Nekromanti [Meta] Optimera för pekplatta

Krille

Super Moderator
Antag att hela Sveriges rollspelande befolkning har pekplattor*. Antag att du håller på att skriva superrollspelet Sune. Och du inser förstås alla fördelarna med en pekplatta, så ditt rollspel Sune ska ges ut på en pekplatta. Eftersom bara ena halvan av befolkningen har en iPad, utan tycker att IOS är skit eftersom det är inlåst av Apple, så bör spelet inte ges ut som en app i iTunes appstore, utan som ett dokument av något slag, så att man kan skita i huruvida konsumenten har en iPad eller Android och dessutom slipper vara programmerare.

Vilket format skulle du använda, och hur skulle du optimera upplägget så att det är lika lättanvänt än en bok, eller ännu hellre ännu bättre? Vilka verktyg använder du för att nå dit?

* språknörderikrönikören på CS tycker att det är en bra benämning på iPad-liknande mackapärer, dvs en dator med pekskärm istället för ett tangentbord.

Gardener

Champion
Eftersom epub numera är en öppen standard så kan man tycka att den borde användas. Den kan även använda samma xml-format för annotationer som pdf, och delas mellan pdf och epub. Problemet är dock att epub inte stödjer tabeller, vilket ett rollspel kan tänkas behöva. <div>
</div> <div>Så mitt förslag är att dubbelpublicera som både pdf och epub, och ha samma annotationsfil. </div> <div>
</div> <div>Att ha en app för varje spel är puckat, hatar alla som ska ha egna appar för saker som det redan finns generella appar för. </div> <div>
</div> <div>Däremot kanske man kan tänka sig en RPG-ebook-läsare. Med inbyggd tärningsrullare, kartvisare (google maps med egna kartor?), och då helst något som funkar på både iOS och Android. </div>

claes

Swordsman
Gardener said:
Så mitt förslag är att dubbelpublicera som både pdf och epub, och ha samma annotationsfil.
Absolut det bästa alternativet. Jag läser alla mina rollspels-pdf:er på min iPad. Funkar alldeles utmärkt.

Gardener

Champion
OT: Open source-eboksläsare?

På tal om detta, finns det någon eboksläsare som är open sourcead? Tycker det är ett helveta med alla olika läsare och att alla ska ha sin egen variant. Men det vore också trevligt om det fanns en man kunde vidareutveckla med extra features, som till exempel tärningsrullare. Eller för sociala funktioner, delade diskussioner/kommentarer på specifika sektioner i en bok. Eller varför inte inbyggd FAQ, klicka på en regel och få upp förklaringar? <div>
</div> <div>
</div>

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag såg ett gyllene läge att gå OT så jag gör det..

Eftersom jag är data-handikappad är jag även iPhone-handikappad eller så är jag helt enkelt IT-handikappad?

Däremot så tycker jag om att ha saker så jag har ju införskaffat mig en iPhone eftersom dom skall vara bra att ha, men frågan är vilka appar man skall ha om man vill vara med i matchen?

Finns det bra SL-appar till mig som SL?

Lista gärna era "bra att ha appar" till mig så jag kan bruna ner mig i det hela, och få större användning för denna tingest.

/ Brun out.

Krille

Super Moderator
  • Plattan ska vara igång under spel.
  • Spelaren ska blixtsnabbt kunna slå upp ölhävarreglerna, och det ska helst ske snabbare än när spelaren tar sin bok, slår upp ungefär där tjockleken känns rätt, bläddrar tills sidorna ser bekanta ut och slutligen hittar regeln.
  • Markera sökfältet, kalla upp det virtuella tangentbordet och skriva ölh
  • Det ska naturligtvis se lika förbaskat snyggt ut som en fyrfärgsbok.

Gardener

Champion
Då bör det finnas interaktiva rollformulär. <div>
</div> <div>Färdigheterna är klickbara för att vika ut kort info om den, med länk för att hoppa till rätt sida i boken. </div> <div>Klickar man på värdet så slås ett slag för den färdigheten, med möjlighet att lägga till modifikationer. </div> <div>
</div> <div>En gång i tiden beskrev jag ett xml-format för att märka upp formulär med dylika möjligheter. Har nog tappat bort det nu dock. Dessutom skulle det säkert kunna göras i pdf eller xslt2 nu. </div>

krank

Går ondskans ärenden
Jag skulle nog bygga det hela som en AJAX-webapp, tror jag. Dynamisk, funkar t.om på iOS liksom på alla andra webläsare som skapats efter... tja, 2002 eller nåt.

Eller är det ett krav att man måste kunna använda den offline också?

Då skulle jag göra en något mindre interaktiv HTML+CSS+Javascriptvariant. Det finns apps, har jag för mig, för att tanka ner hemsidor även till iOS.

HTML5 har dessutom stöd för offlinegrejsande har jag hört, så det kan vara en väg det också.

Det viktigaste är dock att omedelbart sluta se det som en "bok" med "sidor". Det ska mer vara som en ruskigt interaktiv och strukturerad wiki, designad av nån med öga för interaktiv design och testad på massor av personer som fått tycka till om hur lättillgängligt saker och ting känns.

