Nekromanti Metropolis

kloptok

Pensionerad astrolog
Meh! Ut med språket nu Helmgastar!

Filmen Metropolis såg jag tyvärr aldrig färdigt. Det var råhäftiga miljöer men stumfilmsformatet kom inte riktigt överens med mig.

Jocke

Man med skägg
Jag har ett mycket närmare förhållande till Osamu Tezuka's Metropolis från 2001.
Det var den första filmen jag ägde på vhs men köpte EN GÅNG TILL på dvd. Snart följd av Måndag hela veckan, såklart.

anth

Vetefan
Jag har tyvärr bara sätt den ofullständiga kopian och det var ju inte så kul (inte för att filmen var dålig, utan för att den var just ofullständig).
Det finns ju en längre version, men den har jag inte sett så jag vet inte om det blir bättre.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n97166 said:
Jag har tyvärr bara sätt den ofullständiga kopian och det var ju inte så kul (inte för att filmen var dålig, utan för att den var just ofullständig).
Det finns ju en längre version, men den har jag inte sett så jag vet inte om det blir bättre.
Svjv finns det ingen full kopia, och det saknas också vetskap om hur en sådan skulle se ut. När den visades var det ju vanligt att man bytte plats på scener och klippte om lite som man själv tyckte att det passade. Därför är det inte helt klart att ens versioner som Ultimate collectors edition eller Reconstructed & Restored är kompletta. Eller så vet vi till och med säkert att de inte är kompletta. Vad nu komplett innebär i det här fallet.

Jarl

Hero
Jag har sett den med en riktig biografpianist som försedde filmen med ljud från sitt piano framför duken. Det var rätt cool upplevelse. Filmen vill jag minnas var ok.

Krille

Super Moderator
Jag ska fan se om Metropolis och filmklubba den under nästa vecka. Men min åsikt om den är att det är en rätt tunn story med arketypsika tunna karaktärer som kommer från behovet att ha någon form av ramstory som man kan använda för att visa upp ett modell- och effektspektakel utan dess like.

Och modell- och effektspektaklet är faktiskt fantastiskt och väldigt visionärt!

Zappelina

Swordsman
Den visas lite då och då med lajvmusik och så. Det är ballt. Jag gillar hur Maria(?) styr massorna och kroppsspråken, inte minst hennes. Men, det är alltså ganska långsamt om du frågar mig.