Nekromanti [MIDNATT] - Att hitta på ett monsteravsnitt

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(För er som är nytillkomna: Midnatt är ett rollspel där man spelar (oftast åtminstone delvis) människor som på ett eller annat sätt slåss mot... monster. TV-serien Supernatural är ett mer seriöst exempel, Buffy ett mindre seriöst. Genren kallas "monster of the week" eftersom det är ett... nytt monster varje vecka (eller i det här fallet, varje avsnitt/äventyr) men de bättre serierna brukar ha karaktärsprogression, en sammanhängande mythos, och en eskalering - men det kommer i andra trådar, allt det där på kampanjnivå)

Vet ni vad jag gillar? Checklistor. Med kryssrutor, helst. Struktur, ordning och reda, nåt att gå efter. När fantasin tryter i ett rollspel, till exempel, skulle jag vilja ha en "formel" att använda för att få igång de kreativa joserna igen. Inte nåt som hårdstyrde, men nåt att gå efter för att få igång den där trögstartade fantastobilen.

Jag tror att jag vill att Midnatt ska ha en hel del sånt. För mig hör det till de "spelledartips" som jag hela tiden sagt att jag vill att spelet ska vara fullt av, tillsammans med grejer som hur man väljer settings och metaplot och hur man sköter progression och våldsspiraler och fan och hans monster.

Men, monster var det ja. Just nu har jag bara en vag tanke, som ser ut ungefär såhär:

* Monster - Hitta en vandringssägen, en klassisk religiös eller annan myt, eller ett filmmonster, eller någon annan monstergrund att stå på. Läs på om varelsen ifråga.
* Svagheter - Kom på några olika sätt man skulle kunna tänkas besegra eller neutralisera monstret. Silver, bränna lik, vissa örter etc.
* Sammanhang - Hitta en nutida plats eller ett nutida sammanhang där varelsen kan fungera. Undvik korvtårtor och over-the-top, om inte en sådan stämning eftersöks. Läs gärna på här också. Exempel: Biografer, gamla bilkyrkogårdar, ett collegecampus etc.
* Handling - Avgör hur monstret agerar om rollpersonerna inte agerar. vad gör monstret? Agerar det instinktivt eller intelligent? Hur agerar varelsen i etablerad myt - och hur överförs detta till sammanhanget?
* Ledtrådar - Med ledning av dessa fyra element, hitta på ledtrådar. Vad är det som visar att en [monster] varit i [sammanhang] och gjort [handling]? Och på vilket sätt kan man tänkas få reda på [svagheter]?
* Element - Med ledning av dessa ledtrådar - vilka SLP:er behövs, vilka platser? Vilka SLP:er kan ge ledtrådar, vilka platser har redan ledtrådar? Vilka ledtrådar leder bara till nya platser? Rita en mindmap.
* Krok - Vad är rollpersonernas motivation - vad är "kroken" in i äventyret, varför ska de bry sig? Hur blir de indragna?

Det blir alltså en checklista:

[ ] Monster
[ ] Svagheter
[ ] Sammanhang
[ ] Handling
[ ] Ledtrådar
[ ] Element
[ ] Krok

Sju punkter för att bygga ett "default-äventyr". Åsikter?

Brynolf

Dum fan
Känns spontant ganska likt hur "the book of unremitting horror" är uppbyggd. Det här är nog en bra metod att uppnå samma stuk.

krank

Brynolf said:
Känns spontant ganska likt hur "the book of unremitting horror" är uppbyggd. Det här är nog en bra metod att uppnå samma stuk.
Äger inte boken ifråga (än), men jag tar det som nåt positivt. =)

rjonas

Hero
krank said:
* Krok - Vad är rollpersonernas motivation - vad är "kroken" in i äventyret, varför ska de bry sig? Hur blir de indragna?
Vore det inte fint att lägga denna uppgift på spelarna?
SL: -Ni befinner er i Soldala. Vad gör ni här?

krank

Den Grå Eminensen said:
Vore det inte fint att lägga denna uppgift på spelarna?
SL: -Ni befinner er i Soldala. Vad gör ni här?
Det kan man göra, och det ska jag nog skriva in också. Jag gillar dock inte alls att göra så, eftersom jag gillar när äventyr/avsnitt flyter in i varandra organiskt och vill dessutom inte att spelarna ska behöva bry sig om något annat än att leva sig in i sina karaktärer. Jag tycker helt enkelt inte att det är deras jobb, även om man givetvis - innan eller mellan spelmöten - kan diskutera saken.

Lite samma sak som att jag inte vill syssla med scenframing eller göra några half-assed försök att emulera film/seriegrejer som att börja "mitt i handlingen" och liknande.

krank

Eftersom alla älskar konkreta exempel så tänkte jag åtminstone i slutprodukten ha med nåt dussin eller så konkreta monster/avsnittsexempel skapade enligt mallen. Sånt skulle jag vilja ha, om jag skulle köpa spelet. Dessutom fler konkreta exempel för varje punkt.

Monster: Banshee (skrikande kvinnovålnad som varnar inför dödsfall)

Svagheter: En Banshee är ursprungligen ett spöke, ofta en kvinna som förlorat sina barn eller dött i barnsäng. De kan alltså antas kunna "neutraliseras" av dels diverse andefällor och liknande (tillfälligt) men kanske mer permanent genom att få upprättelse, till exempel genom en ordentlig begravning och minnesceremoni för det förlorade barnet. Ett annat sätt kan vara att leta rätt på kvinnans lik, och salta och elda upp skelettet, för att driva bort spöket och tvinga det att fortsätta över till andra sidan.

