Aztekerna
När Amanda var Lins satte hon Aztekerna i Fokus, och skapade en period mellan bosättningstiden och sökandet efter eldorade med namnet Aztekerna infiltrerar spanjorerna (Ljust). Jag vet inte om infiltrerar är helt rätt ord då det är svårt att föreställa sig en indian som passerar för spanjor, men det fanns i alla fall en tid när det inte rådde krig mot dem, och aztekerna på något sätt nästlade sig in hos nybyggarna. Den som är Lins får även skapa en andra sak direkt, om den är nästlad i den första, så Amanda skapade även händelsen Lucia (dotter till Lucia) tillfångatas av Aztekerna och utvecklar stocholmssyndrom (Ljust).
Jag skapade perioden De sista Aztekerna jagas ner och dödas (Mörkt), långt mot slutet.
Anton gjorde händelsen Mapuche sluter fred med Aztekerna för att få träffa Lucia, med vidare beskrivning att de både stammarna varit i fejd, men sedan Mapuche fått höra att en kvinna som såg ut som galjonsfiguren de hade, och som figurerat i en profetia om att hon skulle komma sänd från gudarna, slöt de fred enbart för att hövdingen eller schamanen skulle få chans att träffa Lucia.
Amanda avslutade med att göra två saker igen: en händelse och en dikterad scen i "Aztekerna jagas ner och dödas"-perioden. Det är den allra siste renrasige aztekens, deras översteprästs, död långt inne i det allra heligaste templet. När en soldat huggit ner honom insåg han att han hamnat i gravkammaren, och såg en grav tillhörandes en ung kvinna. Där fanns en krona han kände igen från gamla historier om det spanska kungahuset - Lucias krona, som försvann med henna och aldrig återfanns i den nya världen! Han tog den, vilket aktiverade en indiana-jones-artad fälla, men han hann ut med sin återvunna kulturskatt.
Antan valde kronan som sitt Arv och gjorde en scen om den, nämligen när den ursprungliga Lucia precis hade hittat lönnfacket i galjonsfiguren (inifrån lastutrymmet hon gömde sig i på båten) och gömt kronan där. Frågan för scenen var: vad tog hon ut innan hon lade dit kronan? Jag spelade kaptenen, Anton Lucia och Amanda en liten mus (hon var trött). Scenen blev rätt kort då hon snabbt lämnade ifrån sig brevet hon hittat.
Det visade sig vara addresserat till en hemlig utpost i Sydamerika, som lyder direkt under kungen. Han berättar att han fruktar för sitt liv och inte kan lita på någon, då hovintrigerna blivit värre än någonsin. Han planerar att lämna Spanien bakom sig och komma till den hemliga utposten för att försöka överse erövringen av den nya världen därifrån.
Den här hemliga utposten definierades aldrig mer än så officiellt, dvs i direkt relation till en period, händelse eller scen som skapades, men under eftersnacket (här plockade vi nämligen ihop för dagen) blev den ett hemligt sällskap av spanska ninjor, dvs Spanska Ninjkvisitionen. Vi får se om den kommer i spel om vi spelar vidare på samma historia igen.
Jag är mest intresserad av hur mycket förvecklingar det måste blivit med galjonsfiguren. Någon stal den från lägret. Om det var ninjorna hittade de lucias krona istället för ett brev som de trodde, vad gör de då? Sedan ska figuren hamna hos mapucheindianerna senast innan "Fred mellan indianstammarna för att få träffa Lucia II"-händelsen. Alternativt var de mapuche som stal den från lägret, men då måste ninjorna försöka smyga sig in i deras tempel och hämta brevet, bara för att hitta kronan... Nåt coolt kommer ju hända. Plus att den ursprungliga Lucia ska lyckas dö hos Aztekerna och läggas i en hövdingagrav, med sin krona... Hur ska det här gå ihop?
Det här spelmötet, inklusive regelförklaring, tog 3 timmar. Detta är mitt nya favoritspel.