Nekromanti Metamagic Feats

Organ

Out of time, out of mind
Jag undrar lite över vad folk tycker om Metamagic Feats till D&D3/Pathfinder. Är de värda att använda överhuvustaget? Jag har inte satt mig ner och räknat efter men vid ett snabbt ögonkast tycker jag nästan inte att det verkar så. Tar man t ex den klassiska spellen Magic Missile, kastad vid Level 5, så gör den 1d4+1 x 3 = 10.5 poäng i skada i medel. Använder man Featen Empower Spell så ökar medelskadan till 15.75 poäng, mot att den räknas som varandes Spell Level 3 istället för Spell Level 1. Vad jag undrar är; varför vill man göra det? Då kan man ju lika gärna kasta Spellen Fireball istället, som har Spell Level 3 från början, och inte bara gör mer i skada, 17.5 i medel vid Caster Level 5, än Magic Missile, utan även potentiellt gör det på flera mål samtidigt. Nu förstår jag naturligtvis att det kan dyka upp situationer då det faktiskt är klokt att göra som ovan, om man vet att man t ex ska tampas med sådana som är immuna mot eldattacker. Men sådant borde inte ske tillräckligt ofta för att det ska vara värt det, eller?

Har jag fel? Brukar ni använda Metamagic Feats? Och i sådana fall, hur, varför, och när?

/Anders

frulling

Veteran
Man ska inte glömma att de bästa metamagic troligen inte är behöver vara de skadande varianterna. Extend Spell ger extra tid som kan öka möjligheterna att buffa innan strid och Quicken Spell ger möjligheten att dra en magi till per runda något mycket mäktigt om man använder det rätt. Silent Spell och Still Spell är mer situations baserade och beror på kampanjen. Har själv råkat ut för att en bunden fånge drog en still spell och ställde till med massa problem. Tycker man att kostanden i spell level är för hög kan man titta på sudden varianterna i CA(complet arcane). Dessa gör att man får dra en magi/dag med metamagic utan att höja spell level. Jag tycker verkligen man kan använda dom fast det finns såklart många rolga feats att välja på. Mina låg level wizards brukar ta run för att kunna fly fort.

Sapient

Swashbuckler
Instämmer med fruling.

Varje kombination av meta magic feats, är inte "lönsam", för stridsmagi, men det finns situationer där flera är.

Maximize är t.ex. oftast användbar. Men den lönar sig föga för MM heller, innan spellcastern maxat skadan (vid level 9). Men vid det laget har man i regel relativt sett lättare att avvara en level 3 slot för en maximerad MM.

Så det är snarare ett sätt att se till att vissa low level-spells fortfarande är användbara på högre levels, när det gäller skada.

Sen finns som sagt en massa tillfällen utanför direkt strid, där de är nyttiga.

Man ska också ha i åtanke att för spontana casters, som kanske främst sorcerers och clerics, som kan tillämpa dem mer flexibelt, är det också en annan sak. Det ger ett taktiskt val, som är rätt användbart och mycket lättare att anpassa än kravet på att planera användningen i förväg.

Cybot

Mest spelbar
Annars så är ju Heighten en Enchantmentmagikers bästa vän.
Bättre saves, men också att du kan fylla fler slots med dina favvospells.

Överlag så är det så att:

1. Som nämt så har Sorcerors har mest nytta av metamagic, eftersom det betyder att de får massa olika varianter.
2. Även en wizard eller cleric har nytta av metamagi. På vissa nivåer så är spellsen helt enkelt inte användbara hela tiden, och absolut inte tillräckligt användbara för att fylla upp alla spell slots. Då är metamagi användbar.

wallahad

Swordsman
Som grund tycker jag de kostar mer än de smakar.

Sätt Empower Spell mot Quikend Initiative.
Visst, du gör lite mer skada EFTER att den andre har skadat dig. Dessutom på en spell level som är svårare att behålla koncentrationen på.

Metamagic som funkar bra är sådana som ger en bonus, utan att öka spell level.