Gardener

Champion
Jag brukar rekommendera att man gör mobila appar med ramverk som Sencha Touch, för att få dem generella för flera plattformar. Då funkar det även för vanliga browsers. <div>
</div> <div>Just Sencha Touch har en del HTML5-stöd med tillgång till offline-storage, geolocation och annat trevligt. Bör fungera bra att köra offline. </div> <div>
</div> <div>Om alla har varsin platta så skulle det kunna finnas med SL-funktionalitet också. Typ enklare IM-stöd för att skicka "hemliga lappar" till exempel. Kan även vara bra att kunna lämna ut ny information portionsvis. </div> <div>
</div> <div>Alla kartor bör ju finnas i en google maps-app, med platser inlagda som klickbara punkter för att få upp infon om dom. Även här borde SL kanske låsa delar av kartan tills spelarna har besökt platsen. </div>

solvebring

Superhero
Och vad är det för fel på böcker och häften nu helt plötsligt?
*Höttar med käppen!*

Jag vill förövrigt anta att jag släpper mitt rollspel på bok också, för dem som inte vill, kan eller föredrar att läsa digitalt.

:gremwink:

Krille

Super Moderator
krank said:
Jag skulle nog bygga det hela som en AJAX-webapp, tror jag. Dynamisk, funkar t.om på iOS liksom på alla andra webläsare som skapats efter... tja, 2002 eller nåt.

Eller är det ett krav att man måste kunna använda den offline också?
Jatack. Mobilsurf är dyrt om man har minsta fel abonnemang och det är inte alla som har ett trådlöst nät i hemmet.

krank said:
Det viktigaste är dock att omedelbart sluta se det som en "bok" med "sidor".
Du kan se det som en "stack" med "skärmbilder" om du vill. Målet är ett upplägg som gör att om man har en pekplatta så ska man över huvud taget inte känna att man behöver bok. Det innebär att den måste vara lika snygg som en bok.

PS/OT: Varför har alla dina inlägg en massa HTML-kod i sig när man citerar dem?

Krille

Super Moderator
Gardener said:
Då bör det finnas interaktiva rollformulär.
En sak i sänder. Först vill jag ha en regelbok som funkar. Och helst så att man inte behöver ladda ner special-appen som inte finns till Android.

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Jag vill förövrigt anta att jag släpper mitt rollspel på bok också, för dem som inte vill, kan eller föredrar att läsa digitalt.
Det får du göra i en annan tråd. Här skiter jag i er bakåtsträvande gubbjävlar!

Krille

Super Moderator
Gardener said:
Om alla har varsin platta så skulle det kunna finnas med SL-funktionalitet också. Typ enklare IM-stöd för att skicka "hemliga lappar" till exempel. Kan även vara bra att kunna lämna ut ny information portionsvis.
Appappapp! En sak i sänder.

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Du kan se det som en "stack" med "skärmbilder" om du vill. Målet är ett upplägg som gör att om man har en pekplatta så ska man över huvud taget inte känna att man behöver bok. Det innebär att den måste vara lika snygg som en bok.
Mjo, jag fattar upplägget. Jag bara påpekar hur viktigt det är att ge upp idén om den framför allt linjära boken. Det är en central grej i varför jag inte tror på Drakar och Demoner Online; de tänker fortfarande "böcker".

Krille said:
PS/OT: Varför har alla dina inlägg en massa HTML-kod i sig när man citerar dem?
För att jag och övriga redaktörer använder en ny, fräsig texteditor som har knappar för fetstil och där man ser fetstilen direkt (som en ordbehandlare eller som vilken modern hemsida som helst). Planen är att införa denna för alla, så vi slipper ifrån kodandet. Att tvinga på folk kodande känns så... 90-tal. Man får koda i den nya om man vill, men man MÅSTE inte.

Och den nya editorn häver ur sig HTML. Vilket inte konverteras så snyggt när ni citerar.

Gardener

Champion
Krille said:
Gardener said:
Om alla har varsin platta så skulle det kunna finnas med SL-funktionalitet också. Typ enklare IM-stöd för att skicka "hemliga lappar" till exempel. Kan även vara bra att kunna lämna ut ny information portionsvis.
Appappapp! En sak i sänder.
<div>
</div> <div>=) Jag bara spånar vidare lite. </div> <div>
</div> <div>Men en opds-katalog-fil som pekar ut allt material, som finns som pdf och epub, med gemensamma annotationsfiler. PDF:en bör ha länkar, och annotationsfilen skulle kunna vara förifylld med extra info där det behövs. </div> <div>
</div> <div>Sen gäller det bara att ha en läsare som stödjer dessa öppna standarder, och som gärna har lokal sökningsfunktion osv. Stanza har det mesta, men inte riktigt fullt ut. </div>

krank

Går ondskans ärenden
Gardener said:
Men en opds-katalog-fil som pekar ut allt material, som finns som pdf och epub, med gemensamma annotationsfiler. PDF:en bör ha länkar, och annotationsfilen skulle kunna vara förifylld med extra info där det behövs.
...jag undrar fortfarande om epub/pdf verkligen är det bästa. De slår mig bara som simpla bokanaloger, väldigt linjära tingestar trots allt. begränsade av början-mitten-slutmentalitet...

