Nekromanti Metadiskussioner i Rollspelsforumet

CapnZapp

Myrmidon
Är det fler än jag som blir en smula nedstämd över att inse att det verkar vara många fler som diskuterar kring rollspel, snarare än att spela dem?

Och mer till poängen: hör dessa verkligen hemma i samma forum?

Detta slog mig när jag såg hur många av diskussionerna som INTE handlar om sådant jag besöker wrnu för. Låt mig exemplifiera vad jag tycker är kul: anekdoter i egna kampanjer, regelfrågor, äventyrsuppslag, att lösa diverse problem som uppstått i ens kampanj (som spelare eller SL), hur man balanserar stridigheter, hur man väver ihop intressanta intriger, vilka accessoarer jag ska ge min favorit-NPC för att ge bäst intryck på spelarna etc etc.

Alltså specifika frågor kring ett visst tillfälle, en viss kampanj, en viss situation.

När forumet istället behandlar frågor som vad som krävs för att man ska godta rollspelsillusionen, vad förutom karaktärens liv som är bra saker att ställa på spel, i vilken mån spelet ska vara verklighets-förankrat eller -flyende, om rollspel ska ta upp, kritisera eller anamma historiskt kvinnoförtryck etc etc etc.

Alltså allmänna frågor som känns väldigt distanserade från att verkligen sätta sig kring ett bord med sina vänner och börja spela. Som om vi tittade på rollspelet som företeelse utifrån perspektivet att skriva en doktorsavhandling.

(Jag menar verkligen inte att klanka ner på ovanstående diskussioner och deras deltagare; de är lika värdefulla som alla andra rollspelsrelaterade ämnen. Frågan är bara om de verkligen hör hemma i det allmäna Rollspelsforumet?)

Sodivra

Champion
Jag tror att för många av oss på det här forumet så är det inte de konkreta, specifika saker som bränner sig fast i hjärnan efter ett spelmöte, utan andra saker.

Om man som jag (som startat två av de trådar du listar) spelar impro/forge/story now så tänker man aldrig på hur man väver intrig eller designar SLPs mellan mötena (det sker ju under mötet), och kanske ganska sällan på hur reglerna ska tolkas. Istället blir det andra saker som flyter upp i huvudet efter mötet, såsom hur samspelet mellan spelarna funkade. Men för mig är det lika "köttsligt", riktigt och nära spel som att planera spel. (kolla här bara :gremsmile:)

Jag skulle vilja att alla kände sig lika hemma på forumet, men det går väl inte att komma ifrån att nätforum har normer och grupptillhörigheter, antar jag.

Hur skulle en uppdelning av rollspelsforumet kunna se ut, tänker du? Vad skulle de två (tre?) nya forumen ha för rubriker och teman?

Ögat

Hero
Jag har tänkt på samma grej, men jag tror att de hör hemma där. Själv upplever jag rollspelsforumet som "här pratar vi om rollspel i allmänhet" och då platsar sånt.

Men med det sagt skulle jag gärna omfördela min tid - från det nuvarande 20% spela, 80% tänka/skriva om spel till 80% spela, 20% tänka/skriva om spel - fast jag tror det mer har att göra med min egen "spelsituation".

Möller

Hubert Hortlax
Jag förstår inte riktigt.

Hur är tråden »hur balanserar man stridigheter?« mer nära faktiskt rollspel än »vad kan man ställa på spel utöver rollpersonernas liv?«.

Jag får intryck av att du vill att trådarna i Rollspels-forumet på något sätt knyts till ett pågående eller begynnande faktiskt spel. Fast det stämmer inte heller riktigt, för jag tycker dina exempel på andra trådar inte är det. Då skulle ditt exempel heta »hur balanserar jag denhär striden i min kampanj?«.

Så du får gärna förklara uppdelningen du vill åt lite tydligare.

Eksem

Champion
Jag tycker trådtitlarna är tillräckligt tydliga för att jag ska veta när det inte intresserar mig. Ibland är jag dum nog att läsa i och skriva i dem i alla fall*, men det är ju bara mitt eget fel.

Tycker det ska vara så få forum här som möjligt, och en uppdelning mellan "Meta" och "Actual play" är både svår att göra och leder till förvirring.

* Varför skrev jag i Arvidos senaste tråd? Det intresserar mig inte särskilt att diskutera, och jag har ingenting att tillägga. Men nej, som den mupp jag är måste jag in och skriva nåt ändå.

Save

Veteran
Om frågan enbart handlar om huruvida de allmänna rollspelsämnena verkligen hör hemma i det allmänna Rollspelsforumet, verkar det överflödigt med följande synpunkter:

"Som om vi tittade på rollspelet som företeelse utifrån perspektivet att skriva en doktorsavhandling",

"Låt mig exemplifiera vad jag tycker är kul: anekdoter i egna kampanjer, regelfrågor, äventyrsuppslag, att lösa diverse problem som uppstått i ens kampanj (som spelare eller SL), hur man balanserar stridigheter, hur man väver ihop intressanta intriger, vilka accessoarer jag ska ge min favorit-NPC för att ge bäst intryck på spelarna etc etc."

och

"Jag menar verkligen inte att klanka ner".

Dessutom saknas konkreta förslag på (del-)forumnamn för att ett minimum av konstruktivitet ska uppnås.

