Nekromanti MG + DA = ?

Krille

Super Moderator
Jag började kika på Mouse Guard igen igår. Jag är väl inte så förtjust i Mouse Guards miljö... åkej, jag erkänner, det är mössen jag inte är förtjust i. Sorry. Men jag gillar stämningen och påminns rätt mycket om Dragon Age, av nån skum anledning.

Så jag börjar allvarligt fundera på ett Mouse Guard-hack till Dragon Age. De problem jag förutspår är avsaknad av magi och fel mobs. Eventuellt skulle Magic Burner kunna appliceras, men då måste jag kika på den också.

Är det någon som ser några andra problem?

Storuggla

Champion
"De problem jag förutspår är avsaknad av magi och fel mobs."

Magic Burner skulle väl råda bort på brist på magi. Vad Fel Mobs betyder vågar jag inte ens gissa. Är det något settingspecifikt? Nåja, det finns en kasse haxx till MG, varav ett antal har magi. Har du tittat på dessa, eller enbart MG-boken?

Storuggla, polismannen är övertygad

Krille

Super Moderator
Storuggla said:
Magic Burner skulle väl råda bort på brist på magi.
Orsaken till att jag är osäker är att mitt minne av Magic Burner är att den är ungefär lika kul som allmäna självdeklarationen.

Storuggla said:
Vad Fel Mobs betyder vågar jag inte ens gissa. Är det något settingspecifikt?
Mobs = krittren man slår ihjäl. I Dragon Age är det darkspawns och annat otrevligt, men i Mouse Guard är det sorkar och vesslor och katter och ormar och ugglor och andra o-möss.

Storuggla said:
Nåja, det finns en kasse haxx till MG, varav ett antal har magi. Har du tittat på dessa, eller enbart MG-boken?
Nä, jag har knappt ens skummat boken, än mindre jagat hacks.

Storuggla

Champion
"Orsaken till att jag är osäker är att mitt minne av Magic Burner är att den är ungefär lika kul som allmäna självdeklarationen."

Den är faktiskt en veritabel skrattfest jämfört med Monster Burner.

"Mobs = krittren man slår ihjäl. I Dragon Age är det darkspawns och annat otrevligt, men i Mouse Guard är det sorkar och vesslor och katter och ormar och ugglor och andra o-möss."

Jaha. Sådant.

"Nä, jag har knappt ens skummat boken, än mindre jagat hacks."

Well, spana in det som finns i signaturen som finns här. Realm Guard.

Storuggla, lärare med anabola

Christoffer

It's all pig.
Ett problem du kommer stöta på, om du nu inte vill tvinga ner Dragon Age till något likt MG, är att MG är sjukt fokuserat på en grej. Du spelar musgardister. Punkt slut. Svårigheten med att öppna upp det är att spelets mekanik mycket bygger på just den grejen, framförallt är det lösningarna kring Nature som det handlar om. Dvs du har en skyldighet som musgardist, dessa skyldigheter strider rätt och slätt med hur du som mus är. Som mus springer du och gömmer dig, men en gardist måste stå upp och slåss, tex. Denna spänning är i kärnan av MG och ska man göra ett MG-hack så bör det vara i en sådan spänning man tar avstamp om man vill bevara spelet någotsånär. Så, är du sugen på att bevara vad som gör MG till MG i hacket, ta avstamp där, i annat fall är det bara att hacka på bäst du vill.

Nu har jag ingen aning om hur magin i Dragon Age är, men antar det är något dungeoneskt och i så fall skulle jag bara använda samma regler som för prylar tror jag, enkelt och snabbt. Möjligt att tex Art Magic från Magic Burnern skulle fungera att hacka in på ett smidigt sätt. Men som sagt, annars bara köra det som föremål och kanske lägga till en utdragen konfliktform för magi mot magi....

Krille

Super Moderator
Poppe said:
Ett problem du kommer stöta på, om du nu inte vill tvinga ner Dragon Age till något likt MG, är att MG är sjukt fokuserat på en grej. Du spelar musgardister. Punkt slut. Svårigheten med att öppna upp det är att spelets mekanik mycket bygger på just den grejen, framförallt är det lösningarna kring Nature som det handlar om. Dvs du har en skyldighet som musgardist, dessa skyldigheter strider rätt och slätt med hur du som mus är.
Det är just där som jag såg likheten med Dragon Age: i datorspelet blir man rätt fort en Grey Warden (inte lika fort i rollspelet, eftersom box 2 inte har kommit än). Vanligt folk springer fort åt andra hållet från darkspawn och andra äckel.

Christoffer

It's all pig.
Låter som en match made in heaven. Vad är Grey Wardens uppgifter? Plikter? (jag har noll koll på DA...)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Fast inte i tvåan förstås. [INFOGA EN MASSA SPOILERGREJOR OM TVÅAN] Men för en MG-konvertering är ju Grey Warden-grejen i ettan klockren.