Gardener

Champion
Därför jag föreslog opds-kataloger som samlar olika smådelar. Då kan man ha lite extensions för rollspelsspecifika saker också. Vet dock inte om det funkar att länka mellan olika entiteter i en katalog. <div>
</div> <div>Neal Stephenson har för övrigt en ipad-app med en bok-följetong med inbakad wiki. Nya "episoder" varje vecka, med tillhörande kartor och annat jox. Samt inbyggda sociala funktioner. Intressant koncept. Dock är jag lite anti mot att ha egna appar för varje grej. Men om det kunde göras med ett öppet format och en app för att läsa alla "bok-följetonger" så kanske det skulle kunna vara nåt. Gillar iaf idén med inbyggda sociala funktioner i eboksläsare. </div>

Krille

Super Moderator
krank said:
Mjo, jag fattar upplägget. Jag bara påpekar hur viktigt det är att ge upp idén om den framför allt <span style="font-style: italic;">linjära</span> boken. Det är en central grej i varför jag inte tror på Drakar och Demoner Online; de tänker fortfarande "böcker".
Det gör förmodligen jag också, men av en väldigt praktisk anledning: böcker är förbannat lättbläddrade. Kan man göra en datafil i valfritt format lika "lättbläddrad" så har man en killer-app.

Och jag menar inte hyperlänkar, index eller något annat. Jag menar att vara på slumpvist ställe i filen, och bläddra till vilket annat ställe som har just den informationen man vill ha, utan att behöva gå till en index-sida, och definitivt inte genom att gå till sökrutan och stava fel femtielva gånger och sedan navigera fel två gånger innan man upptäcker att sökbegreppet är fel.

Jag undrar om jag inte är ute efter en "grej" där man nyper ihop för att zooma ut dokumentet, rulla snabbt genom att snärta eller dra hela dokumentet och leta efter stället som ser rätt ut, sedan drar isär för att zooma in där för att till sist hitta rätt ställe. Liksom, en "grej" som drar nytta av att pekplattan är en pekplatta.

Jag tror jag är ute efter två saker. För det första en applikation med tillhörande filformat som löser problemet, eller så nära som möjligt. Helst ska det finnas på så många plattformar som möjligt, så att man slipper bry sig om En klase teknologier är inte vad jag är ute efter.

För det andra ett upplägg eller disposition av själva innehållet (content is king, ni vet), så att det är optimerat för en pekplatta. Den här biten är lite bortglömd i diskussionen, som hittills mest handlat om teknik. Men även innehållet måste optimeras, inte bara formatet eller applikationen.

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Jag undrar om jag inte är ute efter en "grej" där man nyper ihop för att zooma ut dokumentet, rulla snabbt genom att snärta eller dra hela dokumentet och leta efter stället som ser rätt ut, sedan drar isär för att zooma in där för att till sist hitta rätt ställe. Liksom, en "grej" som drar nytta av att pekplattan är en pekplatta.

Jag tror jag är ute efter två saker. För det första en applikation med tillhörande filformat som löser problemet, eller så nära som möjligt. Helst ska det finnas på så många plattformar som möjligt, så att man slipper bry sig om
I hear you problemet är att marknaden just nu ser ut så att Apple trasat sönder den lilla korsplattformsutveckling som tidigare fanns på mobila plattformar vilket ställer till det lite. jag tror tyvärr att det du snackar om kräver ny app - och det betyder, tyvärr, ett kvintuppelarbete om det ska funka på alla plattformar. iOS och Android räcker väl en bit, men sen har vi Windowsbaserade och linuxbaserade plattor på väg också, plus säkerligen en hoper med helt egna lösningar... Hur många användare är man villig att välja bort?

Det vore AWESOME om nån gick in med pengar eller åtminstone tid och enegagemang och gjorde en sån app som funkade på ALLA plattformar, men innan den grunden är lagd blir det hemskt svårt.

Krille said:
För det andra ett upplägg eller disposition av själva innehållet (content is king, ni vet), så att det är optimerat för en pekplatta. Den här biten är lite bortglömd i diskussionen, som hittills mest handlat om teknik. Men även innehållet måste optimeras, inte bara formatet eller applikationen.
Jag håller med.

Det jag tänker är dels att texten och bilderna, liksom tabellerna, måste vara byggda så att texten kan autoflöda och anpassa sig efter bildskärmen på den aktuella plattan. Gärna så man kan få texten större också. PDF är sämst här, anpassar sig inte ett dugg. Dels att strukturen måste vara ickelinjär. man kan tänka sig en helt utzoomad vy med olika "öar", typ "världen", "reglerna", "skapa rollperson" eller kanske "läsa innan spel" resp. "använda under spel". Sedan zoomar man in på "reglerna", "stridsregler", "konfliktslag" och där finns allt om konfliktslag...

Nu blir jag hemskt sugen på att göra mockups i Photoshop eller nåt för att visa hur jag menar, men det får vänta tills imorgon isf...