Nekromanti Middle Earth vs Westeroes and Essos

Conan

انتفاضة
Vilken värld är bättre, häftigare, roligare?

Mundo

Myrmidon
Det beror sig på. Det är mer extrem högfantasy på Middle earth och mer politik och lurendrejerier i A world of Ice and Fire.

Om jag ska spela ett action-baserat datorspel lirar jag helst i Middle earth, ska jag spela penna och papper blir the Ice and Fire. Make sense?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hmmm... Vilken är minst dålig, minst töntig, minst tråkig?

Mycket, mycket svårt val faktiskt. Det intryck jag fått av Sagan om Ringen är att det där är lite lättare att hålla sig undan all jobbig skit som pågår, och det är ju en mycket positiv grej. Dessutom, om man nu skulle vilja engagera sig så finns det ju en schysst symbol för industrialismen att hejja på, även om det nu tyvärr inte finns någon riktig industrialism. Så om jag skulle bo i någon av dem så skulle det nog bli Midgård.

När jag tänker efter skulle jag nog hellre spela rollspel där också, faktiskt. Westeros etc har för lite magi, och magi är ju i princip det enda som kan göra en rollspelsfantasyvärld intressant. Jag spelar alltid magiker när jag kan, helt enkelt för att typ alla andra karaktärskoncept per definition är tråkiga. Utom i spelvärldar där alla kan magi då; i D&D4 kan ju även barder vara lite roliga att spela till exempel. Men i allmänhet är fantasy utan magi lite som att äta knäckebröd utan pålägg. I typisk medeltidsfantasy lär det ju vara minst femhundra år tills något intressant (=industrialism, rationalism, uppfinningar, någorlunda intressanta sociala strukturer och påbörjad civilisation) händer.

Eller trehundratusen år, om man ser till hur snabbt historien verkar röra sig framåt i de flesta fantasyvärldar...

erikt

Hero
Fjodor Pollett;n186658 said:
Saruman. Du vill spela Saruman.

Eller möjligtvis en ringvålnad. Är de magiker eller bara magiska och döda?
"Those who used the Nine Rings became mighty in their day, kings, sorcerers, and warriors of old."
-- The Silmarillion, Of the Rings of Power and the Third Age

Så några av dem var magiker, men antagligen inte alla.