Beastslayer
ROTN
I Messiah så är tanken att alla roller på olika sätt är knutna till messias kommande eller icke kommande. Och det är just det jag hade tänkt filosofera lite omkring i den här tråden, och jag hoppas på en del input, både indietänk och tradtänk är förstås välkommnet.
Så, rollerna för att förklara det enkelt är i min huvud just nu rätt typiska stereotyper som skall ha en koppling till messias.
Vi kan ta ett exempel.
Azial är budbäraren. Budbäraren är hans religiösa roll och det ska ge honom en nyckelroll precis som alla andra roller.
Rollen ska genom förmågor, färdigheter eller dyl påverka utgången utav en berättele/kampanj beroende på rollens agerande i spel. Detta skall kunna ge både negativa och positiva konsekvenser.
Jag kan bara inte komma på hur jag ska hantera detta regelmekaniskt.
Det känns som att något system liknande det som nWoD använder för Virtue & Vice skulle fungera, men jag är inte helt säker på om det faktiskt är vad jag söker eller ej. Men det känns som att något åt det hållet skulle passa väldigt bra till Messiah.
För er som inte känner till hur Virtue & Vice fungerar så är det ett sätt för karaktären att få tillbaka en resurs som kallas willpower. Det ger mer Willpoer tillbaka att spela ut sin Virtue, men det är generellt svårare medans det är lättare att ge in för sin Vice (De sju dödssynderna).
Så om jag skulle inspireras av nWoD´s system så måste det endå på något sätt påverka ingame spelet mer än att ge tillbaka Messiah´s form av Willpower, dvs Öde. Det skall påverka i en betydligt större grad än så och det är lite det jag har svårt att riktigt få ett grepp omkring.
Jag har tänkt i skalor. Typ att om X antal spelare lyckats nå upp i X antal Y så kommer de ske saker ingame. Och när det skett Y antal saker ingame så kommer messias, typ.
Jag har tänkt i pooler på samma sätt, ungefär. På sätt och vis är ju ovanstående exempel en typ av poolsystem, eller är det? Finns det andra typer av poolsystem?
Det här är spelets absolut viktigaste mekanik och också den absolut mest svårdesignade biten så jag hoppas på en del input.
Jag hoppas att det inte blev för rörigt eller flummigt!
Så, rollerna för att förklara det enkelt är i min huvud just nu rätt typiska stereotyper som skall ha en koppling till messias.
Vi kan ta ett exempel.
Azial är budbäraren. Budbäraren är hans religiösa roll och det ska ge honom en nyckelroll precis som alla andra roller.
Rollen ska genom förmågor, färdigheter eller dyl påverka utgången utav en berättele/kampanj beroende på rollens agerande i spel. Detta skall kunna ge både negativa och positiva konsekvenser.
Jag kan bara inte komma på hur jag ska hantera detta regelmekaniskt.
Det känns som att något system liknande det som nWoD använder för Virtue & Vice skulle fungera, men jag är inte helt säker på om det faktiskt är vad jag söker eller ej. Men det känns som att något åt det hållet skulle passa väldigt bra till Messiah.
För er som inte känner till hur Virtue & Vice fungerar så är det ett sätt för karaktären att få tillbaka en resurs som kallas willpower. Det ger mer Willpoer tillbaka att spela ut sin Virtue, men det är generellt svårare medans det är lättare att ge in för sin Vice (De sju dödssynderna).
Så om jag skulle inspireras av nWoD´s system så måste det endå på något sätt påverka ingame spelet mer än att ge tillbaka Messiah´s form av Willpower, dvs Öde. Det skall påverka i en betydligt större grad än så och det är lite det jag har svårt att riktigt få ett grepp omkring.
Jag har tänkt i skalor. Typ att om X antal spelare lyckats nå upp i X antal Y så kommer de ske saker ingame. Och när det skett Y antal saker ingame så kommer messias, typ.
Jag har tänkt i pooler på samma sätt, ungefär. På sätt och vis är ju ovanstående exempel en typ av poolsystem, eller är det? Finns det andra typer av poolsystem?
Det här är spelets absolut viktigaste mekanik och också den absolut mest svårdesignade biten så jag hoppas på en del input.
Jag hoppas att det inte blev för rörigt eller flummigt!