explorer's Society fortsätter i varje del. Det är ett lite fult knep, kan tyckas, att dela upp boken om organisationen på det sättet, men det är inte mycket man kan göra åt. Vill man vet mer om Explorer's Society är skärmen och äventyren ett måste. Man får reda på en hel del, både om organisationen och om vad de har kommit fram till när det gäller den syrnethiska civilisationen.
Så SL-skärmen är inte bra för skärmen eller äventyret, utan för att den innehåller intressant information om ES. Dock är det inte alls jämförbart med de riktiga böckerna om organisationer (The Rilasciare, Knights of the Rose and Cross och Die Kreuzritter).

/ Daniel Andersson

Vindhand

Myrmidon

Främst att grundegenskapsskalan inte är anpassad för vanligt folk (det går till exempel inte att ha ett normalt värde - man hamnar antingen över eller under medel)

Det behöver inte vara en nakdel... eftersom det inte går att vara exakt normal tvingas man ta ställning till om man vill vara bra eller dålig på X.

och att systemet med forces gör att man måste ha usla värden på några grundegenskaper.

Ge spelare 6 forces så kan de ha 4 (High human average) i alla egenskaper. Annars har jag inget emot att vara litet omäktig... det går ju att bli bättre med tiden.

Vindhand

Myrmidon
Enkelhet

F ö undrar jag hur man kan bry sig om regeltekniska faktorer och fortfarande gilla In Nomine. Är det inte en 22-sidig errata som SJG la ut på nätet efter att spelet släpptes? Maken till sopig redigering, dåligt sammanhang och inkonsekventa regler har jag nog inte sett se-n tidigt 80-tal...

För att reglerna är så enkla och primitiva att detaljer inte spelar någon roll. Nämn en regelbugg som verkligen stör spelet...

Discordian

Swordsman

Det är som sagt en smaksak om man tycker att det är problem eller inte. Jag gillar det inte, du gör det uppenbarligen. :)

"Hellre kul i kaos

Tobbo

Veteran

Det viktiga är väl ändå inte vad man får för värden i ett rollspel.. Jag har nu tittat lite i In Nomine, och det kommer nog bli nästa inköp om gruppen min får pengar över efter vi handlat saker till Tribe 8

In Nomine verkar vara ha en skön spelkänsla. Ganska tungt, men ändå en himla kul ide. Farligt att slå för många sexor på tärningen såg jag.. *hehe*.. men annars tror jag inte det är så farligt..

Vill man ha överabitiösa regler så prova Gary Gaygax's "Mythus"..

/Tobbo

Discordian

Swordsman

Det är mest att det känns att spelet inte är avpassat för mänskliga karaktärer. Det har en klunkig känsla i den delen av skalan.

Jag äger ett par Mythus-böcker faktiskt. Synd att Gygax fullständigt misslyckades med att frigöra sig från D&D-arvet - karaktärsklasser, historisk blandfärs och dungor... :-/

"Hellre kul i kaos