Nekromanti Mer Traveller-frågor

Organ

Out of time, out of mind
Jag spelade en del Traveller i min rollspelskarriärs tidiga gryning. Den version som användes då var den första (antar jag?), den som kom i ett antal A5-häften med ganska risig design. Det hindrade dock inte att spelet spelades en hel del och att vi var med om en radda äventyr, det ena mer halsbrytande än det andra. Hursomhelst lades kampanjen efter ett tag ned till förmån för andra spel som vi hellre spelade. Vi återkom aldrig till Traveller men jag märkte att det under åren efter kom ett antal, vad jag antog var, nya versioner av spelet (Mega Traveller och Traveller 2300). Så vad jag undrar är; stämmer det? Är det olika versioner av samma spel eller är de olika spel som bara delar namn med varandra? Om det är samma spel, hur mycket har då de olika versionerna med varandra att göra?

/Anders

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GDW-ERAN
Traveller kom i slutet av 1970-talet och växte fram lite hipp-som-happ. Gradvis skapades bakgrundshistorien med Tredje Imperiet och dess grannar.

Megatraveller var en mer systematiserad version av spelet, där man hade ordning på bakgrunden och fick en ordentlig tidslinje.

Shattered Imperium är fortsättningen på tidslinjen, där Tredje Impiet störtades i inbördeskrig.

New Era hade nya regler och en ny designfilosofi. Imperiet hade fallit och man äventyrade bland dess ruiner (Twilight 2000 in space).

Sedan gick GDW under. Vad som hände därefter kan andra berätta bättre om.

Traveller 2300, också kallat 2300 AD, är ett separat spel som inte har något med klassiska Traveller att göra (bortsett från rymdfart).

Nightowl

Champion
Traveller 2300, också kallat 2300 AD, är ett separat spel som inte har något med klassiska Traveller att göra (bortsett från rymdfart).
Jag hade för mig att det utspelades före Traveller i deras historia, precis som det var efter Twilight 2000? :gremsuck:

Erik, icke insatt i GDW

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Traveller kom i slutet av 1970-talet och växte fram lite hipp-som-happ. Gradvis skapades bakgrundshistorien med Tredje Imperiet och dess grannar.

Megatraveller var en mer systematiserad version av spelet, där man hade ordning på bakgrunden och fick en ordentlig tidslinje.

[/ QUOTE ]
Så rent regelmässigt rör det sig om samma spel?

[ QUOTE ]
Traveller 2300, också kallat 2300 AD, är ett separat spel som inte har något med klassiska Traveller att göra

[/ QUOTE ]
Är det nån som har några erfarenheter av det?

/Anders (som först på sistone insett hur mycket han saknar rymdens kalla djup som äventyrsplats)

Rosen

Myrmidon
Inpetningar

Shattered Imperium är fortsättningen på tidslinjen, där Tredje Impiet störtades i inbördeskrig.

Nitpick: Inbördeskriget som blev slutet för imperiet startades redan i och med MegaTraveller. "Shattered Imperium" var såvitt jag minns en underrubrik som brukade dyka upp i nedre hörnet på MT-produkter.

Däremot kom det en sourcebook till MT vid namn Hard Times, som beskrev tidsperioden efter kriget när imperiet definitivt splittrats upp i ett antal småstater. (Och därmed krossade fansens hopp om att det skulle återhämta sig med tiden - det är nog ingen slump att GURPS Traveller, som utspelas i en alternativ timeline där inbördeskriget aldrig äger rum, är den mest populära av de nya varianterna.)

New Era utspelades ytterligare något århundrade senare, när nya samhällen börjat formas och helt nya katastrofer hade härjat runt i imperiets ruiner (framförallt ett AI-virus som slog ut stora delar av rymdfarten).

Twilight:2000, trehundra år senare. Föll precis som Traveller offer för nån mysko idé att vad GDW:s kunder egentligen vill göra är att springa runt och skjuta hejvilt. Traveller:2300 (med underrubriken "Mankind discovers the stars") var ett frontier-spel där rymden är mystisk och outforskad, och äventyrare söker sig ut i det stora okända från de hårdföra jordiska kolonierna.
I andra utgåvan 2300 AD ("Man's battle for the stars") blev det istället ett pangpangspel där läbbiga aliens anfaller kolonierna och RP:na går bughunting...
Efter det kom det också ett par moduler där de försökte göra om hela 2300-miljön till cyberpunk, och då suckade de flesta och gav upp.

--
Åke