Inpetningar
Megatraveller var en mer systematiserad version av spelet, där man hade ordning på bakgrunden och fick en ordentlig tidslinje.
Shattered Imperium är fortsättningen på tidslinjen, där Tredje Impiet störtades i inbördeskrig.
Nitpick: Inbördeskriget som blev slutet för imperiet startades redan i och med MegaTraveller. "Shattered Imperium" var såvitt jag minns en underrubrik som brukade dyka upp i nedre hörnet på MT-produkter.
Däremot kom det en sourcebook till MT vid namn Hard Times, som beskrev tidsperioden efter kriget när imperiet definitivt splittrats upp i ett antal småstater. (Och därmed krossade fansens hopp om att det skulle återhämta sig med tiden - det är nog ingen slump att GURPS Traveller, som utspelas i en alternativ timeline där inbördeskriget aldrig äger rum, är den mest populära av de nya varianterna.)
New Era utspelades ytterligare något århundrade senare, när nya samhällen börjat formas och helt nya katastrofer hade härjat runt i imperiets ruiner (framförallt ett AI-virus som slog ut stora delar av rymdfarten).
Traveller 2300, också kallat 2300 AD, är ett separat spel som inte har något med klassiska Traveller att göra (bortsett från rymdfart).
Twilight:2000, trehundra år senare. Föll precis som Traveller offer för nån mysko idé att vad GDW:s kunder egentligen vill göra är att springa runt och skjuta hejvilt. Traveller:2300 (med underrubriken "Mankind discovers the stars") var ett frontier-spel där rymden är mystisk och outforskad, och äventyrare söker sig ut i det stora okända från de hårdföra jordiska kolonierna.
I andra utgåvan 2300 AD ("Man's battle for the stars") blev det istället ett pangpangspel där läbbiga aliens anfaller kolonierna och RP:na går bughunting...
Efter det kom det också ett par moduler där de försökte göra om hela 2300-miljön till cyberpunk, och då suckade de flesta och gav upp.
--
Åke