Nekromanti mer stick!

samiis

Warrior
älskar att använda svärd, och att variera mellan alla möjliga sorters anfall.
För att få större variation i anfallen skulle jag gärna sticka lite ibland med..

men vad är det för kul med att sticka när det gör typ ob2t6 i skada???
Ingen som har nån sorts husregel eller patch på detta, annars börjar jag helt enkelt bara att dubbla alla stickskador på svärd (och dvärgyxor), med vissa undantag...

Krille

Super Moderator
"men vad är det för kul med att sticka när det gör typ ob2t6 i skada???"

Gissa varför man inte sticker särskilt mycket med svärd avsedda för hugg?

samiis

Warrior
ok då... med en lelldorin kan man göra ob3t6...

känns ändå lite mesigt, då jag är lite mer van vid att göra runt ob5-6t6

annars går jag till mundana imorron o lär smederna där att spetsa spetsarna på svärden lite också, slår vad om att de inte är spetsigare än en sliten tegelsten...

det är i a f ganska stor skillnad mellan vad man gör med en båge (pil) på 100 meters håll och vad man gör med en/ett carwelan på inget avstånd alls...

Krille

Super Moderator
"med en lelldorin kan man göra ob3t6... känns ändå lite mesigt, då jag är lite mer van vid att göra runt ob5-6t6"

Lelldorin är ett mesigt svärd.

"det är i a f ganska stor skillnad mellan vad man gör med en båge (pil) på 100 meters håll och vad man gör med en/ett carwelan på inget avstånd alls..."

Jupp. När man skjuter båge slår varenda joule energi rakt in i kroppen på dig utan någon som helst förvarning. När du sticker någon med ett sticksvärd och han är beredd på det (dvs regeln Nådastöt används inte) så gör han sitt bästa för att inte bli skadad - skuttar bakåt, i sidled, knuffar undan, riktar om et cetera.

När någon sticker mot dig så kommer all energi riktad rakt fram. Det är en (relativt) enkel sak att deflektera denna energi eller flytta sig ur vapnets väg. När någon hugger mot dig så har vapnet inte bara större moment. Det kommer dessutom i sidled in mot dig. Det gör att det är svårare att deflektera energi och flytta sig ur vapnets väg.

Se det så här: det finns en orsak till att man använder en yxa för att klyva ved och inte en värja. Även när du hugger/sticker mot fibrerna så orsakar yxan bra mycket mer trauma i vedpinnen än värjan.

Helmgast
Stick kontra hugg

Men så är sticket farligare när det väl träffar. Se skadetabellerna. Dessutom så träffar du lättare bröstkorg med stick.

I stort sett: Ett hugg gör ett köttsår och ett långt sår i armen, men ett stick gör bara en extraskada, men då är det en punkterad lunga. Ergo: Stick är farligare trots lägre skadeverkan och färre extraskador.

Har du teknikerna precisionsanfall+målpunkter+stick så är din motståndare död så fort du träffar.

Om du gör ob6T6 hugg med ditt slagsvärd så lär du ju göra ob4T6 med ett stick...och det är inte illa.

Skaffa ett spjut om du vill sticka saker.

DAKRilla

Hero
Skada mätt i ObT6-or är inte allt. Om du undersöker sannolikheten av att få farliga extraskador från stick- och huggvapen så lär du upptäcka att extraskador orsakade genom stick är farligare än de orsakade av huggskador. Och om jag inte minns fel så har kroppsskydd oftast ett högre skyddsvärde mot H än mot S, vilket gör stickattacker bättre än huggattacker mot bepansrade motståndare.

Men, just svärd lär du ändå finna mest effektiva som huggvapen, vilket inte är så konstigt. Det är dock inget som tvingar dig till att alltid använda de effektivaste metoderna, och om du inte använder de andra, mindre effektiva metoderna är det inte så konstigt att variationen minskar.

Dessutom, om jag var spelledare eller spelare och märkte att min motståndare endast använde en sorts attack, då skulle jag börja göra Sidosteg eller Bakåtsteg, vilket underlättar Undvika med Ob1T6. Då blir helt plötsligt de mindre effektiva metoderna taktiska val som kan ha en klar fördel över de som annars är effektivare.

Man Mountainman

Storsvagåret
För att få större variation i anfallen skulle jag gärna sticka lite ibland med..

Om du nu absolut vill kunna sticka lika effektivt som du hugger så är det väl bara att säga att vapnets stickskada är lika hög som dess huggskada. Simple as that.

Kan påpeka att den karaktär jag själv spelat som visade sig vara största slaktarmaskinen av mina var faktiskt en Kiriyabard! Och då brukar jag spela prisjägare, legosoldater osv.

Han använde två Niamh, Suna'i Shell Conoronin, och gjorde kvivka Anfall mot folks bröstkorgar.
Det är killen som dödade 4 Kragg på en runda.

Det vet vi mycket väl att man bara kan göra kivkt anfall en gång per runda
Den sammanlagda kombinationen var kvickt anfall (höger)+anfall(höger)+anfall(höger)+gratis anfall (vänster Två Vapen)