Nekromanti Messiah: Religiösa kall

Här disskuteras rollernas inverkan på Maitrï´s ankomst i Messiah. Där tas vad som kallas för "kall" upp rätt så kort.

Jag har tänkt på dessa kall en del sedan igår och har funderat på vilka typer av klassiska kall som egentligen finns i vår världs religioner.
Budbäraren är ett rätt klassisk religöst kall som nog återkommer i de allra flesta religioner. Vilka fler kall finns det egentligen?

Är Martyr ett religiöst kall tex?

Det är oviktigt om vilken religion kallet kommer ifrån. Syftet med tråden är att få inspiration.

Allah said:
”Säg: ”Detta är min väg: jag uppmanar [er] med klarsyn och insikt...””1

Att ett kall är baserat på klarsyn och insikt (Basîrah) innefattar uppriktighet och kunskap. Det finns inget som förstör ett kall som brist på uppriktighet eller brist på kunskap. Syftet med klarsyn och insikt är alltså inte bara religiös kunskap. Det innefattar även kunskap om den kallades tillstånd och kunskap om hur målet uppnås, nämligen visheten. Man skall alltså vara insiktsfull inom religiösa domar, den kallades tillstånd och vägen till målet. Därför sade profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) till Mu´âdh:

”Du kommer att komma till ett folk från Bokens folk.”2

Allt rör sig alltså inte om kunskap om den religiösa domen. Att jag vet att den här personen är mottagbar på ett mjukt sätt, den andre på ett hårt sätt och att en annan kan konfrontera mig med tvivel är mer än bara kunskap om den religiösa domen. Detsamma gäller kunskapen om hur man fångar de kallades uppmärksamhet. Exempel på det är uppmuntring, som profetens (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) ord:

”Den som dödar en person får plundra honom.”3

Ett annat exempel är att få den kallade att dras till islam, som när profeten (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) gav vissa människor upp emot hundra kameler i samband med striden vid Hunayn. Allt detta hör till visheten. Den okunnige är varken lämpad för Da´wah eller berömvärd. Hans väg är inte sändebudets (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) väg. Ty den okunnige gör större skada än nytta.
Det här var intressant, så därför delar jag med mig utav den. Det finns en del i texten som jag känner att jag kan använda mig utav här.

Smrtihara

Warrior
Frågan är väl egentligen som alltid: vad vill du åstadkomma rent praktiskt?

Ang. hurvida något är ett kall eller inte så tycker jag att du inte ska hänga upp dig på att rollpersonen ska kunna använda uttrycket. Det borde i första hand vara ett verktyg för spelaren. Att ha rollen som medlare behöver inte vara liktydigt med att rollpersonen VILL vara en medlare.

Min favorit är Tvivlaren. Tvivlaren vill tro! Tvivlaren brottas med önskan om att tro och rädslan för att det inte är sant. Tvivlarens kamp pågår inombords.

Ingen vill vara en tvivlare, men det är en underbar roll i ett spel som handlar om att bereda väg för frälsaren.

Ok jag ska försöka föklara min hitills något luddiga tanke.

Man väljer ett kall till sin rollperson. Det är till för både huvudpersonen (RPn) samt berättaren (SL).
Kallet ramar in rollisens öde då han utifrån sitt kall kan spendera öde för de saker hans religiösa kall har åsatt honom att göra.

Om rollisen använder öde på något som gr utanför ramen så kostar det honom något (Nej, inte en kroppsdel) och det blir ett slagsbakslag.

Här kommer något som jag hitills kallar Tro in. Det fungerar som värdemätare på en persons faktiska övertygelse. För ävenom en person säger sig tro på en entitet till 100 % så är det inte alltid så. Kalla det en mätare på hur "helig" personen är för att göra det mer greppbart.

Då har vi alltså Kallet som påvekar Tro. Does it make any sense?

Smrtihara

Warrior
Snabb följdfråga: Ska kallet påverka något annat, eller är det endast till för mekaniken med Öde och Tro?

Kanske är OT, men jag lämnar det upp till dig att bestämma.

Bra fråga!

Med tanke på att den här delen av systmet är är i fas 1 av utvecklingen så får jag svara förhoppningsvis på den frågan.
Jag vill speltesta idén med kall och tro och se hur det fungerar när man spelar med det. Det kommer ju inverka på hela rollpersonen beroende på vilket kall man väljer, men jag är bättre på att knopa med sådant här vid spelbordet så det är nog där den insikten/upptäckten får komma.

Men jag har inte satt ihop ett exakt system för det ännu som sagt så jag är öppen för andra idéer och förslag självklart. Ju fler saker att testa desto bättre.