Men det var intressant att läsa om vad som du tycker är kul. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Det brukar dyka upp sådana här trådar då och då.

"Varför pratar ni om sånt som jag inte uppskattar? Kan vi inte lägga de trådarna någon annanstans?"

Jo visst hade det varit underbart om vi alla hade fått vårt önskeforum som bara ger oss exakt det vi vill ha och ber om. Eller (håll i hatten nu!) så försöker vi ta del av vad andra uppskattar med hobbyn (för den är ganska bred) eller (ett kanske enklare alternativ) så låter vi de trådarna som vi inte har något intresse av föbli olästa eller åtminstone så behöver vi inte engagera oss i dem.

Är det verkligen svårare än så?

Ps. Och vi spelar rollspel också, så du behöver inte känna dig nedstämd för vår skull. Men vi kan prata om den också. konstigt va? :gremwink:

RasmusL

Champion
Jag har de senaste tre-fyra månaderna spelat mer rollspel än någonsin, både tidsmässigt och omfångsmässigt (jag har gått från att ha spelat fyra-fem olika spel till närmare 30 under den perioden), och de tankar som väcks inom mig och som jag vill diskutera av att spela både traddigt-gamist och indie-story now rör just metaplanet och funderingar kring hur spelet fungerar, varför ett visst regelsystem skapar ett visst spel, vilka aspekter som kan användas för att bryta ner större helheter, etc.
Jag lägger nog närmare 75% av min tid på att spela och 25% på att fundera men jag är fortfarande inte särskilt intresserad av att diskutera specifika händelser under ett spelmöte om det inte illustrerar något på ett metaplan. Krönikor är inte för mig även om jag är mer spelare än tänkare.
Min intention är inte att lägga fram ovanstående som ett argument mot det du skrivit, bara att beskriva vad som får mig att vilja komma hit.

Ram

Skev
Att göra en uppdelning till ett teoriforum tycker åtminstone jag låter som en ganska trevlig tanke.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag är stenhårt emot all vidare uppdelning av de allmänna rollspelsforumen. Till och med uppdelningen rollspel och rollspelsmakande är egentligen för detaljerad och leder till att användare får problem att placera inläggen i rätt forum.

/tobias

Ram

Skev
Hade det kanske inte varit mer naturligt om man hade döpt dem lite tydligare och grupperat dem lite bättre?

T.ex:
Rollspel, teori, regler och spelskapande
Rollspel, scenarion och anekdoter

Eller dyl.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Gurgeh said:
Jag är stenhårt emot all vidare uppdelning av de allmänna rollspelsforumen. Till och med uppdelningen rollspel och rollspelsmakande är egentligen för detaljerad och leder till att användare får problem att placera inläggen i rätt forum.
Agreed.

Rollspel.nu har INTE problemet "för få underforum".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ram said:
Hade det kanske inte varit mer naturligt om man hade döpt dem lite tydligare och grupperat dem lite bättre?

T.ex:
Rollspel, teori, regler och spelskapande
Rollspel, scenarion och anekdoter

Eller dyl.
Du måste skriva en beskrivning av forumen som är flera meter lång för att få med alla tänkbara trådstarter. "Kan någon rekommendera ett rollspel där man är poliser?", "Brukar ni använda tennfigurer när ni spelar?", "Vilken är den mest minnesvärda spelledarperson ni mött?" etc.

/tobias

Ram

Skev
Lägg då till ett "övrigt" eller liknaknde i något av dem.

Och gör tre, inte två.

Ram

Skev
Det håller jag med om. Men har någon kollat på vilka forum som används? Jag skulle gissa att om man bortser från varulvsspelen så görs säkert 90% av alla inlägg i Rollspel och Rollspelsmakande.

Om man skulle förbättra och förändra så känns det som om det är där man skulle lägga sitt krut.

krank

Ram said:
Om man skulle förbättra och förändra så känns det som om det är där man skulle lägga sitt krut.
Jag stödjer alla förändringar som innebär färre forum totalt. Förändringar som innebär fler forum är jag alltid emot, och förändringar som innebär att antalet forum är oförändrat ställer jag mig helt likgiltig till.

Så, om du kommer med ett förslag som får bort sisådär en 3-5 forum så är jag villig att backa ditt förslag med all min makt* och mitt inflytande**.

* Jag har ingen makt
**Jag har inget inflytande

Sodivra

Champion
krank said:
Ram said:
Jag stödjer alla förändringar som innebär färre forum totalt. Förändringar som innebär fler forum är jag alltid emot, och förändringar som innebär att antalet forum är oförändrat ställer jag mig helt likgiltig till.

Så, om du kommer med ett förslag som får bort sisådär en 3-5 forum så är jag villig att backa ditt förslag med all min makt* och mitt inflytande**.
Diskuterade vi inte möjligheten att använda taggar istället för kategorier någon gång?

krank

Arvidos MC said:
Diskuterade vi inte möjligheten att använda taggar istället för kategorier någon gång?
Mjao. Lär falla på det tekniska dock. Minns att vår forummjukvara typ är 90-talsbaserad.

Sen är jag inte alldeles förtjust i det här med taggar heller, men om det betyder en mindre rörig framsida på wrnu är jag för.