Nekromanti Messiah: Rollernas inverkan

I Messiah så är tanken att alla roller på olika sätt är knutna till messias kommande eller icke kommande. Och det är just det jag hade tänkt filosofera lite omkring i den här tråden, och jag hoppas på en del input, både indietänk och tradtänk är förstås välkommnet.

Så, rollerna för att förklara det enkelt är i min huvud just nu rätt typiska stereotyper som skall ha en koppling till messias.

Vi kan ta ett exempel.

Azial är budbäraren. Budbäraren är hans religiösa roll och det ska ge honom en nyckelroll precis som alla andra roller.
Rollen ska genom förmågor, färdigheter eller dyl påverka utgången utav en berättele/kampanj beroende på rollens agerande i spel. Detta skall kunna ge både negativa och positiva konsekvenser.

Jag kan bara inte komma på hur jag ska hantera detta regelmekaniskt.
Det känns som att något system liknande det som nWoD använder för Virtue & Vice skulle fungera, men jag är inte helt säker på om det faktiskt är vad jag söker eller ej. Men det känns som att något åt det hållet skulle passa väldigt bra till Messiah.

För er som inte känner till hur Virtue & Vice fungerar så är det ett sätt för karaktären att få tillbaka en resurs som kallas willpower. Det ger mer Willpoer tillbaka att spela ut sin Virtue, men det är generellt svårare medans det är lättare att ge in för sin Vice (De sju dödssynderna).
Så om jag skulle inspireras av nWoD´s system så måste det endå på något sätt påverka ingame spelet mer än att ge tillbaka Messiah´s form av Willpower, dvs Öde. Det skall påverka i en betydligt större grad än så och det är lite det jag har svårt att riktigt få ett grepp omkring.

Jag har tänkt i skalor. Typ att om X antal spelare lyckats nå upp i X antal Y så kommer de ske saker ingame. Och när det skett Y antal saker ingame så kommer messias, typ.

Jag har tänkt i pooler på samma sätt, ungefär. På sätt och vis är ju ovanstående exempel en typ av poolsystem, eller är det? Finns det andra typer av poolsystem?

Det här är spelets absolut viktigaste mekanik och också den absolut mest svårdesignade biten så jag hoppas på en del input.
Jag hoppas att det inte blev för rörigt eller flummigt!

Genesis

Ni dés ni maître
Jo, det blev lite svårbegripligt. Jag är inte helt med på vad du är ute efter. Jag drar till med ett förslag för att se om det är något liknande du vill ha. Det känns som att det här är det enklaste sättet att göra det jag tolkar det som att du vill ha.

Varje roll har en nyckel, ungefär som keys i Solar/TSoY. Så varje gång budbäraren håller en predikan för minst 100 människor som inte hört henne förut så får gruppen ett messiaspoäng. Andra roller har andra nycklar som ger messiaspoäng. Efter ett visst antal messiaspoäng är uppnådda kommer messias.

Är det den här typen av mekanik du är ute efter? Fast mer komplicerad än så? Vill du bygga in svåra val (som i vad nWoD verkar försöka få in)?

Du verkar ha förstått rätt bra vad jag var ute efter! :gremsmile:

Ja, det är precis det du beskriver jag är ute efter. Jag har bara kört fast på hur jag ska genomföra det. Och hur exakt skeendet skall vara.
Ska alla roller lägga till poäng till potten eller ska de också dras ifrån beroende på roll och genomförande?
Ska det vara lättare att dra ifrån än att lägga till?

Tänk att varje roll har ett sätt att lägga till poäng och en att dra ifrån. Vad ska repspektive sak innebära utöver att man lägger/drar ifrån poäng i potten? Bör det finnas förutbestämt eller ska man tillverka verktyg så att varje berättare bygger dessa genom ett slags system?

Mogger

Hipsteranka
Avgör detta på något sätt om Messiah dyker upp eller inte? Så att RP:s handlingar står i direkt relation till ankomsten?

Typ, när ni har 25 poäng anländer Messiah?

Jag är inte säker på att det är optimalt isf, men väntar på ditt svar innan jag börjar trassla in mig i sånt som kanske inte är aktuellt. :gremsmile:

Måns said:
Avgör detta på något sätt om Messiah dyker upp eller inte? Så att RP:s handlingar står i direkt relation till ankomsten?