Smrtihara

Warrior
Okej! Då slänger jag ur mig lite koncept:

Tvivlaren - Brottas med rädslan för att vara för svag, att inte vara tillräckligt stark. Tvivlar på att det är rätt väg att gå, men VILL att det ska vara rätt.

Korsfararen - My way or the highway. Möter motstånd med att pressa tillbaks hårdare.

Selot - Som alltid vill göra rätt, alltid vill handla rätt. Den som möter motgångar med ortopraxi.

Den Prövade (typ Job) - Lägger sitt öde i Guds händer. Det som sker, det sker.

Smrtihara said:
Okej! Då slänger jag ur mig lite koncept:

Tvivlaren - Brottas med rädslan för att vara för svag, att inte vara tillräckligt stark. Tvivlar på att det är rätt väg att gå, men VILL att det ska vara rätt.

Korsfararen - My way or the highway. Möter motstånd med att pressa tillbaks hårdare.

Selot - Som alltid vill göra rätt, alltid vill handla rätt. Den som möter motgångar med ortopraxi.

Den Prövade (typ Job) - Lägger sitt öde i Guds händer. Det som sker, det sker.
Perfekt! :gremsmile:

Precis sådant jag är ute efter. Kan man beskriva dessa mer djupgående än så tror du?

Har de några tabun, några löften? Eller något åt det hållet?

Smrtihara

Warrior
Jag tror på att försöka definiera kallen genom hur de möter sin värld, motstånd och genom att presentera sätt hur kallet kan utvecklas, hur rollpersonen kan utvecklas.

Att djupdyka i de olika koncepten tror jag kan vänta tills det finns en tydligare tanke med hur de implementeras. En liten tanke kan vara:

Korsfararen är ute efter att dana världen på nytt utifrån sina egna principer. Hon strävar efter det högsta målet och allt motstånd ska röjas ur vägen. Korsfararen sätter sin tillit till doktrinen, men ändamålet helgar medlen. Om Korsfararen måste arbeta utanför sina principer för att nå målet så gör hon det.

Korsfararen erkänner sig förtappad enligt sin doktrin. Hon vet att hennes själ är bortom räddning, men någon måste offra sig. Någon måste vara villig att ge upp allt för att nå det högsta målet. Korsfararen tar på sig den uppgiften.

Det är möjligt att korsfararens samvete kommer ikapp henne och hon börjar tvivla, eller att doktrinen tar över för att hon ska kunna rättfärdiga sina handlingar. Om nöden kräver att Korsfararen axlar en annan roll så kommer hon göra så eftersom målet är det enda viktiga.

Disclaimer: Jag drog det där ur häcken och räknar det som en halvmiss.

Det var inte alls dåligt tycker jag, tvärtom. Det intressanta är dock hur man kan implenmentera detta ingame och hur det påverkar och driver saker frammåt.

Jag tror på att mixa ihop kallen med det som kallas för drivkrafter i Noir. Vet inte riktigt hur ännu dock. Får fundera ihop ett system och se om inte några välvilliga själar har lust att speltesta det.

Edit: Finns det något annat namn man skulle kunna sätta på Korsfararen? Den ger så starka kristna assosciationer tycker jag. Bra eller dåligt? Osäker.

Genesis

Ni dés ni maître
Från kinesisk Buddhism kan du hämta Samlaren. Där handlar det om att färdas över Himalayabergen för att hämta hem heliga skrifter, men det kan ju handla om att samla religiösa reliker överhuvudtaget. Många har hamnat i orena händer och måste återtas och placeras i tempel.

Sedan tycker jag att en perfekt roll är antagonisten, som i Farao som vägrar att släppa ifrån sig judarna. Han spelar ju också Guds plan i händerna och är viktig för att dramat skall spelas ut korrekt. Hade jag gjort spelet hade jag gjort honom till en roll, men om du tänker dig mer av ett "äventyrargäng"-spel så blir det ju svårare att fixa.

Men i så fall kanske du istället behöver en Judas istället? Vars öde är att förråda.

Saken är den att det spelet är trad på det sätt att det utgår från en grupp som "hör ihop", det betyder inte att inbördes konflikter i gruppen är något dåligt dock, men att använda "antagonisten" som ett kall känns lite kontraproduktivt för spelets designmål. De har alla ett kall att genomföra och det är det som driver dem frammåt, som driver kampanjen och berättelsen frammåt. För vissa är det motvilligt helt säkert, medans för andra så är det ett kall de välkomnar och accepterar. Allt beror på kallet och personen förstås.

