I en värld där absolut ondska och godhet existerar, så är det acceptabelt att individer i den världen diskuterar dessa företeelser. I en värld där ondska och godhet är värdeformuleringar grundade i användbarhet, som vår värld, så är det mer bekymmersamt. Men heller inte otänkbart. Att karaktärer dock skulle ha samma kategorier som spelsystemet hade jag dockat bonus-xp från mina spelare för. Att karaktärerna har någon slags nivå som de diskuterar ondska och godhet utifrån tycker jag är helt okej. Men samma som spelsystemet? Njae. Bryter lite barriären mellan in game och off game. Det är lite som att två muskelbyggare diskuterar hur mycket de har i styrka, i samma termer och nivåer som DnD. Blir lite... Otroligt. För immersions skull är det isf en bra idé om karaktärerna ges alternativa begrepp att röra sig med. T.ex entropisk i ställer för chaotic, stoisk i ställer för lawful, altruistisk i ställer för good, och egoistisk i ställer för evil. Nu förenklar jag lite väl mycket. Att bara swappa ord gör egentligen inte att det blir någon skillnad.
Men jag tror du förstår min poäng. Det blir lite som skillnaden mellan att en rollperson säger att de har "oerhört ont, svårt att andas och det tar emot att röra sig" och säga "jag har 10 HP kvar." Det tidigare känns troligare in game än det senare. Att sätta sig ned några ögonblic och snickra ihop ett alternativt alignment-system med begrepp som rollpersoner kan svänga sig med kommer förhoppningsvis göra samtalen mindre metagamiga.