Hej.
Jag satt nyss och funderade på varför det kändes som att spelarna i min grupp metagame'ade jättemycket igår. Inte alla då, men det var slående konstiga beslut med rena metagame-anledningar från början till slut. Det koms på en del svepskäl som inte var det minsta logiska.
Jag lätt saken vara när vi spelade men tog upp det på rollspelets forum istället efteråt. Så nu har jag startat en liten diskussion kring det. Men saken är att jag på test införde en meta-resurs som spelarna kunde använda för att mer direkt kunna påverka storyn, typ skapa saker och handling. Den här poängen har de tydligen sparat för att kunna rädda sig ur farliga situationer genom att t.ex. snurra tillbaks tiden om de fattat ett dumt val. Jag börjar dock känna att hela meta-poängen som princip uppmuntrar metatänket som jag ju inte har så mycket till övers för. Okay, metatänk kan fungera om det ändå känns som en relativt logisk handling, men när det är rena svepskäl tycker jag att det blir tråkigt, då spelar man ju inte för storyn utanför att man ska "vinna" spelet.
Jag satt nyss och funderade på varför det kändes som att spelarna i min grupp metagame'ade jättemycket igår. Inte alla då, men det var slående konstiga beslut med rena metagame-anledningar från början till slut. Det koms på en del svepskäl som inte var det minsta logiska.
Jag lätt saken vara när vi spelade men tog upp det på rollspelets forum istället efteråt. Så nu har jag startat en liten diskussion kring det. Men saken är att jag på test införde en meta-resurs som spelarna kunde använda för att mer direkt kunna påverka storyn, typ skapa saker och handling. Den här poängen har de tydligen sparat för att kunna rädda sig ur farliga situationer genom att t.ex. snurra tillbaks tiden om de fattat ett dumt val. Jag börjar dock känna att hela meta-poängen som princip uppmuntrar metatänket som jag ju inte har så mycket till övers för. Okay, metatänk kan fungera om det ändå känns som en relativt logisk handling, men när det är rena svepskäl tycker jag att det blir tråkigt, då spelar man ju inte för storyn utanför att man ska "vinna" spelet.