Nekromanti Microscope - erövringen av sydamerika

Pilzefrau

hon/henne
  • Ninjor
  • "Världens undergång" (dvs myter om den och rädslan för den)
  • Kina
  • Profeter
  • Religös fanatism
  • Aztek-stek (någon var lite trött)
  • Vulkaner

Pilzefrau

hon/henne
Flaggskeppet Santa Lucia

5: First Lens
Efter detta var det dags att sätta igång ordentligt. Från och med detta steg går man i turordning runt bordet, och varje varv utses en ny person att vara Lins och välja rundans Fokus. Jag började och bestämde att Flaggskeppet Santa Lucia skulle vara i Fokus. Det hade aldrig nämnts innan, men jag tyckte det var coolt för en båt kan figurera på många ställen i samma historia. Allt som skapades denna runda måste nu relatera till skeppet.
Jag började med att skapa perioden Bosättningstiden, när spanjorerna anlände och byggde byar och fort (Ljust) och händelsen Första armadan anländer, ledd av just Santa Lucia. Första armadan bestod av fem skepp inalles, och landade på en (trodde man) obebodd kuststräcka.

Anton hoppade till slutet och skapade händelsen Flotta ledd av Santa Lucia återvänder till Spanien, fylld av indianer. Skeppet var nu dömt att finnas kvar hela historien, alternativt förstöras och återuppbyggas. Det var etablerat att det fanns under slutperioden i alla fall.

Amanda skapade händelsen Kungaparets dotter Lucia smyger ombord på Santa Lucia dagen innan avfärd och hittas inte förrän en vecka ute till havs. Hon fick helt enkelt följa med till nya världen.

Martin skapade en Scen tillhörandes "armaden anländer"-händelsen. En scen måste ha en fråga som ska besvaras, och scenens fråga var "vart tog Santa Lucias galjonsfigur vägen?" Han satte scenen och berättade att skeppen dragits upp på stranden och delvis plockats isär för att få material till forten. Ett tältläger hade slagits upp, och när scenen började tidigt första morgonen hade galjonsfiguren plötsligt försvunnit från brädhögen. Det etablerades också att galjonsfiguren var modellerad efter just prinsessan Lucia.

Vi valde roller, och spelade kaptenen på Lucia, kaptenen på ett annat skepp, vakten utanför Lucias tält, och soldaten som skulle vaktat galjonsfiguren under natten. Det kom fram att han blivit skjuten av en pil som sövt honom varpå ett flertal varelser hade burit iväg galjonsfiguren ut i djungeln. Spårarna kunde inte avgöra om barfotaspåren kom från människor eller djur, men kaptenen visste såklart: det var såna där Vildar han hört talas om. Frågan var besvarad och scenen slutade.

6: Legacies
Efter varje varv med ett visst Fokus skall en spelare, den till höger om den senaste Linsen, välja ett Arv (Lagacy). Galjonsfiguren valdes, och en extrascen skulle skapas om denna. Martin valde att diktera scenen istället för att spela ut den, och berättade om när spanske kungen konfererade med träsnidaren om det lönnfack han skulle se till att bygga i galjonsfiguren. Scenen utspelade sig alltså i den allra första perioden, när skeppet byggdes.

Pilzefrau

hon/henne
Quatzl, Mapucheindianernas huvudstad

7: Keep playing
Efter detta fortsätter man med
nytt fokus -> nytt arv -> en scen om ett arv i spel (vilket som helst) ->nytt fokus osv.

Här var Martin tvungen att gå, så vi fortsatte helt enkelt utan honom. Att lämna spelet halvvägs går an, men att hoppa in är väldigt svårt när det gått ett tag.

Anton som Lins valde Quatzl, Mapucheindianernas huvudstad, som sitt Fokus. Han skapade händelsen Kriget når huvudstaden, men spanjorerna bekämpas (Ljust) under Första mapucherkriget.
Amanda skapade perioden Kriget mot Mapucher och Azteker (Mörkt), som inföll någon gång efter Första mapucherkriget. Det beskrevs som rätt långt senare, när kvarlevande azteker hade slutit sig samman med mapucherna och stod emot spanjorerna tillsammans.
Jag svarade med att lägga in en händelse i den perioden, nämligen Quatzl uppslukas av ett vulkanutbrott under pågående belägring (Mörkt). Sucks to be them.
Linsen får avsluta varvet med att göra en gång till, och Anton gjorde en scen under striden om huvudstaden i första kriget. Frågan var "Vem lönnmördar hövdingen?" Vi fuskade lite, för i efterhand insåg vi att det inte riktigt blev ett lönnmord.

Scenen var i tronrummet i Quatzls tempelpyramid, där hövdingen och schamanen hade rådslag. Jag spelade de spanska trupperna som just börjat tända eld på träpallisaderna i ovädret. Amanda spelade schamanen och Anton hövdingen.

