Nekromanti Messiah: Rollernas inverkan

Smrtirara said:
Måste det vara så konkreta mål? "Predikha för 100 personer få ett poäng" uppmuntrar till metaspel. Men om målet är mer abstrakt och upp till spelaren, så blir målet liktydigt med att spela sin rollperson. Tex. "bevisa din tro för dig själv", väldigt abstrakt och uppmuntrar inte till metaspel för att samla poäng. Nu finns det en medelväg mellan "predika för 67 pers" och "öppna ditt hjärta mot ljuset". Det behöver inte vara kliniskt eller ospelbart hippie. Sedan kan detta vara inbyggt i rollen (typ Apocalypse World) eller tillägg (typ nWoD)
En god poäng.

Smrtihara said:
25 poäng behöver väl inte betyda att Messiah dimper ner och fixar biffen. 25 poäng kan väl vara vad som behövs för att starta processen? Som en nedräkning till point of no return, nedräkning till slutspurten där allt avgörs. Handlingarna, storyn och rollpersonerna, spelarna och spelledaren kan styra om Messiah anländer och hur Messiah i så fall anländer.
Jag tror att poängräkning just i det fallet skippas helt. Dags för inledning av speltest utav lite olika idéer!

Smrtihara said:
Jag ser hellre en mekanik som låter spelledaren sätta upp mål för ankomsten och hjälper honom/henne att organisera dem och knyta dem till reglerna. How to för att bygga en story med dessa element i Messiah helt enkelt.
Har du några konkreta exempel eller idéer på hur sådan mekanik/hjälpmedel skulle kunna se ut?

Oc till trots att mitt svar blev rätt så kort så väckte ditt svar många tankar i mitt huvud. Jag återkommer med ett lite djupare inlägg.

Ram

Skev
Vad är tänkt att hända när han kommer då? Är spelet slut eller går man in i en ny fas (typ Kult)?

Mogger

Hipsteranka
Draugen said:
Ja, det gör det. Är det viktigt att veta exakt hur denna kraft manifesterar sig i spelet eller kan du utveckla din idé endå?
Säg att du kan använda Öde antingen för Messiah eller för dig själv. För dig själv innebär att situationen inte direkt har med ditt kall att göra (alla roller bör ha ett tydligt kall som talar om vad messiah förväntar sig att de ska göra, eller snarare hur de ska bete sig). När du använder Öde för att hjälpa Messiah är allt frid och fröjd, men om du använder Öde för egen vinning så ökar den kraft som motsätter sig messiahs ankomst. Jag vet inte hur kraften förstärks, men det bör inte vara några problem.

Hur, när och om messiah anländer har inget med det här att göra, men det ger en cool twist på hur du spenderar Öde.

Måns said:
Säg att du kan använda Öde antingen för Messiah eller för dig själv. För dig själv innebär att situationen inte direkt har med ditt kall att göra (alla roller bör ha ett tydligt kall som talar om vad messiah förväntar sig att de ska göra, eller snarare hur de ska bete sig). När du använder Öde för att hjälpa Messiah är allt frid och fröjd, men om du använder Öde för egen vinning så ökar den kraft som motsätter sig messiahs ankomst. Jag vet inte hur kraften förstärks, men det bör inte vara några problem.

Hur, när och om messiah anländer har inget med det här att göra, men det ger en cool twist på hur du spenderar Öde.

Jag tror jag förstår din tanke. Om man i sin ROLL följer sin kallelse och då spenderar öde för den saken, då är allt frid och fröjd, men om man gör själviska handlingar tvärtemot. Korrekt?

Det är en mkt god idé!

Tanken är faktiskt att man går in i en ny fas. Om den tanken blir verklighet eller inte återstår att se, just nu så koncentrerar vi oss på att få klart själva spelet.

Om fas 2 (som vi kan kalla den än så länge) blir verklighet så kommer det att bli en ny bok.

Mogger

Hipsteranka
Draugen said:
Jag tror jag förstår din tanke. Om man i sin ROLL följer sin kallelse och då spenderar öde för den saken, då är allt frid och fröjd, men om man gör själviska handlingar tvärtemot. Korrekt?

Det är en mkt god idé!
Precis så ja. Det är en variant på Nature i Mouse Guard.

Det var som sagt en bra idé. Den kniper jag direkt.

Nu är det nog dags att starta en ny tråd om de olika "kall". Behöver lit tankar och idéer där också.

Blasphemy

Swashbuckler
I Messiah så är tanken att alla roller på olika sätt är knutna till messias kommande eller icke kommande.
Du säger icke-kommande? Så finns det roller som tjänar på att Messias inte kommer?

Hur som haver... jag tycker det är ett intressant koncept men först så är det intressant att veta skalan på saker och ting samt hur spelet skall arta sig?

Är målet att resa runt och samla ihop de här poängen och när de är insamlade så kommer Messias? Det tycker jag blir lite hmmmm snävt... för man vet som redan vad målet är. Det är som bara att jaga efter det.

Ett litet förslag från mig är att man utför handlingar som förbereder Messias ankomst - dessa handlingar kan vara i form av olika dåd (poäng om man så vill). När de når upp till en summa så träder spelet in i en ny fas - ett sigill är brutet och ett tecken uppenbarar sig och Messias ankomst är ett steg närmare.

