Midgårda scenario från 1995

mrund

Warrior
Hittade ett fanzine från 1995 med ett scenario som inte kom med i Southern Gondor-böckerna till MERP. Kopplingen till Midgård är ytterst lös. Kopplingen till MERP är helt obefintlig -- ingen spelmekanik omnämns! (Jag jobbar likadant idag.)

Scenariot bygger på James K. Campbell's bok Honour, family and patronage -- A study of institutions and moral values in a Greek mountain community (1973). Jag läste den på A-kursen i socialantropologi våren 92. Jag var bara 20 när jag skrev det här scenariot.

Märkligt nog finns det en spansk översättning också! :D

Attachments

mrund

Warrior
vete fan om det var ett särskilt äventyrligt äventyr...
Du har helt rätt, och det var klokt av redaktören att inte ta in scenariot i boken. Problemet var litegrann att jag hade fått ett område i Gondor att skriva om som Tolkien knappt nämner och där absolut inget intressant händer i någon av hans böcker. Av det drog jag slutsatsen att de äventyr man kan uppleva där måste vara av ganska lokalt slag. Det vore ett brott mot kanon att dra in drakar, Saurons manipulationer etc. i större skala.

Nåja, det hade ju varit synd om man hade prickat sin formtopp vid 20 års ålder och sedan hasat nedåt. (-;