Nekromanti MERP/SoR:R

Organ

Out of time, out of mind
Om någon därute kan svara på dessa enkla frågor skulle jag bli tacksam:

1. Hur många utgåvor av MERP har givits ut genom åren och när?

2. Vilka sitter på rättigheterna till MERP?

3. Vilka supplement gavs ut?

4. Hur många utgåvor av den svenska översättnigen (SoR:R) gavs ut och vad (om något) skiljer dessa åt?

4. Hur många moduler gavs ut till SoR:R och rörde det sig i alla fall om översättningar av MERP-moduler?

/Anders

Eksem

Champion
1.
Middle-earth Role Playing - 1984
Middle-earth Role Playing - 1986
Middle-earth Role Playing (boxed set) - 1986, 1985
MERP 2nd Ed. / Hardbound (Collectors Edition) - 1993
MERP 2nd Ed. / Softbound - 1993

2.
Har faktiskt ingen aning alls... Iron Crown borde ju inte ha dem längre, antar jag. Sedan de lade ner och återbildades, eller hur det nu gick till. Finns inga MERP-referenser på deras site vad jag kan se...
Förmodligen ligger rättigheterna till materialet och flyter mellan ICE (Iron Crown Enterprises), Decipher, Tolkien Enterprises, Saul Zaentz Company, Tolkien Estate, New Line Cinema och Hasbro.
Men det är bara gissningar.
Kanske har själva materialet i form av bild och text återgått till konstruktörerna?

3. Bra länk: http://asp.merp.com/products.html

4. 2 stycken, med olika omslag till boxen. Tror även det var olika tärningar i de olika lådorna.

5. En bra länk: http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/museum/target/srr.htm
Och alla var översättningar av MERP-material.

rax

Swordsman
2. Hur det är med rättigheterna vet jag inte, men info om det mesta som rör MERP finns på sajten www.merp.com, som jag varmt kan rekommendera.

/Rax, tipsar

Honken

Hero
2. Hur det är med rättigheterna vet jag inte, men info om det mesta som rör MERP finns på sajten www.merp.com, som jag varmt kan rekommendera.

Jag är inte säker, men MERP är ju Middle Earth, och anledningen att ICE vart tvungen att lägga ner var det faktum att Tolkien Enterprises ville ha betalt för det material de gjort. Även för det material som de hade liggandes i lager. De ville ha pengar PRONTO! Det klarade inte ICE av utan vart tvungen att göra konkursansökan.

Och vad jag förstår så brändes de böcker som fanns i lager, de som inte skeppats redan.

/Honken

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: MERP-rättigheter

Rättigheterna till spel i Tolkiens Tredje Ålder ägs av Tolkien Enterprises, ett dotterbolag till Saul Zaentz Corporation. JRR Tolkien sålde dessa tillsammans med filmrättigheterna för länge sedan. ICE hade en licens att utnyttja (inte att äga) dessa spelrättigheter, men den återkallades för några år sedan, varefter ICE gick i konkurs.

Organ

Out of time, out of mind
MERP-rättigheter och ICEs undergång

>ICE hade en licens att utnyttja (inte att äga) dessa spelrättigheter, men den återkallades för några år sedan, varefter ICE gick i konkurs. Så ICEs konk var alltså en direkt följd av att licensen drogs in.

Så ICEs konk var alltså en direkt följd av att licensen drogs in? Är det någon som vet varför detta gjordes?

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Bokbål

>Och vad jag förstår så brändes de böcker som fanns i lager, de som inte skeppats redan.

MENJESUSFÖRIHELVETESJÄVLAFANSATAN!?!?!?!?!?!?!?

Det är något med bilden av brinnande böcker som får mig att vilja sätta mig ner och gråta :gremfrown:

Eller som Heindrich Heine sade "Där man bränner böcker bränner man till slut även människor".

Människans förmåga att fullkomligt lamslå mig med sin dumhet upphör aldrig att förvåna mig.

/A.

Troberg

Sinister eater
Re: Bokbål

MENJESUSFÖRIHELVETESJÄVLAFANSATAN!?!?!?!?!?!?!?
Det är något med bilden av brinnande böcker som får mig att vilja sätta mig ner och gråta
Eller som Heindrich Heine sade "Där man bränner böcker bränner man till slut även människor".
Människans förmåga att fullkomligt lamslå mig med sin dumhet upphör aldrig att förvåna mig.
Instämmer. Man kunde åtminstone göra något i stil med vad man gjorde när en shitload Doctor Martens-kopior beslagtogs, då man skickade dem som hjälpsändning till krigsdrabbade områden. De kanske inte var lika bra som originalskorna, men fan så mycket bättre än inga skor. Man kanske inte skulle skicka spelen till krigsdrabbade områden, men man hade kunnat donera dem till något slags nybörjarstödsgreja (iofs, skicka på Rolemaster på nybörjare är kanske inte världens smartaste ide...).

För mig är böcker något speciellt. Jag har aldrig slängt en bok, hur usel den än har varit och jag tänker inte göra det heller. En bok har ett enormt symbolvärde, även om den är dålig.

Staffan

Myrmidon
Re: MERP-rättigheter och ICEs undergång

Skulle tro att Tolkien Enterprises ville ha mer stålars för rättigheterna när det var filmer i antågande.