Dubbelyxa
Warrior
Om ni skulle köra MERP utan XP, hur skulle ni göra? Jag tänker mig alltså en variant där man får erfarenhet i de färdigheter man använder istället för abstraktionen erfarenhetspoäng. Så här ser mina funderingar ut:
1. Om en färdighet används i en "kritisk" situation får man ett halvt kryss. Max en gång per dag.
2. När man fått ett antal kryss som motsvarar vad man skulle ha fått om man går upp i level på normalt sätt (tror det är ungefär 15 kryss) ökas level och man får motsvarande ökning av yrkesbonus.
3. Body development ökas om man tar skada.
3. Rustningsfärdigheterna ökas när man använder dem vid Movement Maneuver-slag.
4. Är inte säker på hur man skulle göra med inlärning av nya Spell Lists. Man kanske får ett halvt development point när man använder magi som man kan sätta i valfri lista?
Det här är inte supergenomtänkt, men vad tycker ni? Vad ser ni för svagheter?
1. Om en färdighet används i en "kritisk" situation får man ett halvt kryss. Max en gång per dag.
2. När man fått ett antal kryss som motsvarar vad man skulle ha fått om man går upp i level på normalt sätt (tror det är ungefär 15 kryss) ökas level och man får motsvarande ökning av yrkesbonus.
3. Body development ökas om man tar skada.
3. Rustningsfärdigheterna ökas när man använder dem vid Movement Maneuver-slag.
4. Är inte säker på hur man skulle göra med inlärning av nya Spell Lists. Man kanske får ett halvt development point när man använder magi som man kan sätta i valfri lista?
Det här är inte supergenomtänkt, men vad tycker ni? Vad ser ni för svagheter?