Tanken jag har är att majoriteten av kallen skall vara kända då de har fått en uppenbarelse, ett kall helt enkelt. Så vissa kall är kanske mindre lämpliga än vad andra är, jag är ännu något osäker.

Dina förslag är intressanta, speciellt Judas.

Antagonisten fungerar inte så väl som jag ser saker och ting just nu, men det är möjligt att den kan komma att inkorporeras i spelet på något sätt om det visar sig att den fyller ett syfte för spelets målsättning eller vad man ska kalla det.

Hela den här biten med kall är något av det svåraste då de är rätt mycket kärnan i Messiah tillsammans med Maitrï (messias).

Desto fler kall, desto bättre fö då kan jag testa dem vid spelbordet på lämpligt sätt och får fram vad som passar respektive vad som inte passar lika bra för att få fram det jag önskar, och det är den starka koppling till Maitrï som jag nämnde tidigare.

För att förstå vad ett kall betyder för Messiah så behöver man förstå att spelet handlar om en messias kommande och att de som fått kallen (huvudpersonerna) är nyckeln till det. Jag är enormt öppen för andra förslag än att använda just kall, men det är den idén som jag just nu känner går allra bäst ihop med min vision om spelet.

Smrtihara

Warrior
Vad det gäller Judas så ser jag det som något en rollperson utvecklas till och inte kanske en förbestämd roll, eller "kall". Visst kan det vara kul att lira en Judas, eftersom rollpersonen inte vet att han/hon kommer förråda någon förrän det är gjort. Men ändå blir det lite off i min skalle.

Ymir

Liten kantbaron
Några förslag på kall, baserade på min tolkning (mer eller mindre liberal) av historiska exempel på religiösa "roller":

Föra samman två gudabenådade dynastier och deras heliga ljus

Leda guds arméer på jorden

Vägleda messias/messiaskandidater

Hitta messias/messiaskandidater

Beskydda och upphöja den sanna tron/sekten/läran

Följa och stötta messias/messiaskandidater

Se till att tron/läran/någon sekt/någon relik överlever någon kris/stark fiende

Försvara folket mot missledda härskare

Utradera missledda härskare

Stå upp för moral och rätt i tider av korruption och orättvisa

Göra uppror mot systemet till förmån för en bättre och mer rättvis ordning

Göra uppror mot kyrkan till förmån för en bättre och mer rättrogen ordning

Bära vittnesbörd om guds storhet, och övertyga andra om den

Hedra gud genom teknologiska innovationer

Bära vittnesbörd om en svunnen profet och vårda hens minne

Föda messias och uppfostra/skydda henom

Hålla den eviga elden brinnande

Få de som tagit fel att inse och acceptera att man INTE är messias, och leda dem rätt

Bereda vägen för messias ankomst

Upptäcka vägen till att bli messias

Trösta och stötta de som gett upp

Hålla religionen samman och enad i tider av splittring

Kämpa för sanningen och avslöja lögnen

Lägga beslag på och ta kontroll över Ilum Adi Gûlum

(Ilum Adi Gûlum är i Messias värld den sista profeten före Maitrï; en 'levande' kristall).

Erövra en korrupt och uråldrig stad och befria de rättrogna fångarna där

Leda ett förslavat gudfruktigt folk till frihet i ett nytt land

Grunda en ny religiös orden baserad på visionerna man fått

Uppfinna och sprida ett nytt och bisarrt skriftspråk som låter människor kommunicera med gud

Försvara sitt folk trots att en mäktigare gren av religionen är emot dem

Slita det heliga landet/den heliga staden/platsen ur hedningarnas klor

Erövra världen

Ta över efter ens döda partner/unge/vän och förvalta och försvara dess arv

Lida för sin kärlek till gud

Jag låter det stanna där så länge, men jag kan kläcka ur mig många många fler om det här var till hjälp. Det hade behövts nåt visir/legalist-kall a'la Li Si/Nizam al-Mulk, jag vet bara inte hur det borde formuleras.

Jag tänker vidare att kallen somehow borde ha att göra med de Dygder och Krafter som jag kopplat samman med profeterna/de heliga i religionsdokumentet.

Massivt! Det gillar jag.

The drawn sword of god var ju ett awesome kall hur som!

Men hur tänker du dig att kallen skall manifisteras ingame? Skall det vara något man plockar under karaktärsgenereringen eller senare?

Och det var absolut till hjälp, så utveckla gärna.

Blasphemy

Swashbuckler
Ymirs lista var sannerligen massiv! Ett klassiskt ymirinlägg!

