Nekromanti Messiah: Ödet byts till Karma

I Messiah så är det meningen att man spelar en gudomlig roll och inte är intvingad i en redan förutbestämmd roll, vilket ordet öde är mer starkt förknippat med.

Ni som följt bloggen vet att Messiah kommer att bygga på Noirs regelstomme, men att vissa saker kommer att förändras.

Ödespoängen är en sådan sak som kommer att förändras. Exakt hur är långt ifrån klart, men att det kommer byta namn är ett första steg på vägen imot målet. I Messiah kallar vi det för Karma än så länge.

Vad jag vill med den här tråden är att höra vad NI skulle vilja kunna göra med Karma/Ödespoängen i ett spel som Messiah, som väldigt starkt fokuserar på religion och en messias kommande och där alla huvudpersoner innehar en nyckelroll i detta.
Tycker ni att den bör förbli oförändrad som den är i Noir eller tycker ni att den skall kunna brukas på ett annat sätt och isåfall hur?

En tanke jag haft angående karman är att alla huvudpersoner börjar med 1 Karma dot. Varje dot motsvarar 5 ödespoäng som man kan spendera på ungefär samma sätt som i Noir, men det är inte det som är det viktiga i den här tråden. Hur högt denna stege går är ej fastställt.
Under spelets gång så kommer karma att kunna höjas beroende på huvudpersonernas handlingar. Man kan höja den på en rad olika sätt.
Dels genom livserfarenhet och dels genom handlingar som går hand i hand med vilken apostel roll du har valt att spela. Men detta hör inte heller till disskusionen. apostel rollerna kommer att tas upp i en separat tråd längre fram.

Vad jag undrar är hur ni som är bekanta med Noir tycker att detta skiljer sig från det systemet och om det egentligen bara blir samma sak fast omvänt och förvirrande?