Jag tänkte spelleda för mina döttrar, 9 och 12, och köpte därför allt till Hjältarnas tid. Jag har läst regelboken och äventyret Greve Kallarys skatt och är hittills djupt imponerad. Regelmotorn är utmärkt och går med fördel att använda till vilket vuxenrollspel som helst.
Flera komponenter i Greve Kallarys skatt gör äventyret fantastiskt:
Det är välskrivet och håller ihop - inga onödiga utstickare som inte har med äventyret att göra (I slutet av boken finns en områdesfördjupning som kan bredda äventyret om man vill).
Det är lagom långt och inspirerande.
Det utnyttjar skickligt reglerna genom s.k. Utmaningar och använder en jämn bredd av rollpersonernas färdigheter (inte bara några få som det brukar vara).
Det är inte alls stridsfokuserat utan problemorienterat - det gäller att klura ut lösningar på problem.
Så stort tack för detta! Rekommenderas varmt!
Jag hoppas att Helmgast fortsätter fokusera på att ge ut äventyr och inte på sidan-om litteratur. Handen på hjärtat skulle jag inte köpt spelet alls om det inte funnits tre äventyr till spelet. Som det är nu verkar utgivningen vara fokuserad på spelarböcker, världsbeskrivningar och en rad artiklar i Fenix om religion, lärda män osv. Visst kan även detta vara trevligt, men det är de lite längre äventyren man vill åt. Nu kanske någon menar att man kan göra äventyr själv, då replikerar jag att jag tyvärr inte har den tiden. Om någon gör det jobbet åt mig (och antagligen skickligare än jag själv skulle kunna göra det) betalar jag gärna pengar för det.
Så, mer äventyr till Hjältarnas tid!
Ps. Nu ska jag börja läsa Död kvinnas kista. Och tack Helmgast för att jag fick ett nytt exemplar av äventyret då det var tryckfel i första exemplaret jag fick. DS.
Flera komponenter i Greve Kallarys skatt gör äventyret fantastiskt:
Det är välskrivet och håller ihop - inga onödiga utstickare som inte har med äventyret att göra (I slutet av boken finns en områdesfördjupning som kan bredda äventyret om man vill).
Det är lagom långt och inspirerande.
Det utnyttjar skickligt reglerna genom s.k. Utmaningar och använder en jämn bredd av rollpersonernas färdigheter (inte bara några få som det brukar vara).
Det är inte alls stridsfokuserat utan problemorienterat - det gäller att klura ut lösningar på problem.
Så stort tack för detta! Rekommenderas varmt!
Jag hoppas att Helmgast fortsätter fokusera på att ge ut äventyr och inte på sidan-om litteratur. Handen på hjärtat skulle jag inte köpt spelet alls om det inte funnits tre äventyr till spelet. Som det är nu verkar utgivningen vara fokuserad på spelarböcker, världsbeskrivningar och en rad artiklar i Fenix om religion, lärda män osv. Visst kan även detta vara trevligt, men det är de lite längre äventyren man vill åt. Nu kanske någon menar att man kan göra äventyr själv, då replikerar jag att jag tyvärr inte har den tiden. Om någon gör det jobbet åt mig (och antagligen skickligare än jag själv skulle kunna göra det) betalar jag gärna pengar för det.
Så, mer äventyr till Hjältarnas tid!
Ps. Nu ska jag börja läsa Död kvinnas kista. Och tack Helmgast för att jag fick ett nytt exemplar av äventyret då det var tryckfel i första exemplaret jag fick. DS.