Typ, när ni har 25 poäng anländer Messiah?
Så är tanken just nu i vilket fall. Så spot on. Men tanken jag har är att skalan ska gå åt båda hållen.

Vid +25 poäng så kommer han anlända.

Vid -25 poäng så sker istället något extremt åt andra hållet.

Typ så.

Mogger

Hipsteranka
Det jag funderar på om det metaspelet är önskvärt? Spelarna tänker:

"Nu måste jag be för 100 personer för vi har bara 5 poäng" istället för "jag måste bereda väg för Messiah med alla medel som står till buds! Och jag måste göra det nu, det är mitt gudomliga kall o.s.v."

Den typen av mekaniker som Genesis pratar om ovan tycker jag funkar mycket bättre när de kokas ned till ett individuellt val baserat på situationer i fiktionen. I ditt fall kan det bli coolt och intensivt men samtidigt kan det blir för transparent vad det egentligen är som händer.

Jag hade föredragit att Messiah sätter upp ett antal "mål" som måste uppfyllas inom en tidsperiod, kanske att man kan dela upp dem i flera perioder, men jag tycker att det ska vara helt ovisst nästan hela tiden om Messiahs kommer att återvända eller inte.

Tänk den här scenen:

RP står den utvalda platån i öknen, de har gjort allt som står i deras makt för att bereda väg för Messiah, de har offrat sina förstfödda, de har slaktat otrogna etc, etc...Ett bibliskt oväder, blixtar och stormar. Men så drar molnen bort och inget händer. RP står där, Messiah kommer inte. The End.

Hade RP stått där, och spelarna visste att de hade 21 poäng hade det inte funnits någon dramatik.

Förutsatt att jag har förstått spelkonceptet och din intention. Jag kan vara helt fel ute.

Hur använder/bränner man (spelarna) poängen i spelet då?
Tanken har redan utvecklats till att poängen fungerar på ett liknande sätt som Öde fungerar i Noir, då det är samma regelkärna som kommer att användas till Messiah.

Man kommer kunna spendera sina "Messiahpoäng" på att framkalla liknande saker som man kan med öde, fast en del saker kommer med all sannolikhet att skilja sig markant då det är två olika typer av spel, trots att de har samma regelkärna.

Så rollernas kall ger dem poäng som de kan använda på ett liknande sätt som öde för att svara mer kortfattat.

Ram

Skev
Draugen said:
Så rollernas kall ger dem poäng som de kan använda på ett liknande sätt som öde för att svara mer kortfattat.
Det var många år sedan jag läste Noir, skulle du vilja förklara lite mer? :gremsmile:

Måns said:
Det jag funderar på om det metaspelet är önskvärt? Spelarna tänker:

"Nu måste jag be för 100 personer för vi har bara 5 poäng" istället för "jag måste bereda väg för Messiah med alla medel som står till buds! Och jag måste göra det nu, det är mitt gudomliga kall o.s.v."

Den typen av mekaniker som Genesis pratar om ovan tycker jag funkar mycket bättre när de kokas ned till ett individuellt val baserat på situationer i fiktionen. I ditt fall kan det bli coolt och intensivt men samtidigt kan det blir för transparent vad det egentligen är som händer.
Det är helt sant. Det skapar nog ett metatänk som inte kommer att lyfta fram de jag vill. Som jag svarade Ram så tror jag att redan fått en tydligare bild.

"Messiahpoängen" får man in genom att följa sitt kall, eller sin roll om man så hellre vill. Dessa kan spenderas för att ge liknande effekter likt de i Noir.

Men jag känner endå att jag vill att rollerna med sina kall skall vara knutna till messias kommande. Alltså på ett regelmekaniskt sätt.

Jag hade föredragit att Messiah sätter upp ett antal "mål" som måste uppfyllas inom en tidsperiod, kanske att man kan dela upp dem i flera perioder, men jag tycker att det ska vara helt ovisst nästan hela tiden om Messiahs kommer att återvända eller inte.

Tänk den här scenen:

RP står den utvalda platån i öknen, de har gjort allt som står i deras makt för att bereda väg för Messiah, de har offrat sina förstfödda, de har slaktat otrogna etc, etc...Ett bibliskt oväder, blixtar och stormar. Men så drar molnen bort och inget händer. RP står där, Messiah kommer inte. The End.

