Swedish Chef
Hero
Det känns svårt att lyckas med förberedelselöst spel och kampanj. Men snackar man minimal förberedelse är väl att skapa en övergripande story, bygga ett mysterium, och sen kolla vad spelarna lämnar för flaggor, och sen improvisera utifrån det.Mutanten;n93018 said:Att de oftast avslutas vid speltillfället gillar jag inte då jag har uppfattningen att rollspel och kampanj hör ihop. Jag tycker att det är brädspeligt med spel som avslutas vid speltillfället och som börjar om varje gång. Nej ett rollspel har inget slut även om det kan ta slut. För mig är ett bra rollspel ett "never ending story" som bara blir bättre och bättre ju fler minnen som skapas av spelet och ju fler minnen som involverar spelarna och rollpersonerna. Det är också därför jag inte gillar att dödligheten är hög i Mutant År 0. Dödligheten i mina spel ska vara låg. Jag vill att spelarna ska veta att deras rollpersoner sannolikt kommer att överleva äventyret om de inte har otur eller gör någoting riktigt dumt. Däremot är ska det vara osäkert om rollpersonerna överlever kampanjen som spänner över många äventyr. Jag vill se rollpersonerna utvecklas.
Sen tror jag på att ägna sista 15 minuterna av spelmötet att diskutera med spelarna vad som funkade vad de tycker är kul, och skriva ner det på lappar, dessa saker kan man sen slänga in när inspirationen tryter.
Mouse Guard har något slags system för att skriva äventyr som typ är: Skriv ner en till tre utmaningar (exempel :en orm, en flod, hitta rätt väg) och ett slutmål (exempel: lämna post till museryd). Även om man inte vill spela mus borde detta sätt funka rätt bra om spelar exempelvis shadowrun, eller något annat spel där man får uppdrag.
Detektivspel känns svårt att få till på ett bra sätt utan förberedelse, då bra detektivspel enligt mej bygger på ledtrådar,snygga handouts och spelarskicklighet.