Likaså kan andra dåd bryta sigill som vrider värden i en riktning som inte går emot Messias - eller kanske en mörk sådan. På detta sätt skulle spelarna kunna "bygga" Messias och skapa en gud med hjälp av sina handlingar.

Så... för min del får det gärna finnas profetior, pakter med demoner, kraftriter i städer och zigguratter samt att det som man får tillbaka är ständiga överraskningar och twistar i historien.

Typ... som att baka en tårta - problemet är bara att man inte riktigt vet vilka ingredienser man får ut ur skafferiet. Får man ut de rätta så blir det en superfin messias. Får man ut det felaktiga kan det bli rena döden.

Blasphemy said:
Du säger icke-kommande? Så finns det roller som tjänar på att Messias inte kommer?
Roller i gruppen? Hmm, jag tänker mig att det kanske är något som kan växa fram i en grupp, men omden finns där från början? Nej, det är inte min tanke. Åtminstone inte direkt i spelargruppen.

Om det finns fraktioner som tjänar på att messias inte kommer? Absolut!
Sedan är tanken också att Kaynorierna dels inte är ett enat folk och att de delar meningen om messias, vem/vad/hur och så vidare. Men hos Kaynorierna som är ett slaget folk under Nibiru (Den främmande makt som ockuperat dem) finns det nog ingen som faktiskt tjänar på att messias inte skulle anlända. Däremot så lär det finnas individer med en vriden syn på saken som säkert ser det som att dennes folk har något att förlora på att messias anländer.

Blasphemy said:
Hur som haver... jag tycker det är ett intressant koncept men först så är det intressant att veta skalan på saker och ting samt hur spelet skall arta sig?

Är målet att resa runt och samla ihop de här poängen och när de är insamlade så kommer Messias? Det tycker jag blir lite hmmmm snävt... för man vet som redan vad målet är. Det är som bara att jaga efter det.
En mycket god poäng.
Grundtanken är det, men du breder ut den och gör den bättre rättvisa här nedan.

Blasphemy said:
Ett litet förslag från mig är att man utför handlingar som förbereder Messias ankomst - dessa handlingar kan vara i form av olika dåd (poäng om man så vill). När de når upp till en summa så träder spelet in i en ny fas - ett sigill är brutet och ett tecken uppenbarar sig och Messias ankomst är ett steg närmare.

Likaså kan andra dåd bryta sigill som vrider värden i en riktning som inte går emot Messias - eller kanske en mörk sådan. På detta sätt skulle spelarna kunna "bygga" Messias och skapa en gud med hjälp av sina handlingar.

Så... för min del får det gärna finnas profetior, pakter med demoner, kraftriter i städer och zigguratter samt att det som man får tillbaka är ständiga överraskningar och twistar i historien.

Typ... som att baka en tårta - problemet är bara att man inte riktigt vet vilka ingredienser man får ut ur skafferiet. Får man ut de rätta så blir det en superfin messias. Får man ut det felaktiga kan det bli rena döden.
Oerhört bra idé. Tycker du att man ska bygga någon form utav mekanik för detta, eller ska man lämna det mer åt varje enskild berättare att avgöra.
Jag menar förstås att man ger redskapen för att genomföra det du beskriver, men fågan är på vilket sätt?

Blasphemy

Swashbuckler
Oerhört bra idé. Tycker du att man ska bygga någon form utav mekanik för detta, eller ska man lämna det mer åt varje enskild berättare att avgöra.

Jag menar förstås att man ger redskapen för att genomföra det du beskriver, men fågan är på vilket sätt?
Well... I don't know...

Någon form av mekanik bör det ju vara... Spelledaren bör ju veta hur man tar fram sigillet/uppdragen/questen och i denna ha ett utvalt antal steg. Sedan får spelledaren ta hänsyn till hur rollpersonerna hanterar vardera steg och löser det.

På något sätt bör ju deras lösning påverka vad som komma skall. Man kan ju exempelvis erövra en stad genom att omvända befolkningen, tvinga dem till underkastelse eller förgifta den?

Och om nu Messias på något sätt skapas av dessa handlingar så torde ju han ärva attribut utifrån detta...

Kanske skulle man kunna ta lite D&D inspiration med alignments och naturkrafter. Alltså att det finns Godhet/Ödmjukhet Ondska/Grymhet Rättvisa/Laglydighet Kaos/Destruktivitet.

Så kan man ha en mätare med dessa fyra poler och se åt vilket håll det drar åt. Får man en Messias som är GRYM och DESTRUKTIV så kommer denna säkert vara kraftfull när det gäller att störta Nibiru - men kanske inte den schysstaste Messias (även om vissa krigsherrar säkert skulle tycka att hans regim var föredömlig).

Likaså skulle kanske en ÖDMJUK och RÄTTRÅDIG messias kunna vara lite för naiv och kraftlös.

Ett alternativ är ju att rollpersonerna får bonus beroende på var på mätaren allt befinner sig. Alltså... bonusmodifikationer på färdigheter eller något.

Ett mkt bra förslag på mekanik!

Jag återkommer nog med ett svar när jag filosoferat lite mer kring detta.