Schamanen var övertygad om att någon behövde offras för att blidka gudarna, och ju finare och mäktigare person som offrades destu gladare skulle de bli. Hövdingen kunde inte fatta vinken, men blev upplurad på taket där altaret var för att "man ser striden bättre därifrån". Samtidigt beskrev jag hur armén bröt igenom, blev tillbakatryckt, men hur en spansk ninja lyckades smyga sig in i tumutet och gömma sig på ett hustak. Han hann dock inte komma så nära innan schamanen såg en blixt, tog det som ett tecken, och ropade till sig sina tempellärlingar. Han sade åt dem att offra hövdingen åt gudarna, och de skred till verket utan att tveka. Han tvigngades upp på altaret, och just som han slet sig loss, ryckte åt sig någons kniv och höjde den i försvar så... träffades han av blixten. Scenen slut.

Som Arv valde jag "Blixten som tecken från gudarna", men jag gjorde en scen på ett tidigare arv istället, och beskrev hur galjonsfiguren ställdes vid altaret när Quatzl återuppbyggdes längre upp på berget, på en bättre försvarad plats, efter att den skadats så hårt i striden vi just sett. En lustig sak var att vi vet att indianerna vann striden, men det enda vi sett i detalj var hur hövdingen dog mitt under den. Hur den vanns till slut är ännu oförklarat, men efteråt flyttade man templet i alla fall.

Pilzefrau

hon/henne
Aztekerna

När Amanda var Lins satte hon Aztekerna i Fokus, och skapade en period mellan bosättningstiden och sökandet efter eldorade med namnet Aztekerna infiltrerar spanjorerna (Ljust). Jag vet inte om infiltrerar är helt rätt ord då det är svårt att föreställa sig en indian som passerar för spanjor, men det fanns i alla fall en tid när det inte rådde krig mot dem, och aztekerna på något sätt nästlade sig in hos nybyggarna. Den som är Lins får även skapa en andra sak direkt, om den är nästlad i den första, så Amanda skapade även händelsen Lucia (dotter till Lucia) tillfångatas av Aztekerna och utvecklar stocholmssyndrom (Ljust).

Jag skapade perioden De sista Aztekerna jagas ner och dödas (Mörkt), långt mot slutet.

Anton gjorde händelsen Mapuche sluter fred med Aztekerna för att få träffa Lucia, med vidare beskrivning att de både stammarna varit i fejd, men sedan Mapuche fått höra att en kvinna som såg ut som galjonsfiguren de hade, och som figurerat i en profetia om att hon skulle komma sänd från gudarna, slöt de fred enbart för att hövdingen eller schamanen skulle få chans att träffa Lucia.

Amanda avslutade med att göra två saker igen: en händelse och en dikterad scen i "Aztekerna jagas ner och dödas"-perioden. Det är den allra siste renrasige aztekens, deras översteprästs, död långt inne i det allra heligaste templet. När en soldat huggit ner honom insåg han att han hamnat i gravkammaren, och såg en grav tillhörandes en ung kvinna. Där fanns en krona han kände igen från gamla historier om det spanska kungahuset - Lucias krona, som försvann med henna och aldrig återfanns i den nya världen! Han tog den, vilket aktiverade en indiana-jones-artad fälla, men han hann ut med sin återvunna kulturskatt.

Antan valde kronan som sitt Arv och gjorde en scen om den, nämligen när den ursprungliga Lucia precis hade hittat lönnfacket i galjonsfiguren (inifrån lastutrymmet hon gömde sig i på båten) och gömt kronan där. Frågan för scenen var: vad tog hon ut innan hon lade dit kronan? Jag spelade kaptenen, Anton Lucia och Amanda en liten mus (hon var trött). Scenen blev rätt kort då hon snabbt lämnade ifrån sig brevet hon hittat.

Det visade sig vara addresserat till en hemlig utpost i Sydamerika, som lyder direkt under kungen. Han berättar att han fruktar för sitt liv och inte kan lita på någon, då hovintrigerna blivit värre än någonsin. Han planerar att lämna Spanien bakom sig och komma till den hemliga utposten för att försöka överse erövringen av den nya världen därifrån.

Den här hemliga utposten definierades aldrig mer än så officiellt, dvs i direkt relation till en period, händelse eller scen som skapades, men under eftersnacket (här plockade vi nämligen ihop för dagen) blev den ett hemligt sällskap av spanska ninjor, dvs Spanska Ninjkvisitionen. Vi får se om den kommer i spel om vi spelar vidare på samma historia igen.

Jag är mest intresserad av hur mycket förvecklingar det måste blivit med galjonsfiguren. Någon stal den från lägret. Om det var ninjorna hittade de lucias krona istället för ett brev som de trodde, vad gör de då? Sedan ska figuren hamna hos mapucheindianerna senast innan "Fred mellan indianstammarna för att få träffa Lucia II"-händelsen. Alternativt var de mapuche som stal den från lägret, men då måste ninjorna försöka smyga sig in i deras tempel och hämta brevet, bara för att hitta kronan... Nåt coolt kommer ju hända. Plus att den ursprungliga Lucia ska lyckas dö hos Aztekerna och läggas i en hövdingagrav, med sin krona... Hur ska det här gå ihop?

Det här spelmötet, inklusive regelförklaring, tog 3 timmar. Detta är mitt nya favoritspel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Aztekerna

Azcoolt!

Ser fram emot att få testa på GC.