Hade RP stått där, och spelarna visste att de hade 21 poäng hade det inte funnits någon dramatik.

Förutsatt att jag har förstått spelkonceptet och din intention. Jag kan vara helt fel ute.
Helt klart mkt coolare än att stå på platån med sina 21 poäng, helt klart.
Men frågan kvarstår dock. Kan man på ett intressant sätt binda rollernas kall till messias kommande på annat sätt än en rad med punkter som de beöer bocka av.

Vad skiljer det från att plöja sin väg igenom en dungeon?

Ram

Skev
Draugen said:
Helt klart mkt coolare än att stå på platån med sina 21 poäng, helt klart.
Men frågan kvarstår dock. Kan man på ett intressant sätt binda rollernas kall till messias kommande på annat sätt än en rad med punkter som de beöer bocka av.

Vad skiljer det från att plöja sin väg igenom en dungeon?
Nu beror det nog mycket på vad du vill ha för typ av spel, men...

Som jag ser det så måste rollerna utmanas, hela tiden testas gentemot sin tro, sina grundstenar. Att stå inför ett barn som troligen är besatt och det enda sättet att rena byn blir att döda barnet. Att göra svåra och kortsiktigt dåliga saker i guds namn. Att tvingas följa eller lyda en brutal korsfarare som agerar i guds namn men som är så förblindad i sin tro att han tappat delar av sin mänsklighet. Och så vidare.

Svåra val helt enkelt. Utamaningar.

Öde kan användas till följande i just Noir.

Beskydda: Ta på sig någon annans skada.

Förändra situation: En person kan märkbart förändr en sitution

Känner en kontakt: Man bränner öde och vips så eteblerar man en kontakt

Räddning: Bistå en annan person med ditt eget öde.

Bita ihop: När du är dödligt sårad får du noralt inte agera. Spendera ett öde och agera under en runda.

Inspiation: Kör gruppen fast kan de spendera öde för att få en ledtråd av berättaren (SL).

Leka med oddsen: Lägg till upp till 5st tärningar på ett slag innan tärningarna är rullade eller spendera 4 poäng för att slå en extra tärning efter att slaget genomfört.

Överleva: Sänk ner skada när du är rätt säker på att den kommer att komma.

Ram said:
Nu beror det nog mycket på vad du vill ha för typ av spel, men...

Som jag ser det så måste rollerna utmanas, hela tiden testas gentemot sin tro, sina grundstenar. Att stå inför ett barn som troligen är besatt och det enda sättet att rena byn blir att döda barnet. Att göra svåra och kortsiktigt dåliga saker i guds namn. Att tvingas följa eller lyda en brutal korsfarare som agerar i guds namn men som är så förblindad i sin tro att han tappat delar av sin mänsklighet. Och så vidare.

Svåra val helt enkelt. Utamaningar.
Sjävklart, men det är mer regelmekaniken jag försöker att klura på här. Det du syftar på här låter mer som olika scenariostrukturer än någon regelmekanik.

Ska Maitrï som Kaynorierna kallar denne frälsare vara kopplade till någon form av regelmekanik eller står det bättre i händerna på berättaren. Ska de hinder & mål som Måns talade om vara det som avgör om frälsaren kommer eller ej?

Och på vilket sätt binder man samman rollerna med Maitrï och förankrar dem där. Gör man det bäst med att varje spelare väljer en kallelse, något som driver dem, en uppenbarelse de fått och som nu mer eller mindre styr deras liv och som spelarna får belöning för att följa?

Eller räcker det att använda sig utav "Drivkrafterna" som Noir så starkt uppmanar en till?

Ram

Skev
Draugen said:
Sjävklart, men det är mer regelmekaniken jag försöker att klura på här. Det du syftar på här låter mer som olika scenariostrukturer än någon regelmekanik.

Ska Maitrï som Kaynorierna kallar denne frälsare vara kopplade till någon form av regelmekanik eller står det bättre i händerna på berättaren. Ska de hinder & mål som Måns talade om vara det som avgör om frälsaren kommer eller ej?
Hm. Jag har kanske låst för mycket på (Öde >= 25 och rätt ingame-storytrigger -> frälsaren kommer)...

Om man antar att det i grund och botten skall handla om "regeluppfyllnad", "fromhet" och liknande och man vill klä det i regler så skulle jag nog hänga upp det på ett antal ingame-beteenden.

