Beastslayer
ROTN
En god poäng.Smrtirara said:Måste det vara så konkreta mål? "Predikha för 100 personer få ett poäng" uppmuntrar till metaspel. Men om målet är mer abstrakt och upp till spelaren, så blir målet liktydigt med att spela sin rollperson. Tex. "bevisa din tro för dig själv", väldigt abstrakt och uppmuntrar inte till metaspel för att samla poäng. Nu finns det en medelväg mellan "predika för 67 pers" och "öppna ditt hjärta mot ljuset". Det behöver inte vara kliniskt eller ospelbart hippie. Sedan kan detta vara inbyggt i rollen (typ Apocalypse World) eller tillägg (typ nWoD)
Jag tror att poängräkning just i det fallet skippas helt. Dags för inledning av speltest utav lite olika idéer!Smrtihara said:25 poäng behöver väl inte betyda att Messiah dimper ner och fixar biffen. 25 poäng kan väl vara vad som behövs för att starta processen? Som en nedräkning till point of no return, nedräkning till slutspurten där allt avgörs. Handlingarna, storyn och rollpersonerna, spelarna och spelledaren kan styra om Messiah anländer och hur Messiah i så fall anländer.
Har du några konkreta exempel eller idéer på hur sådan mekanik/hjälpmedel skulle kunna se ut?Smrtihara said:Jag ser hellre en mekanik som låter spelledaren sätta upp mål för ankomsten och hjälper honom/henne att organisera dem och knyta dem till reglerna. How to för att bygga en story med dessa element i Messiah helt enkelt.
Oc till trots att mitt svar blev rätt så kort så väckte ditt svar många tankar i mitt huvud. Jag återkommer med ett lite djupare inlägg.