Nekromanti Middle Earth

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det betvivlar jag. Decipher har väl rollspelsrättigheterna till Middle Earth numera och de har nog ingen anledning att beblanda sig med D&D eller ens d20.

Någon som vet någon inofficiell kampanjvärld?

/Mikael

DanielSchenström

Swashbuckler
Vet inget om nåt inofficiellt. Men av det jag läst så är Deciphers CODA-system så pass likt D20 att konvertering inte är svårt.

Feliath

Swashbuckler
Licenser

Decipher har väl rollspelsrättigheterna till Middle Earth numera

Har inte Decipher licensrättigheter baserade enbart på filmerna? Jag har för mig att kvarlevorna av ICE sitter kvar på bokrätigheterna, så om de skulle få pengar till det (och ett anfall :gremwink:) alternativt sålde licensrättigheterna, skulle väl ett officiellt supplement kunna släppas?

/Feliath - dålig på sådant här, men inbillar sig mycket :gremwink:

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Licenser

Deciphers licens gäller böckerna. Men deras spel använder sig av många foton ur filmen.

Från deras site:

Unlike The Lord of the Rings Trading Card Game from Decipher, which uses images and events from The Lord of the Rings movies, the Lord of the Rings Roleplaying Game is based primarily on Professor Tolkien's novels. For example, while the TCG has cards depicting Lurtz (Saruman's chief Uruk-hai) or showcasing Arwen's martial prowess, you won't find either character described that way in The Lord of the Rings Roleplaying Game--since Lurtz isn't in the novels, and Arwen doesn't fight in them. Similarly, the artwork in the book will be original, not stills from the movies.

Notera sista meningen :gremwink:

Feliath

Swashbuckler
Där fick jag på skallen igen :)

Notera sista meningen

Nämen, nu förstår jag inte alls. :gremwink:
När jag bläddrade igenom boken inne på lokala grytet såg jag inte en enda filmbild, särskilt inte på Aragorn!

/Feliath - undviker att vidare nämna att han hade fel

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Förresten, hur länge måste en person vara död för att hans verk ska räknas som allmän egendom? Och gäller det i Tolkiens fall även för till exempel rollspelsrättigheterna?

Oldtimer

Slava Ukraini!

Förresten, hur länge måste en person vara död för att hans verk ska räknas som allmän egendom?

Jag har för mig att det är 70 år, men jag är inte helt säker på den exakta siffran. Storleksordningen är i alla fall rätt, så det dröjer innan Tolkiens verk blir aktuellt för detta.

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Nix

70 låter som om det är i rätt storleksordning, eller 90 (eller 95) år efter publicering om det gäller något där ett företag har upphovsrätten.

Det stora problemet är att så snart Steamboat Willie är på väg att bli allmän egendom så ser Disney till att förlänga perioden retroaktivt - det har hänt två gånger hittills, vad jag vet. Delstaten Bayern är rätt pigga på att förlänga copyrightperioden så snart Mein Kampf är i farozonen med, för den delen.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Nix

vad vill man ha med mein kampf att göra?`

och vad är denna steamboat willie för något?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Steamboat Willie = första Musse Pigg-filmen (nt)

NT = Näpsad Topplänta

Staffan

Myrmidon
Mein Kampf [OT]

vad vill man ha med mein kampf att göra?
Det hör inte hit. Poängen är att vid Hitlers död tillföll hans kvarlåtenskap, inklusive upphovsrätten till Mein Kampf, delstaten Bayern. Bayern har sedan dess använt detta faktum för att hindra folk från att publicera Mein Kampf. Det var ett någorlunda uppmärksammat rättsfall angående detta för några år sedan här i Sverige.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Steamboat Willie = första Musse Pigg-filmen (nt)

okej... den är ju rätt bra... vill se den igen...