Nekromanti Mercuriegränd

kwarnberg

Swordsman
Så vi hänger i Targus i vår nystartade Eon-kampanj och en av spelarna som spelar en magiker på jakt efter ny kunskap lyste upp likt en sol när han fick höra att det finns ett ställe som heter Mercuriegränd (eller magikergränd, som jag beskrev på spelmötet, då mitt minne svek mig gällande dess riktiga namn). Platsen är minst sagt fåordigt beskriven i Damarien-modulen, men jag har mina misstankar om att det kan vara en underbar plats för den vetgirige magikern. Så jag skulle vilja ha lite hjälp! Vad kan finnas i Mercuriegränd? Vilka spännande personer lurar där? Vad för sorts kunskap finns att hitta? Bombardera mig med idéer! Hjälp mig göra mina spelare glada!

Kaigon

Helmgast
Mercuriegränd kan ses som en stadsdel i Targus som domineras av Santimarexordens ordenstorn, dvs Damariens magikergille. Orden finns kort beskriven på sida 105-106 i Damarienmodulen och en av deras främsta, Helec Åldrige beskrivs på sida 238.

Platsen har även beskrivits ytligt i äventyret Av blod komna där följande magiker nämns:
Turcot: Helec Åldriges trätobroder men också hans trognaste vän.
Boilov Spömakare: Boilovs samling av trollspön, egna och andras, är förmodligen Mundanas största. Ömt vårdar han sin skatt.
Orisses Blatav: En ung, androgyn magiker, något illa omtyckt för sin ständiga jakt på genvägar i sitt magivrängande. Mycket talangfull.
Micessa: Åttio år gammal, ser ut som tjugo och beter sig som tio.
Zodiacus: Artefaktmakare som föredrar böcker framför människor.
Belcazar: Spåman extraordinarie, tyvärr inte särskilt skicklig i sitt värv. Madam Katt, till exempel, är en långt bättre sierska. Belcazar har dock gott om kontakter bland stadens maktskikt och är en tillgång för orden mer på den politiska scenen än på den magiska.

Nirbulas

Veteran
En familiarus i form av hund med ett etui fastsatt i halsbandet går ett ärende åt sin mästare. Om spelarkaraktärerna bär på matransoner tar den gärna en stund ledigt och tigger torkat kött från dem. Därefter den går fram till en bod tillhörande en alkemist där den krafsar på dörren och kort därpå blir insläppt.

Radas van Dechmar, adelsman och medlem i Santimarexorden drar gatan fram i sällskap med en nyligen inhyrd legoknekt. Radas letar efter folk som skulle vilja följa med och undersöka Aracels stencirkel då han tror att det är en utmärkt plats att lära sig nya mysterier rörande magier som de vidskepliga skulle kalla för "mörka". Detta hoppas han uppnå genom att studera runor nedtecknade på platsen eller försätta sig i trans på samma sätt som hednaprästerna gör, så intagande av droger kan förekomma. Som belöning kan han erbjuda att lägga in ett gott ord hos faster Tira som är en rätt viktig person med ett stort bibliotek för de kunskapstörstande, eller vanligt hederligt silver. Sebaeliter undanbedes från att följa med.

Den vaksamme kan upptäcka en tillsynes vandöd råtta som springer in under en husgrund. Kvinnan som bor där, en taup vid namn Eibes, säger sig inte veta någonting om vandöda om hon tillfrågas. Hon är bara en labbassistent åt en av magikerna i Santimarexorden. Om källaren skulle inspekteras framgår det dock mycket riktigt att hon har en besynnerligt stor samling av reanimerade djur av olika slag för någon som inte vet något om vandöda.

Två maskmakare bor i gränden med väldigt liknande kroppsbyggnad och likartade röster. Det verkar som att deras hemlighetsfullhet har börjat öka verksamhetens popularitet. Ett annat rykte som har ökat intresset för maskmakarna är att de ska ha en förtrollad stenmask från Damariens mörkare eror i sin ägo.