TomasHVM
Swordsman
I en tråd om Fabeljazz dukket det opp et spørsmål om fortellergrep i rollespill. Jeg prøvde raskt å komme på noen slike, som jeg postet der. Det var i grunnen litt på siden av den tråden, så jeg poster min lille, improviserte liste over fortellergrep som en egen tråd også. Her kommer den:
Stemmebruk
- hviske = spenning, vær stille, hemmelig
- "rope" = utendørs, bråk, livat, langt unna
- tilgjort = ironisk, falsk, nervøs
- gebrokken = utlending, fremmed rase
- monotom = robot, forhekset, farlig, følelsesløs
- skjærende = ubehagelig, usosial, syk, nervøs
- pludrende = jovial, hverdagslig, trygg, sosial
- etc.
Mimikk og gester
- levende = spillere føler seg vel
- stram = spillere blir utrygge
- intens = spillerne blir spente
- fektende armer = dramatikk
- håndhugg = kamp, avgjørende øyeblikk
- hamre i bordet = støy, fare, aggresjon
- håndflater på bordet = ro, makt, selvbeherskelse
- stå over spiller = snakke ned til, irettesette, true
- krype for spiller = underdanig, spyttslikkende
- håndtrykk = kameratskap, avtaler, folkeskikk
- kjæle med spillerhånd = kjærlighet, provokasjon, manipulasjon
- vri hender = oppgitt, rasende, bønnfallende
Tempo og rytmikk
- oppjaget tempo = handling, destruktivt, reaksjon-modus
- rolig tempo = forberedelse, konstruktivt, aksjon-modus
- sakte tempo = hvile, sløvhet, refleksjon-modus
- brå brudd = jage, overraske og stresse spillere
- myke overganger = utlading, avrunding, behagelig
- fast rytme = forutsigbart, selvdrivende, trygt, spirende
- uregelmessig rytme = stress, angst, variasjon, dynamikk
Spillrammer og rollefordeling
- avsondret = stille, uforstyrret, fordypende
- offentlig rom = avbrytelser, bråk, uro
- spilleder = kjernefokus, regissert, personlig farget
- gruppeledelse = skiftende fokus, mangfoldig, sprikende
- "forteller" = verbalrettet, ambisiøst, karakterdrevet
- regeltungt = konfliktfokus, teknisk og taktisk, stødig
- regel-lett = karakterfokus, dynamisk og drivende, konsekvensfattig
- regelfritt = aksjonsfokus, flyktig og flåsete, variert
- lojal rollegruppe = taktisk enhet, kameratskap, ytre utfordringer
- splittet rollegruppe = intriger, motsetninger, egenproduserte utfordringer
- eneintervjuer = isolasjon, manipulasjon, sosial styrking
- ignorere spiller = sosial devaluering, provokasjon, undergrave rolle
- hjelpsomme biroller = sosial infiltrering, dramastyring, mulig svik, mulig kjærlighet og redning
Jeg håper flere av dere kan bidra med utfyllende fortellergrep som er gode å ha for rollespillere. Jeg mener det i fremste rekke er spillskaperens jobb å gjøre dette.
Fortellerteknikk og spillteknikk er de viktigste elementene i rollespillets metode. Jeg observerer at de fleste debattene på rollspel.nu angår spilltekniske elementer. Det er tydelig at vi trenger debatter rundt det fortellertekniske også, slik at de metoder vi skaper for brukerne av våre spill blir enda bedre.
Noen spørsmål å bygge metoden utfra:
(metoden = spillteknikk og fortellerteknikk kombinert)
- Hva er spillets sjanger, og hvilke sjangerkrav finnes?
- Hvilke konflikter kan spilles ut i det aktuelle miljøet?
- Hva slags roller og biroller kan brukes? Hvordan bruke dem?
- Hvordan kan spillets miljøer best manes frem?
- Trenger spillingene én bestemt atmosfære? Eller vekslende "feeling"?
- Hvordan skal spillerne behandles? Rettferdig? Brutalt? Manipulerende? Provoserende?
- Hva er spillederens oppgaver, og spillernes?
Man må se på svarene, og bygge en metode utfra hva svarene ser ut til å kreve av spillet. Hele tiden må man også tenke på forholdet mellom spillteknikk, fortellerteknikk, og elementene som utgjør spillets miljø.
