Jag undrar lite över vad folk tycker om Metamagic Feats till D&D3/Pathfinder. Är de värda att använda överhuvustaget? Jag har inte satt mig ner och räknat efter men vid ett snabbt ögonkast tycker jag nästan inte att det verkar så. Tar man t ex den klassiska spellen Magic Missile, kastad vid Level 5, så gör den 1d4+1 x 3 = 10.5 poäng i skada i medel. Använder man Featen Empower Spell så ökar medelskadan till 15.75 poäng, mot att den räknas som varandes Spell Level 3 istället för Spell Level 1. Vad jag undrar är; varför vill man göra det? Då kan man ju lika gärna kasta Spellen Fireball istället, som har Spell Level 3 från början, och inte bara gör mer i skada, 17.5 i medel vid Caster Level 5, än Magic Missile, utan även potentiellt gör det på flera mål samtidigt. Nu förstår jag naturligtvis att det kan dyka upp situationer då det faktiskt är klokt att göra som ovan, om man vet att man t ex ska tampas med sådana som är immuna mot eldattacker. Men sådant borde inte ske tillräckligt ofta för att det ska vara värt det, eller?
Har jag fel? Brukar ni använda Metamagic Feats? Och i sådana fall, hur, varför, och när?
/Anders
Har jag fel? Brukar ni använda Metamagic Feats? Och i sådana fall, hur, varför, och när?
/Anders