Ymir
Liten kantbaron
Jag var personligen inte förtjust i greppet i 'Cirefalier', där många texter saxades rakt av ur tidigare utgivna moduler. För 'Västlanden' blir det ett problem när jag kommer till kapitlet 'Religion och Mystik'. Jag kan ju inte beskriva religionerna så utförligt att Religioner-modulen blir överflödig, och det vore meningslöst att bara saxa valda bitar ur den modulen. Så jag behöver hitta en annan infallsvinkel att beskriva främst Mhîmrätten ur.
Jag har börjat skissa lite på det hela, och hittils har jag försökt beskriva religionens grund på ett tydligare sätt än i 'Religioner', och förtydliga vad Mhîmrätten egentligen går ut på. Det första stycket heter 'Gudar', och förklarar förhållandet mellan Himlen, Stamfadern Mhîm och Gudahärskaren Mhîm.
Det andra stycket heter 'Världsbild', och går kortfattat in på Mhîmrättens skapelse- och undergångsidéer, och uppfattningen om hur världen är beskaffad och varför man bör sträva efter att följa religionens bud.
Sedan har jag funderat på ett stycke som heter 'Grundpelare' eller något liknande, där religionens mest fundamentala seder och bruk tas upp. Ett stycke om hur religionen påverkar vardagslivet, moralen och etiken vore kanske högst relevant i en modul som denna? Jag har tänkt mig ett stycke om Mhîmrättens spridning i Mûhad och utanför Mûhad, också, och en förklaring bakom varför den aldrig spritt sig utanför zhanernas kultursfär.
Sedan skulle jag ha en text om Mhîmrättens helgon, en om Fata'a, några citat ur denna bok, och ett stycke, kanske en separat del av kapitlet, om Mhîmrättens mystik, dvs alternativa tolkningar, frågeställningar och ockultistiska och magiteoretiska föreställningar kring religionen. Eftersom kapitlet heter "Religion och Mystik" planerar jag att dedikera en sida åt att förklara den mûhadinska magiteorin, och kanske gå in lite på Sungs, även om den beskrevs redan i Magiboken.
En annan del i samma kapitel, "Andar, demoner och gudar" tar upp den fornzhaniska religionen och andra gudar i området - en del av dem är högst relevanta för Mhîmrättens myter, andra anses direkt blasfemiska i Mûhad och dyrkas mest i Momolan eller Tarkas. Texter om Sungs lära och Mamolanismen kommer givetvis också att finnas med. Men hur jag ska lägga upp den biten är jag mer säker på.
Men hur ska jag lägga upp beskrivningarna av Mhîmrätten, 'Asawismen och Mamolanismen så att de förhåller sig till 'Religioner' på ett vettigt sätt? Vad vill ni veta? Vad bör finnas med? Hur mycket utrymme förtjänar det? Och vad tycktes om mina idéer på upplägget så långt?
Den som har ytterligare idéer kring religionerna som sådana kan givetvis dela med sig av dem också, även om jag är rätt säker på vad jag ska göra med Mhîmrätten. Är någon sugen på att försöka snickra ihop något stycke av Fata'a på något kryptiskt versmått är de väldigt välkomna, själv suger jag som diktare. Den här, som jag förvisso är nöjd med även om finslipning krävs, lyckades jag åstadkomma enbart genom en osubtil ripp av en tysk dikt från 1500-talet:
Jag har börjat skissa lite på det hela, och hittils har jag försökt beskriva religionens grund på ett tydligare sätt än i 'Religioner', och förtydliga vad Mhîmrätten egentligen går ut på. Det första stycket heter 'Gudar', och förklarar förhållandet mellan Himlen, Stamfadern Mhîm och Gudahärskaren Mhîm.
Det andra stycket heter 'Världsbild', och går kortfattat in på Mhîmrättens skapelse- och undergångsidéer, och uppfattningen om hur världen är beskaffad och varför man bör sträva efter att följa religionens bud.
Sedan har jag funderat på ett stycke som heter 'Grundpelare' eller något liknande, där religionens mest fundamentala seder och bruk tas upp. Ett stycke om hur religionen påverkar vardagslivet, moralen och etiken vore kanske högst relevant i en modul som denna? Jag har tänkt mig ett stycke om Mhîmrättens spridning i Mûhad och utanför Mûhad, också, och en förklaring bakom varför den aldrig spritt sig utanför zhanernas kultursfär.
Sedan skulle jag ha en text om Mhîmrättens helgon, en om Fata'a, några citat ur denna bok, och ett stycke, kanske en separat del av kapitlet, om Mhîmrättens mystik, dvs alternativa tolkningar, frågeställningar och ockultistiska och magiteoretiska föreställningar kring religionen. Eftersom kapitlet heter "Religion och Mystik" planerar jag att dedikera en sida åt att förklara den mûhadinska magiteorin, och kanske gå in lite på Sungs, även om den beskrevs redan i Magiboken.
En annan del i samma kapitel, "Andar, demoner och gudar" tar upp den fornzhaniska religionen och andra gudar i området - en del av dem är högst relevanta för Mhîmrättens myter, andra anses direkt blasfemiska i Mûhad och dyrkas mest i Momolan eller Tarkas. Texter om Sungs lära och Mamolanismen kommer givetvis också att finnas med. Men hur jag ska lägga upp den biten är jag mer säker på.
Men hur ska jag lägga upp beskrivningarna av Mhîmrätten, 'Asawismen och Mamolanismen så att de förhåller sig till 'Religioner' på ett vettigt sätt? Vad vill ni veta? Vad bör finnas med? Hur mycket utrymme förtjänar det? Och vad tycktes om mina idéer på upplägget så långt?
Den som har ytterligare idéer kring religionerna som sådana kan givetvis dela med sig av dem också, även om jag är rätt säker på vad jag ska göra med Mhîmrätten. Är någon sugen på att försöka snickra ihop något stycke av Fata'a på något kryptiskt versmått är de väldigt välkomna, själv suger jag som diktare. Den här, som jag förvisso är nöjd med även om finslipning krävs, lyckades jag åstadkomma enbart genom en osubtil ripp av en tysk dikt från 1500-talet:
- Ymir, försöker skapa ett fängslande och spännande Västland”Så sade Mhîm; världen är min. Allt som blommar, och fåglarnas sjunger mitt namn. Jag är dagsljuset, och solens sken. Så sade Mhîm; världen är min”.
”Så sade Erlik; världen är min. Ditt dagsljus är blott förgänglig prakt, sänkt av stjärnor och måne under evig natt. Så sade Erlik; världen är min”.
”Så sade Mhîm; världen är min. Du kan mejsla sorger i marmor och sten, men över kärleken rår du aldrig. Så sade Mhîm; världen är min”.
”Så sade Erlik; världen är min. Jag har grävt åt människan en diger grav. Jag har skapat farsot, och krig. Så sade Erlik; världen är min”.
”Så sade Mhîm; världen är min. För var grav är ett stycke land, där mitt eviga frö kan gro. Så sade Mhîm; världen är min”.
- Okänd diktare, Zahal-dynastin