Sammanhang: En Banshee av en kvinna som dog under en abort hemsöker nu abortkliniken; hon dyker upp om kvällarna och skriker. Läkaren som var ansvarig för hennes (och hennes barns) död arbetar fortfarande där, och har begravt händelsen i byråkratin, och slapp undan straff genom sitt goda anseende.

Handling: Hon agerar mer eller mindre instinktivt, i en kombination av häftig sorg och vrede. Hon kommer att fortsätta skrika varje gång en abort ska utföras, och framförallt om den skyldige läkaren ska utföra den. Detta kommer i längden att driva personalen från platsen, och abortkliniken kommer att stänga ner. Den ansvarige läkaren kommer att komma därifrån med sitt anseende intakt, och bansheen kommer att fortsätta följa honom till hans nya arbetsplats, där allt börjar på nytt...

Ledtrådar: Enkla undersökningar kan visa att kvinnospöken som skriker ofta är Bansheer, sambandet där är inte så svårt. Skrikandet är ledtråden där, och den är ganska direkt. Gömt i tidningsarkiv finns en liten notis om en kvinna, Mary Foster, som dött under en abort vid sjukhuset. Överläkaren Stegman nämner att det alltid finns risker. Stegman vill helst inte bli intervjuad, och resten av klinikens anställda etc tycker ganska illa om honom. Man kan gräva i kvinnans liv och finna att det var hennes första barn, att hon var ogift, sådana saker.

Element: Abortkliniken med ett antal anställda, däribland doktorn. Den lokala kyrkogården där fröken Foster begravdes. Det lokala biblioteket. Kanske polisstationen.

Krok: (Anpassas till rollpersonerna)

rjonas

Hero
Aha! Du har inte skrivit nån krok, ser jag. Istället för krok skulle du kunna ha vinjett. En vinjett beskriver platsen som avsnittet börjar på. "Ni kliver ur bilen i utanför Soldala sjukhus. Vad gör ni där?" Din oro att det skulle leda till att avsnitten inte organiskt glider ihop med varandra tror jag är obefogad. Spelarna vill också ha sammanhang så det kommer de fylla i själva. "Jag är där för att se över min armskada som jag ådrog mig i förra avsnittet."

Jag gillar stuket och fick nästan rysningar när jag läste handlingen. Klassiker funkar alltid.

Möller

Hubert Hortlax
Det ser ju bra ut. Ska försöka komma med lite kreativ respons.

*Handling: Avgör hur monstret agerar om rollpersonerna agerar. En intelligent varelse med självbevarelsedrift kommer börja dölja sina spår, eller kanske ta tjuren vid hornen och angripa rollpersonerna.

Sidekicks/Flera monster
Vet inte alls om det förekommer i MotW, men om det gör det så kan det vara något att fundera på. Varför samarbetar monsterna? Går det att splittra denna allians?

krank

Den Grå Eminensen said:
Aha! Du har inte skrivit nån krok, ser jag. Istället för krok skulle du kunna ha vinjett. En vinjett beskriver platsen som avsnittet börjar på. "Ni kliver ur bilen i utanför Soldala sjukhus. Vad gör ni där?" Din oro att det skulle leda till att avsnitten inte organiskt glider ihop med varandra tror jag är obefogad. Spelarna vill också ha sammanhang så det kommer de fylla i själva. "Jag är där för att se över min armskada som jag ådrog mig i förra avsnittet."
Som jag skrev tidigare är det en möjlighet, men jag är inte så het på hela metaperspektivet/berättarperspektivet när spelmötet väl påbörjats, och som spelare vill jag inte ha det överhuvudtaget. Jag trivs inte med att vara den som ska hitta på varför min rollperson är på platsen, helt enkelt. Jag förstår att andra tycker annorlunda, men för mig är det ett sånt där big no-no, i varje fall i trad/simspel (som ju det här är, om man ser till det konkreta regelverket som kommer att presenteras senare).

För mig är vinjetter nåt som här TV-serier till. Inte rollspel. De har, enligt mig, olika styrkor och svagheter - jag vill ha ut olika saker från dem. Från rollspel, i varje fall det här rollspelet och andra liknande, vill jag ha karaktärsinlevelse. Vinjetter funkar bara ur utifrånperspektiv, liksom nästan allt berättande. det är lite samma sak som att jag inte vill ha hård inramning av avsnitt ("nu slutar avsnitt tretton, nu börjar fjorton") utan mer mjuka övergångar, t.ex att man i ditt exempel konstaterar i slutet av förra spelmötet att "OK, du är rätt skadad. Vart åker ni?" och så får spelledaren planera en sjukhusgrej till nästa spelmöte. Om man nu ska ha en sådan rak grej - det kan lika gärna vara någon av rollpersonernas krokar som ringer och vill ha hjälp eller har hört något. Systemet har massvis med grejer som Sl är tänkt att använda som "ingångar", just för att man ska slippa metalösningar...

krank

moller said:
*Handling: Avgör hur monstret agerar om rollpersonerna agerar. En intelligent varelse med självbevarelsedrift kommer börja dölja sina spår, eller kanske ta tjuren vid hornen och angripa rollpersonerna.
Låter som en egen rubrik, typ reaktioner eller nåt i den stilen. Bra tänkt!

moller said:
Sidekicks/Flera monster
Vet inte alls om det förekommer i MotW, men om det gör det så kan det vara något att fundera på. Varför samarbetar monsterna? Går det att splittra denna allians?

Det kan absolut förekomma - jag tänker mig dock att man isf skapar just två separata monster och nämner samarbetet i "Sammanhang" och låter dem ha delvis gemensamma ledtrådar och liknande.