Anyhow... något jag tänkt på är ju att om man är säker på att Messias skall komma och att man skall hitta denne så måste ju en av tanken när man gör sin karaktär vara vilken typ av roll man skall ha i Messias nya rike. Vad måste man uppnå får att kunna nå den rollen och så vidare.

Nackdelen med allt för breda religiösa kall ser jag som att gruppen blir väldigt splittrad. Vissa vill fara iväg och ta över en stad medan andra vill kopulera vildsint med taggiga ökenbuskar.

Jag skulle hellre se dessa kall som "Quests" som rollpersonerna har fått för att bana vägen för Messias återkomst!

Blasphemy said:
Anyhow... något jag tänkt på är ju att om man är säker på att Messias skall komma och att man skall hitta denne så måste ju en av tanken när man gör sin karaktär vara vilken typ av roll man skall ha i Messias nya rike. Vad måste man uppnå får att kunna nå den rollen och så vidare.
Precis. Fast kallen behöver inte nödvändigtvis vara vilken roll man kommer att ha i messias nya rike, eller måste det?
Blir det som att ingå i en valkampanj där man har bestämt vilka som skall ha vilka poster om man vinner valet för att sedan när man väl vunnit valet stå där och se hur någon annan tar din post?

Blasphemy said:
Nackdelen med allt för breda religiösa kall ser jag som att gruppen blir väldigt splittrad. Vissa vill fara iväg och ta över en stad medan andra vill kopulera vildsint med taggiga ökenbuskar.
Sant, det skapar en slittring inom gruppen vilket kan leda till att en berättels spretar åt alla håll och kanter. Inte bra och absolut inte vad jag vill uppnå.

Basphemy said:
Jag skulle hellre se dessa kall som "Quests" som rollpersonerna har fått för att bana vägen för Messias återkomst!
Det här är en jättebra idé!
Vad sägs om att när gruppen skapar sina huvudpersoner och väljer sina kall så poolas de ihop och blir till ett enda stort quest för samtliga huvudpersoner?
Skulle varje enskild huvudperson ha sitt personliga quest så är v tillbaka på det här med splittring, men om det blir något gemensamt så har man fört gruppen huvudpersoner samman och de strävar emot samma mål.
Det kan fortfarande finnas en Judas i gruppen. Det behöver heller inte bli något slags "Highway to heaven" eller så utan berättaren har bara en pool med quests som han kan skapa sin berättelse med, ett verktyg för att låta spelarna berätta vad de vill ha ut av brättelsen och dess frammarsch.

Blasphemy

Swashbuckler
Vad sägs om att när gruppen skapar sina huvudpersoner och väljer sina kall så poolas de ihop och blir till ett enda stort quest för samtliga huvudpersoner?
Mjo... eller så är det detsamma som äventyren...
Jag menar... du kan ju uppfylla en quest... och då är det ju trevligt om det via en profetia, syn, tolkning eller order från religiös ledare kan få en ny sådan som är på ett helt annat sätt.

Sedan...
När det gäller motståndare? Finns det andra som försöker finna Messias de med? Alltså... sådana som följer sina egna syner och försöker skapa sin egen "gud" eller vad man skall kalla det?

Eller är det så att motståndarna bara vill hindra Messias eller är ignoranta till hans ankomst?

Mjo... eller så är det detsamma som äventyren...
Jag menar... du kan ju uppfylla en quest... och då är det ju trevligt om det via en profetia, syn, tolkning eller order från religiös ledare kan få en ny sådan som är på ett helt annat sätt.
Men hur tänker du dig att detta hänger ihop med de religösa kallen?
Jag menar, varje kall har ju jus ett kall, right?

Sedan...
När det gäller motståndare? Finns det andra som försöker finna Messias de med? Alltså... sådana som följer sina egna syner och försöker skapa sin egen "gud" eller vad man skall kalla det?
Ja det gör det. Dels Nibiru samt diverse oliktänkande Kaynorier. De olika ätterna, stadsstaterna osv har olika synsätt på detta och det inverkar självklart på huvudpersonernas kall och quest.
Min tanke är att huvudpersonerna inte är de enda som har fått ett kall och då synen (tänk olika religioners syn på messias, Kristna, Judar, Muslimer etc) skiljer sig åt så strävar man åt olika håll vilket skapar en motsättning som jag tror blir mycket intressant.

Eller är det så att motståndarna bara vill hindra Messias eller är ignoranta till hans ankomst?
En del vill det för de tror inte på att messias kommer att frälsa dem, således så finns det folk som bra är ute efter at förstöra eller förhindra profetior, reliker mm så att messias inte kan anlända.