RECENSION METAHUMAN EVALUATION COMMISSION (M.E.C)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tack vare den eminenta Sak du gjorde fick inte nog med uppmärksamhet tråden blev jag uppmärksammad om METAHUMAN EVALUATION COMMISSION (M.E.C) (de stora bokstäverna är tydligen nödvändiga) av @God45 och Tobias Åberg. Det beskrivs som ett lajv och skrevs, som jag förstått det, till utmaningen Golden Cobra Challenge. För mig som inte är bevandrad i lajvvärlden (utöver några timmar på ett nybörjarlajv tillsammans med Sverokkansliet runt 2011 (vilket jag vann)) upplever jag spelet som mer besläktat med Alice is Missing och andra fokuserade och tidsbegränsade "småspel" vilket är något jag tänker är bra att ta fasta på i det här sammanhanget. Hur som helst!

Låt oss förflytta oss till ett parallellt, möjligen framtida, universum där somliga människor föds med övermänskliga och övernaturliga krafter. Potentiella superhjältar, definitivt, men också potentiella supervapen. Tack vare (?) en ny teknik kan man vid graviditetsvecka 12 testa om och i så fall vilken superkraft ett barn kommer att ha. Praktiskt för att minimera de katastrofala följderna av somliga krafter. För att göra en så rättvis bedömning av varje foster skapades tre kraftiga artificiella intelligenser som fick utgöra det råd som avgjorde ifall ett foster skulle få födas eller termineras.

Metahuman Evaluation Commission är låst till tre spelare som var och en tar rollen som en AI. De är sparsamt beskrivna, men skiljer sig från varandra i vilket ideologiskt/filosofiskt perspektiv de argumenterar ifrån (en libertarian, en auktoritär, en kollektivist). Därefter kommer de presenteras för en rad fall som alla enbart beskrivs utifrån sin superkraft. Exempelvis:
  • "Case 237-3: Immortality, invulnerability and agelessness."
  • "Case 667-2: Learn all skills and gain all knowledge from every person they are within 30 feet of."
  • "Case 667-3: Shapeshifting able to mimic any other human being. Even their voice."
  • "Case 801-4: The ability to teleport anywhere on earth instantly."
Spelarna ska utifrån sin AI avgöra och argumentera för hur farlig superkrafterna anses vara för mänskligheten och samhället. När alla fall är avgjorda är spelet nästan slut, men inte riktigt. Efter en paus ska man tillsammans, utifrån spelarnas upplevelse, lyfta fram två fall och diskutera frågorna "Hur kändes det att avgöra någons öde utifrån hur hen påverkar andra?" och "Vilken nivå av lidande, om någon, gör det nödvändigt att ta bort någon från samhället?" (Mina översättningar.)

I stort är Metahuman Evaluation Commission en (potentiellt intressantare) variant av den diskussionsövning vi hade i filosofikurserna på gymnasiet där man ska formera ett samhälle utifrån att man ännu inte fötts till det och inte vet var man kommer att födas i det (det var för övrigt första gången jag blev kallad kommunist). Och jag tror att spelet skulle kunna vara en framgångsrik del av undervisning kring filosofi, mänskliga rättigheter eller liknande. Det borrar djupt i frågor som vi som samhälle inte riktigt ställer oss och som jag, när jag utifrån min egen horisont, inte vet hur jag skulle ställa mig till. Att spela det med öppet och ödmjukt sinne tänker jag kan bli en väldigt intensiv upplevelse.

Rollspelaren i mig ser också en missad potential (som jag mycket väl kan tänka kommer från lajvhållet) i att dels, för återspelbarhetens skull, låta mer avgöras av slumpen. En eller två AIer till med ytterligare perspektiv som påverkar dynamiken exempelvis. Och fler Case med större komplexitet varemellan man slumpar fram säg 7 st varje spelomgång. Det är dock en mindre anmärkning, för spelbarheten i Metahuman Evaluation Commission finns där oavsett. Ett utmärkt litet spel/lajv för avgränsat spelande i en oneshot.

Spelet finns att ladda ner här: https://alexandria.dk/en/data?scenarie=18000
Det är gratis och fyra A4 långt (varav en är framsida).