Håper dette leder til noen nye tanker, og kan inspirere til enda bedre rollespill.
Stemmebruk
- hviske = spenning, vær stille, hemmelig
- "rope" = utendørs, bråk, livat, langt unna
- tilgjort = ironisk, falsk, nervøs
- gebrokken = utlending, fremmed rase
- monotom = robot, forhekset, farlig, følelsesløs
- skjærende = ubehagelig, usosial, syk, nervøs
- pludrende = jovial, hverdagslig, trygg, sosial
- etc.
Mimikk og gester
- levende = spillere føler seg vel
- stram = spillere blir utrygge
- intens = spillerne blir spente
- fektende armer = dramatikk
- håndhugg = kamp, avgjørende øyeblikk
- hamre i bordet = støy, fare, aggresjon
- håndflater på bordet = ro, makt, selvbeherskelse
- stå over spiller = snakke ned til, irettesette, true
- krype for spiller = underdanig, spyttslikkende
- håndtrykk = kameratskap, avtaler, folkeskikk
- kjæle med spillerhånd = kjærlighet, provokasjon, manipulasjon
- vri hender = oppgitt, rasende, bønnfallende
Tempo og rytmikk
- oppjaget tempo = handling, destruktivt, reaksjon-modus
- rolig tempo = forberedelse, konstruktivt, aksjon-modus
- sakte tempo = hvile, sløvhet, refleksjon-modus
- brå brudd = jage, overraske og stresse spillere
- myke overganger = utlading, avrunding, behagelig
- fast rytme = forutsigbart, selvdrivende, trygt, spirende
- uregelmessig rytme = stress, angst, variasjon, dynamikk
Spillrammer og rollefordeling
- avsondret = stille, uforstyrret, fordypende
- offentlig rom = avbrytelser, bråk, uro
- spilleder = kjernefokus, regissert, personlig farget
- gruppeledelse = skiftende fokus, mangfoldig, sprikende
- "forteller" = verbalrettet, ambisiøst, karakterdrevet
- regeltungt = konfliktfokus, teknisk og taktisk, stødig
- regel-lett = karakterfokus, dynamisk og drivende, konsekvensfattig
- regelfritt = aksjonsfokus, flyktig og flåsete, variert
- lojal rollegruppe = taktisk enhet, kameratskap, ytre utfordringer
- splittet rollegruppe = intriger, motsetninger, egenproduserte utfordringer
- eneintervjuer = isolasjon, manipulasjon, sosial styrking
- ignorere spiller = sosial devaluering, provokasjon, undergrave rolle
- hjelpsomme biroller = sosial infiltrering, dramastyring, mulig svik, mulig kjærlighet og redning
Jeg håper flere av dere kan bidra med utfyllende fortellergrep som er gode å ha for rollespillere. Jeg mener det i fremste rekke er spillskaperens jobb å gjøre dette.
Fortellerteknikk og spillteknikk er de viktigste elementene i rollespillets metode. Jeg observerer at de fleste debattene på rollspel.nu angår spilltekniske elementer. Det er tydelig at vi trenger debatter rundt det fortellertekniske også, slik at de metoder vi skaper for brukerne av våre spill blir enda bedre.
Noen spørsmål å bygge metoden utfra:
(metoden = spillteknikk og fortellerteknikk kombinert)
- Hva er spillets sjanger, og hvilke sjangerkrav finnes?
- Hvilke konflikter kan spilles ut i det aktuelle miljøet?
- Hva slags roller og biroller kan brukes? Hvordan bruke dem?
- Hvordan kan spillets miljøer best manes frem?
- Trenger spillingene én bestemt atmosfære? Eller vekslende "feeling"?
- Hvordan skal spillerne behandles? Rettferdig? Brutalt? Manipulerende? Provoserende?
- Hva er spillederens oppgaver, og spillernes?
Man må se på svarene, og bygge en metode utfra hva svarene ser ut til å kreve av spillet. Hele tiden må man også tenke på forholdet mellom spillteknikk, fortellerteknikk, og elementene som utgjør spillets miljø.
Håper dette leder til noen nye tanker, og kan inspirere til enda bedre rollespill.