Nekromanti Messiah: Prolog kampanj

En del av er har säkert snappat upp att jag arbetar på ett rollspel vid namn Messiah. Av er som inte har gjort det går det att följa utvecklingen på bloggen som ligger som en länk i min signatur.

I vilket fall så kom jag precis på tanken att det vore intressant att via Fenix publicera en rad scenarion som leder upp till rollspelets släpp i slutet av 2012 och som berättar om tiden innan tidsepoken där själva rollspelet tar vid och som låter spelarna få en insikt i förhistoien till själva settingen och dess plott. Är ni med?

Det jag tänkte på är att dels så ger det lite uppmärksamhet vilket ju självklart är positivt och dels så får folk stifta en närmare bekantskap med själva settingen vilket också är positivt av flera orsaker.

Kruxet är att dock att så som jag ser det skulle en sådan scenariostruktur bli väldigt rälsad och frågan jag ställer er är hur man kan göra det mindre rälsat men endå nå fram till samma punkt. Går det ens?
En del som spelar igenom dessa scenarion lär garanterat får en helt annan utgång än vad en annan grupp får och det är där jag ser problemet.

Jag är endå rätt tänd på idéen som sådan, frågan är bra om det är genomförbart på det sätt jag tänkt mig.

Vad tror ni?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Klart det går. Ett av de enklare sätten är att använda semi-rälsade äventyr som t.ex. Horror on the Orient Express till Call of Cthulhu gjorde (bokstavligen). Karaktärerna åker till en station där de kliver av och leker runt som i en sandlåda. Där har de mer frihet och kan göra vad de vill, men efter det är gjort kliver de ombord tåget för att åka vidare till nästa station. Det fungerar väldigt bra i Horror on the Orient Express just för att de befinner sig ombord på ett tåg (som går på räls) och måste ta sig vidare. Då känns det mer naturligt och mindre tvingande eftersom det blir en naturlig del av inramningen. Kläs rälsen i en naturlig förklaring blir den enklare att acceptera, eftersom det är en del av äventyrets premiss.

Ok, låter som ett bra upplägg.

Nu har jag inte läst Horror on the Orient Express men det låter defenetivt som något jag bör kolla upp.

EDIT: Och i Messiah skulle tåget istället vara ett krigskepp ute på ett uppdrag. Jag gillar tanken på att genomföra detta.
Dels kommer fler få upp ögonen för spelet och inse vilken grymm setting som är på väg ut och dessutom så planterar man in spelarna i settingen och ger dem en djupare förståelse för allt kort och gott.

Tror jag ska ge mig på detta och åtminstone ge ut ett äventyr genom fenix (om de är intresserade) och se vart det bär hän.

Robert Jonsson

Satsa på! :gremsmile:

För att förtydliga hur jag menar, eftersom du inte läst

Varje station är en bokstav (A, B, C etc.). På varje station finns ett flertal händelser och platser att besöka, vilka numreras med en siffra (1, 2, 3 etc.). Dessa är dock inte tvingande att uppleva, utan frivilliga att söka upp och uppleva. Gör man dem till ett måste går mycket av känslan om öppenhet förlorad.

Så ta ditt exempel med krigsskepp på uppdrag kan se ut så här:

A) Hemhamnen (innan kriget)
B) Skeppet (på väg mot kriget)
C) Proviantering i hamn
D) Skeppsfärd
E) Uppdragets skådesplats

Sen kan du lägga in punkter under varje bokstav:

A1) Mystisk man spanar på fartyget
A2) Söka finansiärer för investeringar
B1) Försöka inte bli sjuk i den farsot som drabbat ut
B2) Ta reda på varför det försvinner mat
C1) Uppleva underhållning på permiss
C2) Besöker den välkända äventyraren som lever där
D1) Utreda sabotage ombord
D2) Ta reda på varför den enögda matrosen verkar följa efter en
E1) Utföra uppdraget
E2) Överge uppdraget

Fler punkter bör ju givetvis finnas vid varje "station" men det borde ge en insikt hur strukturen är. Ingen av dessa bör vara tvungna att göra, utan de kan t.ex. bara strunta i att utreda sabotagen ombord och ändå komma fram - även om det givetvis har sina konsekvenser.

Hoppas det blev lite tydligare.

Väldigt bra struktur måste jag säga!

Jag tror det passar rätt perfekt utefter hur jag tänkt att bygga prologkampanjen så det där är ju en copy paste direkt!

Skulle inte vara fel att få tag i Orient Expressen heller. Är den out of print eller har den gått till nytryck eller liknande?

Robert Jonsson

Use it, abuse it, trash it. :gremwink:

Horror on the Orient Express är out of print sen länge, men många gamla kampanjer har gått i nytryckningar på sistone. Vet dock inte om Horror... är en av dem dock. Det får mer insatta CoC-spelare förtälja.

Det är mest av intesse att läsa igenom den och se strukturen. Men om den följer den strukturen du beskrev så känns det inte så värst komplicerat, det kunde ha varit fint att se EXAKT hur de lagt upp det mer i detalj bara.
Sådan´t kan göra en enormt stor skillnad på om det blir en bra eller dålig kampanj.

Jag har sagt det tidgare men säger det igen. Det var precis rätt struktur för kampanjen jag har i åtanke!

Smrtihara

Warrior
Robert Johansson rekommenderar en helt fantastiskt kampanj att ta strukturs-inspiration ifrån. Visst är det mycket räls i den, men det är inget begränsande eftersom karaktärerna i stort sett köper förutsättningarna förbehållslöst.

Jag har personligen lite svårt för "följetonger" men om man skulle lägga upp det så att folk inte behöver alla delarna för att få ihop en rolig kampanj, så skulle jag gilla't. Om man helt enkelt presenterade start och slut och sedan fyllde i mitten med följetongsmaterial.

Övergripande plot presenteras från början, subplots och dess upplösningar presenteras allt eftersom.

Har ett par olika idéer för att slippa den långa väntan på att nästa nummer av Fenix ska dimpa ner i postkassen.

Antingen spelar man olika karaktärer under prologen, eller så gör man som du föreslog. Jag vet inte vilken idé jag gillar bäst.
Det är alltid roligare i mina ögon att få spela samma karaktär under en kampanj så att byta kanske inte bir en så uppskattad grej, jag vet inte?

Men att lägga upp det så att man kan spela dem som man känner för det och inte nödvändigtvis alla är en idé som man alltid ska sikta på tycker jag. Spelar man alla får man en annan helhetsbild men de är spelbara var och en för sig också. Yepp, så får det nog bli.

Smrtihara

Warrior
Ahem, jag ber ödmjukast om ursäkt. Jonsson är ett ännu bättre namn än ditt tidigare, om jag får säga så.