För det första, korrekt beteende i vardagen. Görs det som skall göras, görs det på rätt sätt, görs det med rätt passion etc?

För det andra, hur går det när tron testas? Är det tydligt vad som är rätt? Vad måste göras? Vad står på spel? Vad måste offras för att göra rätt?

För det tredje (i den mån det finns), hur går det i scenariot? Vad finns det för milstenar? Har de uppfyllts?

Sedan kan man involvera diverse hjälpmedel för spelarna. Bikt (som hintar om hur man ligger till), bot (som kan putsa lite på dåliga statusar, men som kanske kostar tid som man inte har) etc.

Jag tror att det är ganska viktigt att siffran (om den finns) är dold för spelarna både för känslan och för att undvika metaspelande.

Draugen said:
Och på vilket sätt binder man samman rollerna med Maitrï och förankrar dem där. Gör man det bäst med att varje spelare väljer en kallelse, något som driver dem, en uppenbarelse de fått och som nu mer eller mindre styr deras liv och som spelarna får belöning för att följa?

Eller räcker det att använda sig utav "Drivkrafterna" som Noir så starkt uppmanar en till?
Det är alltid underbart när drivkrafter fungerar. :gremsmile:

Jag ska börja med att förklara att jag öht inte bestämmt något alls ännu. Jag har en vision om hur jag vill att det ska kännas, att sedan för över den är en något svårare sak.

Ram said:
Hm. Jag har kanske låst för mycket på (Öde >= 25 och rätt ingame-storytrigger -> frälsaren kommer)...
Kanske. Jag tror jag skrev att jag nog inte tycker det är en optimal idé endå. Men på ett eller annat sätt så behöver berättaren (SL) kunna få redskap att mäta det. Eller så lämnar jag det bara helt öppet, det är förstås också ett alternativ, men det går inte riktigt ihop med vad jag föreställt mig.

Det kanske är såpass enkelt att istället för att KÖPA öde för livserfarenhet (exp) så spelar man tillbaka den precis som man får tillbaka willpower i nWoD.
Det gör att spelarna uppmanas att följa sina valda kallelser och det går ihop med Maitrï´s ankomst också eftersom spelarna uppmanas att följa sina kallelser som är bundna till religionen och tron på att Maitrï skall frälsa deras folk.

Jag vet inte?

Ram

Skev
I hast en kort fråga: Är det centralt för spelet att hen kommer och vad tänks hända då?

Smrtihara

Warrior
Efter att ha läst alla andra svar så tänker jag:

Måste det vara så konkreta mål? "Predika för 100 personer få ett poäng" uppmuntrar till metaspel. Men om målet är mer abstrakt och upp till spelaren, så blir målet liktydigt med att spela sin rollperson. Tex. "bevisa din tro för dig själv", väldigt abstrakt och uppmuntrar inte till metaspel för att samla poäng. Nu finns det en medelväg mellan "predika för 67 pers" och "öppna ditt hjärta mot ljuset". Det behöver inte vara kliniskt eller ospelbart hippie. Sedan kan detta vara inbyggt i rollen (typ Apocalypse World) eller tillägg (typ nWoD)

25 poäng behöver väl inte betyda att Messiah dimper ner och fixar biffen. 25 poäng kan väl vara vad som behövs för att starta processen? Som en nedräkning till point of no return, nedräkning till slutspurten där allt avgörs. Handlingarna, storyn och rollpersonerna, spelarna och spelledaren kan styra om Messiah anländer och hur Messiah i så fall anländer.

Jag ser hellre en mekanik som låter spelledaren sätta upp mål för ankomsten och hjälper honom/henne att organisera dem och knyta dem till reglerna. How to för att bygga en story med dessa element i Messiah helt enkelt.

Well, spelet heter ju trots allt Messiah, så ja det är en väldigt central del av settingen och spelet.
Men samtidigt så är settingen så mkt mer, och vill man bortse från hela den biten så kommer man kunna göra det, men den kommer endå finnas där, förankrad i bakgrunden såvida man inte väljer att ignorera den hell viöket självklart går.

Och så en kortare variant, ja!

Måns said:
Finns det någon kraft som motsätter sig messiahs återkomst?
En mycket bra fråga!

Ja, det gör det. Är det viktigt att veta exakt hur denna kraft manifesterar sig i spelet eller kan du utveckla din idé endå?